Lät installera in insats i en öppen spis i en sommarstuga för något år sedan, men är lite besviken på värmeeffekten. Vet inte om jag har för stora förväntningar och det är subjektivt, men grannar med fristående kaminer kan ju elda till nästan bastuvärme i sina stugor. Är nyfiken på om någon har liknande erfarenheter?

Har googlat lite och det visar sig att den öppna spisen är en sk Termator. Dvs det sitter en plåtkupol över den gamla eldstaden som skulle värmas upp och värmen från den skulle sedan komma ut via ventiler ovanför eldstaden.
Insats i öppen spis med plåtkupol, vitmålad tegelvägg och ventilationsöppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det visar sig plåtkupolen sitter kvar efter monteringen av insatsen. Sträcker jag in armen ovanför insatsen känns det ganska varmt, men den värmen kommer inte ut via dom gamla ventilerna. Det strålar ut värme via glasen, men det känns som att vi går miste om värmen från insatsens väggar.

Tänker kontakta installatören, men behöver lite mer att gå på först. Har också tänkt tanken att sätta in en fläkt ovanför insatsen, men vill inte inkludera någon brandrisk eller mer ljud
 
Luft in nere , i någon av luckorna till vänster kanske, luft ut i övre gallren, just nu självdrag och dålig konvektion, brukar vara en fläkt som blåser i genom.
 
J jonaserik skrev:
Luft in nere , i någon av luckorna till vänster kanske, luft ut i övre gallren, just nu självdrag och dålig konvektion, brukar vara en fläkt som blåser i genom.
Ja, det svarta gallret där nere innehöll en fläkt, men det var nog för den gamla termator-funktionen när eldslågorna värmde upp kupolen inne i spisen. Gallret har förbindelse med utrymmet ovanför kupolen.

Fläkten var väldigt bullrig och gav minimal effekt. Nu är spisen ombyggd med insatsen, men jag är inne på ombyggnaden inte blev så effektiv. Tänker att installatören borde ha tagit bort hela termator-funktionen.

Det kanske är så att delar av spisen behöver rivas för att få ut kupolen.
 

Bästa svaret

Vad händer om du sätter en fläkt i hålet igen, en kupefläkt eller frugans hårtork utan värme och tätar till så det bara blåser in i hålet och känna om det blåser ut uppe, känn då även om det luktar rök. Du får prova vad ett resultat blir.
 
  • Gilla
Jober-roslagen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad händer om du sätter en fläkt i hålet igen, en kupefläkt eller frugans hårtork utan värme och tätar till så det bara blåser in i hålet och känna om det blåser ut uppe, känn då även om det luktar rök. Du får prova vad ett resultat blir.
Jag ska testa det till helgen när vi åker ut till stugan igen. Jag tror att den luftgången går till det övre utrymmet och att det mest cirkulerar ljummen luft, men det är lite öppnat mellan det övre och det undre utrymmet, så jag ska också testa att täppa till de övre gallren och se om inte luft pressas ut förbi insatsen. Det borde inte dra med sig rök. Kul experiment!
 
Har nu testat att köra en kupéfläkt och dessutom varit i kontakt med montören.

Montören menar att värmen som samlas inne i termatorn inte läcker ut via skorstenen, utan kommer långsamt ut i huset. Det låter nog trovärdigt, men det kanske inte så vi vill ha det när vi kommer till stugan sent en kall fredagkväll. Då vill vi ha mer värme direkt.

Montören menade också att man får riva halva spisen för att få ut kupolen, men att vinsten inte är så stor med det.

Experimentet med att sätta en kupéfläkt var lyckat. Värmen trycks snabbare ut i huset. Jag ska montera en ny tystare fläkt där och köra den någon timme när vi snabbt vill värma upp huset. Sen stänger vi av fläkten till natten och låter värmen i termatorn sakta spridas.

Tack för tipset!
 
Det finns kanalfläktar som är lite kraftiga och kan köras med en motordimmer för farten, inte fel att kunna variera blåset . Du får se vad som kan passa i hålet eller kanske hacka lite så det passar en rund fläkt.
 
  • Gilla
Jober-roslagen
  • Laddar…
galento
Vi kör hastighetsstyrning och även termostatstyrning på våran kanalfläkt och det funkar bra .
 
  • Gilla
Jober-roslagen
  • Laddar…
J Jober-roslagen skrev:
Lät installera in insats i en öppen spis i en sommarstuga för något år sedan, men är lite besviken på värmeeffekten. Vet inte om jag har för stora förväntningar och det är subjektivt, men grannar med fristående kaminer kan ju elda till nästan bastuvärme i sina stugor. Är nyfiken på om någon har liknande erfarenheter?

Har googlat lite och det visar sig att den öppna spisen är en sk Termator. Dvs det sitter en plåtkupol över den gamla eldstaden som skulle värmas upp och värmen från den skulle sedan komma ut via ventiler ovanför eldstaden.
[bild]
Det visar sig plåtkupolen sitter kvar efter monteringen av insatsen. Sträcker jag in armen ovanför insatsen känns det ganska varmt, men den värmen kommer inte ut via dom gamla ventilerna. Det strålar ut värme via glasen, men det känns som att vi går miste om värmen från insatsens väggar.

Tänker kontakta installatören, men behöver lite mer att gå på först. Har också tänkt tanken att sätta in en fläkt ovanför insatsen, men vill inte inkludera någon brandrisk eller mer ljud

Jag har ett hus från 1979 där vi satte in en öppenspis med en Termator insats för att vid det tillfället ge lite mera värme till rummet än det man normalt murade vi det tillfället.

Termatorn är en stor plåt konstruktion som är dubbelmantlad på sidorna och har två grova rör längst upp som värms upp genom att rökgaserna passerar dom på utsidan på sin väg upp genom skorstenen. Jag har ett spirorör som kommer genom grunden och tillför syre mitt under brasan så att inte den luft som tas till förbränningen skall tas från rummet. När sidplåtarna blir varma och tubrören varma av rökgaserna så sugs fräsch rumsluft upp via sidoventilerna längst ner och trycker ut var luft genom dom övre sidogallren och det främre gallret på spisen. Det blir ett självspelande piano utan att en fläkt behövs.

Montören har helt rätt att ta bort termatorn är ett stort jobb de är helt enkelt att du får riva en stor del av öppenspisen och bygga upp den på nytt.

Du kan se på bilderna hur konstruktionen är tänkt.

Varför jag skriver detta är för att jag själv går i tankarna att tillföra luckor på min termator.

Om jag förstått dig rätt så har man satt in en spiskasett i din befintliga öppenspis och så började även mina tankar. Men efter en dialog med en återförsäljare så insåg jag att det är inte den vägen jag ska gå. Det man gör med rökkanalen är att man monterar ett rökrör (stålslang) på kasetten och för upp den genom skorstenen. Sedan fyller man igen sidorna på den tidigare rökkanalen med lekakulor som tätning. För när spisen/skorstenen skall sotas så ska ju sotet hamna i din spiskasett och inte bakom kasetten. Detta innebär att rökgaserna kommer inte att värma dom två ståltuberna eller sidorna på termatorn annat än med strålningsvärme från insatsen. Dvs. termatorns funktion blir marginell. Det blir en tårta på tårta lösning.

Min tanke är därför att jag ska ’docka’ på en front med luckor till min befintliga termator. Då kommer jag att ha möjlighet att elda mera kontrollerat. En tanke har varit att få tag på en kamininsats som jag kan kapa av fronten och bygga en dockning mot termatorn. Jag har inte tänkt köpa en ny kassett och kapa den utan ett hitta en begagnad kassett som är prisvärd rätt storlek och har ett utseende som tillfaller mig. Jag vill helst ha en med gjutjärnsfront som många insatskaminer är gjorda av. Det finns ett företag som specialbygger anpassningar med glasluckor till öppenspisar. https://www.emmabodaspisen.se/tjanster/ Men dom är ju då 128 mil från var jag bor och bygger helt i plåt. Vi får se vad som dyker upp framöver.

Vilket fabrikat och modell av insats har du installerat i din öppenspis?

Skiss av en öppenspis med Termator insats, visande konstruktionen och värmecirkulationen med angränsande rumsplanritning.
Rostig Termator öppenspisinsats utomhus med dubbelmantlade sidor och två rör upptill, bredvid avtagbara luckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppenspis med beige kakel och svärtad eldstad, synlig aska och utan insats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppenspis i vitt med synlig, dubbelmantlad Termator insats och sidoventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy inuti en öppenspis med Termator insats, dubbelmantlade sidor och rökrör synliga överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en gammal tråd, men jag kan följa upp med hur det ”slutade”. Min insats är en Jötul Harmony och jag tycker att det funkar tillräckligt bra nu. Min termator ser lite annorlunda ut och problemet som jag uppfattade var att värme stannade i ett utrymme ovanför insatsen. Dock försvann nog inte värmen, men det tog tid innan den kom ut. Jag löste det med en kanalfläkt som blåser ut värmen i rummet. Har också blivit lite skickligare på att elda och använda reglagen i insatsen mer optimalt. Nästa projekt är att montera energifönster och tilläggsisolera.
 
P
Ja om nån annan läser tråden och letar info så är det en dålig ide att ställa in en insats eller kasett i en termator insats... det blir kaka på kaka och sätter termator insatsens stora fördel ur spel, som ju är lite som en spiskråka men inbyggd från början i konstruktionen.

Det fanns glasluckor som man kunde montera redan när man byggde termator insatsen som är lite som en byggsats med olika luckor olika järn och så monterade man in det man önskade och murade som man ville så dom kan se lite olika ut

Troligen är det bristen på luckor som var största problemet och hade man sen byggt med bra tillluft där man kan ta mycket av luften man elda utifrån så verkar dom rättså effektiva , finns många som värmer stora hus bra med dessa insatser men då med luckor och bra tillluft så man inte eldar upp bara värmd inneluft



Öppen spis med termatordelar, installationsinstruktioner och produktdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eken70 och 1 till
  • Laddar…
P
fick ett pm om en person som sökte mer info om fläktarna och hur tusan Termator insatserna ser ut och funkar. svarar här också ifall fler letar så är det praktiskt att hitta infon igen..

Vi eldar dagligen i våran under kalla årstiden och den ger med luckor rejält med värme och känns som vi eldar ca en pappkasse med ved om dagen ungefär när det är nollgradigt och ner mot -5 och kanske upp mot 2 pappkassar vanliga ica om det är riktigt kallt ner mot -20grader och värmer nedervåningen. vi får inte värmen att gå upp på överväningen utan det blir lock i hallen / trappen men funderar på värmeförflyttare för att få luften att gå mellan våningarna bättre och även få ta del av värmen till övervåning.
Beroende på vedinmatning och luftinställningar så kan man med lätthet få rosslet i stål rödglödgat i botten och vi har inte problem alls att tända ens vid tungt fuktigt väder utan vi har alltid bra skorstensdrag,
Hoppas nån har nyttta av infon
 
  • Instruktioner och illustrationer för ventilationsprodukter på svenska med priser och artikelnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk annons för fläkttillsats till öppna spisar med beskrivning, tekniska detaljer och illustrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktioner för uppbyggnad av öppen spis med illustrationer och diagram, reklammaterial för Termator-produkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk instruktion för att mura en öppen spis med Termator-systemet, inklusive ventilationsscheman och rekommendationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit kakelugn med svarta detaljer i ett hörn, föremål ovanpå, ventiler och strömbrytare synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eken70
  • Laddar…
Tack polaris78!

Vi valde till slut att sätta in en Keddy 2001 i vår Termator, eftersom vi aldrig lyckades få upp någon ordentlig värme i huset med Termatorn. Väldigt bra resultat, där vi kunde behålla Termatorns gamla elfläkt från mitten av 80-talet som skjutsar ut den varma luften från Keddyn genom det befintliga frontgaller 77 från Termator. Jag kollade med 3-4 olika leverantörer, valde Söderlinds Vedspisar i Norrtälje (Elda) som inte bara gav ett vettigt pris utan framför allt verkligen kunde detta med Termator och hur man går tillväga för att få in en insatskamin så stor som Keddy 2001. Väldigt nöjd, både med deras jobb och Keddyn.
En modern kamin med brinnande eld i ett tegelbäddat murat spishörn, med svart plattor och luftventil ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jober-roslagen och 1 till
  • Laddar…
E Eken70 skrev:
Tack polaris78!

Vi valde till slut att sätta in en Keddy 2001 i vår Termator, eftersom vi aldrig lyckades få upp någon ordentlig värme i huset med Termatorn. Väldigt bra resultat, där vi kunde behålla Termatorns gamla elfläkt från mitten av 80-talet som skjutsar ut den varma luften från Keddyn genom det befintliga frontgaller 77 från Termator. Jag kollade med 3-4 olika leverantörer, valde Söderlinds Vedspisar i Norrtälje (Elda) som inte bara gav ett vettigt pris utan framför allt verkligen kunde detta med Termator och hur man går tillväga för att få in en insatskamin så stor som Keddy 2001. Väldigt nöjd, både med deras jobb och Keddyn.
[bild]
Ser jättefint ut. 👍
Jag undrar lite hur det gjorde.
Blev det installation med slang (rökrör) ?
Sitter Termatorn kvar i sin helhet. Med andra ord: kan man plockar ut Keddy insatsen och allt är som det var innan?
 
H he-peter skrev:
Ser jättefint ut. 👍
Jag undrar lite hur det gjorde.
Blev det installation med slang (rökrör) ?
Sitter Termatorn kvar i sin helhet. Med andra ord: kan man plockar ut Keddy insatsen och allt är som det var innan?
Hej, de skar bort två bitar av Termatorn som tog emot uppe / inne. Inga stora bitar, men Termatorn som sådan är sabbad. Rökslang/rör uppåt i skorstenen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.