Ska de fram till tomten är det inte på andra sidan av en väg, eller långt bort. Då ska de fram till tomten.
 
A AndersS skrev:
Ja, eller rättare sagt Trafikverket. De kan kräva att att det inte får grävas om det är asfalt och utan att det ska tryckas under vägbanan, vilket innebär helt andra kostnader.

Sedan egen fastighet, där brukar praxis vara om egen grävning ingår att det görs grävning som ingår i feberleveransen fram till område som kan ses som bostadens tomt (även om tomt är diffust juridiskt) och efter det görs det av beställaren.
Men jag tycker det är en fråga till fiberägaren alt. utförande entreprenör. Kan ju vara så att entreprenören har en åsikt och fiberägaren en annan, utifrån deras avtal och prissättning/ersättning. Kan ju vara så att entreprenören, vilket det troligtvis finns, tar en rövare för att man ser att det kostar mera än vad som ersätts.
Det var utmärkt av Servanet efter vägen hur det skulle grävas och borras som. Det var det entreprenör som grävde och en annan som borrade. Dom som borrade var så trevliga och dom hade säkert tryckt ett hål åt oss för en billig peng om anslutningspunkten varit på andra sidan vägen och om jag vetat det.

/Mats
 
D Daniel 109 skrev:
Ska de fram till tomten är det inte på andra sidan av en väg, eller långt bort. Då ska de fram till tomten.
Ja men då är väl definitionen vad tomten är. Enligt Servanet upp till 150 meter men inte mer än en km :) Han frågade faktiskt mig vad tomten var. Där man har gräsmatta och trädgårdsland sa jag. Inte bakom stängslet i hästhagen. Men han ville inte hålla med och det var då jag frågade hur det varit om hästhagen varit 1 km lång.

/Mats
 
Redigerat:
Vi (fiberföreningen) har tolkat det som du, tomt är den del nära huset där det finns uteplatser, gräsmatta etc. Där vi inte kunde gå fram med de större maskinerna pga underlag, trångt etc.
 
C
S senmathal skrev:
Idag fick vi meddelande från Servanet var anslutningspunkten för fiber kommer att vara.
Vi hade 130m att gräva på egen fastighet och det stämmer bra att det landade på runt 20'.

I vårt fall mycket pga att planeringen var en skrivbordsprodukt. De placerade helt enkelt "anslutningspunkten" vid infarten till fastigheten utan att reagera över att det är en bra bit från bostadshuset. De erbjöd sig faktiskt att flytta den närmare huset, men då var alla tillstånd redan klara och alternativet hade varit att gräva genom skogen så det var inte heller så lockande. Men för dig kan det kanske löna sig att få kontakt med projektledaren eller motsvarande och diskutera saken.

Inget ROT-avdrag för markarbeten utanför tomtmark på lantbruksfastighet tyvärr. Ej heller avdragsgillt i näringsverksamheten enligt gällande regler. Där är tyvärr en assymmetri i skattelagstiftningen.

Jag skulle inte avstå, även om det är en slant. På landsbygden är det inte säkert att det går fler tåg.
Vi ångrar inte en sekund att vi hängde på.
 
Förmodar att du har enskild firma för lant- eller skogsbruk. Hyr en maskin och bokför som dikning eller vägunderhåll…
 
Vi har ingen enskild firma och det är tyvärr inte en jordbruksfastighet nu längre och var inte när vi köpte stället. Hästarna är enbart på hobbybasis.

I vårt falla ligger huset alldeles vid vägen där huvudkabeln är dragen. Hade vi bott enskilt 150 meter från landsvägen och fiberkabeln hade jag haft lättare för att acceptera det. Har kollat igenom avtalet lite snabbt och det finns i och för sig inget skrivet om vare sig tomtgräns eller hur långt som är acceptabelt att behöva gräva själv.

Det man får hoppas på är väl om det finns några generella regler och eller krav från myndighetens sida utifrån det stöd dom får.

/Mats
 
S senmathal skrev:
I vårt falla ligger huset alldeles vid vägen där huvudkabeln är dragen. Hade vi bott enskilt 150 meter från landsvägen och fiberkabeln hade jag haft lättare för att acceptera det.
/Mats
Se mitt tidigare inlägg där jag skriver att det inte alls är säkert att du kan ansluta där stamnätet går och att kostnaden att trycka under trafikverkets väg inte blivit billigare.
Och svaret är utifrån att verkat inom branschen, så haka in upp dig på den delen.
Billigast är att hyra maskin och gräva själv om du måste gräva 150 m, alternativt fråga runt i trakten om det finns någon som vill göra jobbet.
Grävning börs göras enligt anvlsning i Robust fiber, googla det och läs anvisning gällande att lägga fiber i åker, passera bäck och på fastighet. Minns jag rätt är åker minst 70 cm.
Men fiberägaren ska också kunna ge den informationen.
Vad som sedan är intressant och du ska kontrollera är vem som ansvarar vid framtida problem. T.ex. man gräver av utanför er fastighet där fiberägaren gjort grävning och vid omblåsning till er fastighet blir det blåsstopp på vägen över er fastighet vem ansvarar då för grävning.
 
Redigerat:
C
Vi hade en tråd häromåret där det tvistades om fiberleverantörens tolkning av tomtbegreppet.
Tyvärr verkar det råda ett allmänt missförstånd inom branschen om vad som formellt menas med tomt och man använder begreppet i avtal och kommunikation när man egentligen avser fastighetsgräns. Formellt har de så klart fel, men det är knappast något att tvista om.

De erbjuder ingen tilläggstjänst att sköta nedläggningen även inom fastigheten?
Vår leverantör (kommunen) hade ett fast pris, som de dock inte ville stå för när det blev ett större jobb. Däremot erbjöd de sig att göra det för 12' om jag minns rätt, vilket ändå var ett mycket bra pris jämfört med att låta någon utomstående gräva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.