Håller borta mina växter från deras sida.
Väsnas inte i onödan och framför allt inte om dom sitter i trädgården en sommarkväll.
 
Maria T
Vilken härligt positiv tråd!

Vi bor i villa så eventuella ljud från vitvaror stör inga andra än oss, och fester med hög ljudnivå brukar - om nånsin - vi grannar ha tillsammans :D i form av nån kräftskiva eller dylikt.
Undviker i mesta mån att använda störande trädgårdsredskap (gräsklimmare, trimmer, motorsåg, röjsåg) när jag ser att närmsta grannarna fixar grillkväll, ja om de skulle grilla varenda kväll under hela semestern så går det såklart inte att undgå men det har aldrig hänt och jag ser det inte som ett potentiellt problem heller.
Se till hus, vattna växter ute och inne, plocka in posten har jag gjort till två grannar nån vecka eller två de senaste tio åren, och när jag åker till återvinningscentralen med släpet frågar jag, i mån av plats, om de vill ha nåt slängt.
Håller koll på grenar från våra träd och buskar som kan växa in på deras tomt, och har även sagt att de kan trimma själva om de har frågat mig men jag sagt att jag inte har ork eller tid. Har bara hänt en gång och det gick mycket hänsynsfullt till.

Vi har även en gästparkeringsficka på vår uppfart, och den lånas ut emellanåt. Jag tycker att våra grannar är bra och schyssta, och jag tror de tycker samma om oss.
 
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
När jag bodde i lägenhet i Bredäng så hade vi hyresparkeringar utanför.
Vid första snön som kom så föll det sig så att min pensionerade granne som hade parkeringen bredvid mig inte var hemma.
Jag skottade då min parkeringsplats OCH grannens.
Efter det behövde jag aldrig skotta min parkeringsplats igen :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker på att inte dra igång något byggande för tidigt på dagen. Vardagar ber jag min hantverkare att vara hyfsat tysta till kl 0800.

Jag godkänner inte deras börja-0700-starta cirkelsågen-slå-med-hammaren-som-faan-sedan frukost kaffe o fika kl 0845-trick-för att sedan-upptäcka-oj!-något är slut- vi-åker-och-handlar- eller-hyr-ett-verktyg-mellan-0930-1030....
(Uppvuxen i en hantverkarfamilj och snickeriverkstad. Maken till människor med sämreplaneringsförmåga får man leta efter.)

Finns oftast/alltid ”tyst” jobb att göra första timmen på morgonen.

-Helger inga oljud före 10, folk behöver vila etc. Om det är något som verkligen låter så ber jag de inte göra det på helger. Att bygga och anlägga på helger tycker jag är ett ofog egentligen. Att spika på ett trädäck eller fixa något är förstås ok men traktor och stenkast, och 6 hantverkare som låter som faan är respektlöst mot omgivningen.
Undviker detta nästan alltid. Ex vi hade stensättare hemma, de fick avvakta med att kapa stenar till en vardag. jag tycker det skall vara hyfsat tyst vid 16-17 tiden en helg.
Söndagar anstränger jag mig för att inte störa omgivningen. Hade en granne härom kvällen som drog igång att börja kapa sten och metall kl 2130 en söndag kväll. Barnen vaknade när de skall sova. Bad grannen kapa en annan tid, han tyckte det inte spelade någon roll att det var sent... men det blev tyst , tror det var fler som klagade.

Jag väljer verktyg som låter mindre, väljer elektriskt el batteriverktyg framför bensin som ochså skitar ned.
Jag stör mig aldrig på fest, glamm el glada röster, barn. Men jag försöker tänka på grannara när vi har fest. Hänsyn och respekt för andra är bra ledord.
Är strax över 40 så jag är lite gammal men mina yngre grannar fattar överhuvudtaget inte alls det där med att anpassa sig till sina grannar.

Tyckande ? Absolut men det finns även ganska mycket vetenskapligt stöd för att vi människor inte mår bra av för mycket ljud och behöver vila på alla möjliga sätt även våra sinnen.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Kempa_swe
D Daniel_82 skrev:
Tänkte lite efter man läste tråden Vad stör ni er på hos er granne.
Som motpol vad gör ni för vara en god granne.

Något jag gör är ju när jag kollar på vit varor vilken decibel de har. Vist är ju både för min skull då jag inte heller vill höra det men är även omtanke för grannarna då man inte vill störa i onödan.

När jag la nytt golv så fanns ju olika undergolvs plast, papp eller vad de kallas man har under laminat och liknande. Då tog jag det som dar bort ljudet mest enligt infon på produkten även om det var lite dyrare men var nog i slutändan bara några hundralappar mer. Men kände jag lägger hellre lite extra än att störa granne under.
Gnäller inte på vad de gör på sina tomter, brukar fråga om de behöver hjälp, snackar om vi är ute samtidigt mm.
Kör med sunt förnuft "de göra vad de vill på sin tomt och vi gör vad vi vill på vår".
Felet idag är att folk tvunget måste lägga sig i och hålla koll på sina grannar, i många fall har det slutat dåligt för den som gnäller och slutat med att den gnällande till sist fått flytta för att kunna må bra igen.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Dom gör: eldar på sommaren och har öppnafönster. Mamman driver prostitution.

Jag gör: inget åt eldningen mer än att stirra argt. Åt det andra knackar jag lätt på mitt fönster och skakar huvudet åt hennes gäster så dom ska skämmas lite extra.

Tur vi ska flytta...
 
  • Wow
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Byta av varor och tjänster. Hjälp mot hjälp. Det är vad grannar är till för.
Då en asp i vår skogskant började bli rutten och riskerade att falla över en grannes uthus fällde vi den och tog vara på den. Vi får köra över en grannes tomt några gånger i året när det behövs för skogsbruket i utbyte mot litet ved och att vi håller skogskanten snygg mot hans tomt. En annan granne får låna hakiställningar gratis av mig när de behöver och jag får låna kippkärran när jag behöver. En tredje granne brukar få låna verktyg och så får vi en bit älgkött ibland.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.