Står inför valet att köpa eller hyra ställning.
Huset är 10x6,8m 6m högt på ena sidan och 4m på andra sidan, dvs pulpettak.
Snickarna behöver denna för att stomresa huset ca 4veckor, (de skall göra det löpande)
Eftersom stomresningen kommer ske i mars kommer jag inte kunna måla huset samtidigt.
Har kollat upp att jag behöver gå en ställningsbyggarkurs om jag skall resa den åt snickarna, men frågan är vad som är mest lönsamt?
Alternativ 1:köp egen ställning till en sida typ bredd 12 höjd 8m, då får jag åka upp till huset 20mil och flytta den när det behövs eller så får snickarna göra det,
Alt2: Snickarna hyr ställning ca 40000:- och jag köper egen liten ställning till målning senare.
Hur hade ni gjort?
Med vänlig hälsning, David
 
D Dawwa76 skrev:
Står inför valet att köpa eller hyra ställning.
Huset är 10x6,8m 6m högt på ena sidan och 4m på andra sidan, dvs pulpettak.
Snickarna behöver denna för att stomresa huset ca 4veckor, (de skall göra det löpande)
Eftersom stomresningen kommer ske i mars kommer jag inte kunna måla huset samtidigt.
Har kollat upp att jag behöver gå en ställningsbyggarkurs om jag skall resa den åt snickarna, men frågan är vad som är mest lönsamt?
Alternativ 1:köp egen ställning till en sida typ bredd 12 höjd 8m, då får jag åka upp till huset 20mil och flytta den när det behövs eller så får snickarna göra det,
Alt2: Snickarna hyr ställning ca 40000:- och jag köper egen liten ställning till målning senare.
Hur hade ni gjort?
Med vänlig hälsning, David
Jag håller på att byta fasad och kommer troligen köpa en, men jag gör en sida om året.
Det tar tid att bygga ställning själv, även riva..

Jag kommer också att gå kursen, fast det är åt mig själv. Känns som det kan vara bra då jag inte har nån erfarenhet av ställningsbygge annat det jag har gjort åt mig själv. Nu måste jag ha arbetshöjd på ca 11m men kommer inte gå nästa kurs trots att den behövs (kan ändra mig)
 
nino nino skrev:
Jag håller på att byta fasad och kommer troligen köpa en, men jag gör en sida om året.
Det tar tid att bygga ställning själv, även riva..

Jag kommer också att gå kursen, fast det är åt mig själv. Känns som det kan vara bra då jag inte har nån erfarenhet av ställningsbygge annat det jag har gjort åt mig själv. Nu måste jag ha arbetshöjd på ca 11m men kommer inte gå nästa kurs trots att den behövs (kan ändra mig)
Har du någon rekommendation på lämplig internetbaserad utbildning? Verkar kosta omkring 2000kr men ju billigare desto bättre :)
 
D Dawwa76 skrev:
Står inför valet att köpa eller hyra ställning.
Huset är 10x6,8m 6m högt på ena sidan och 4m på andra sidan, dvs pulpettak.
Snickarna behöver denna för att stomresa huset ca 4veckor, (de skall göra det löpande)
Eftersom stomresningen kommer ske i mars kommer jag inte kunna måla huset samtidigt.
Har kollat upp att jag behöver gå en ställningsbyggarkurs om jag skall resa den åt snickarna, men frågan är vad som är mest lönsamt?
Alternativ 1:köp egen ställning till en sida typ bredd 12 höjd 8m, då får jag åka upp till huset 20mil och flytta den när det behövs eller så får snickarna göra det,
Alt2: Snickarna hyr ställning ca 40000:- och jag köper egen liten ställning till målning senare.
Hur hade ni gjort?
Med vänlig hälsning, David
D Danne_83 skrev:
Har du någon rekommendation på lämplig internetbaserad utbildning? Verkar kosta omkring 2000kr men ju billigare desto bättre :)
Nej det var nån sida jag gick in på bara, man kunde chatta med utbildarna.
Var också runt 2000
 
nino nino skrev:
Nej det var nån sida jag gick in på bara, man kunde chatta med utbildarna.
Var också runt 2000
Ja jag hittade direkt någon för 1795kr så det kändes ju inte farligt. Köpte en ganska stor ställning förra året och har insett problemet att hantverkarna egentligen inte får använda den om inte en certifierad monterat den. Jag hade ingen aning att det var så pass billigt att få egen certifiering så det var en bra ögonöppnare :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Danne_83 skrev:
Har du någon rekommendation på lämplig internetbaserad utbildning? Verkar kosta omkring 2000kr men ju billigare desto bättre :)[/QUOT
Bifogad utbildning är den billigaste jag hittat, har dock ingen aning om den är bra.
 
  • Byggnadsställning med flera nivåer framför en delvis byggd byggnad under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
För målningen tror jag det blir billigast och effektivast att hyra en skylift, det brukar inte vara så dyrt för en helg.
 
C
D Dawwa76 skrev:
Hur hade ni gjort?
Hänger på tre saker skulle jag vilja säga;
1. Hur länge du behöver ställningen.
2. Om du har pengarna att köpa en egen.
3. Hur du värderar din tid med att utbilda dig och jaga ställning.
Bäst ekonomiskt är att köpa begagnat. Då går du i princip plus/minus noll när du säljer den igen.

Frågan är hur mycket ställning snickarna anser sig behöva för stomresningen? Nöjer de sig verkligen med att jobba på en vägg i taget?
 
C cpalm skrev:
Hänger på tre saker skulle jag vilja säga;
1. Hur länge du behöver ställningen.
2. Om du har pengarna att köpa en egen.
3. Hur du värderar din tid med att utbilda dig och jaga ställning.
Bäst ekonomiskt är att köpa begagnat. Då går du i princip plus/minus noll när du säljer den igen.

Frågan är hur mycket ställning snickarna anser sig behöva för stomresningen? Nöjer de sig verkligen med att jobba på en vägg i taget?
Det är frågan, tänkte kolla på lite förslag innan jag ställer den frågan.
Jag kollar på ny Monzon ställning, men får se vad det landar i, tack för din input.
 
D Dawwa76 skrev:
Det är frågan, tänkte kolla på lite förslag innan jag ställer den frågan.
Jag kollar på ny Monzon ställning, men får se vad det landar i, tack för din input.
jag köpte mig en Monzon ramställning i ALU. Jag har tillräckligt för en sida på fasaden. Tycker det är guld värt. Jag reser sen målar jag när det är fint, ingen stress alls.
 
  • Gilla
Dawwa76 och 2 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
jag köpte mig en Monzon ramställning i ALU. Jag har tillräckligt för en sida på fasaden. Tycker det är guld värt. Jag reser sen målar jag när det är fint, ingen stress alls.
Håller med att slippa känna sig stressad är mycket värt. Köpte en 2019 för 15000 ny och ångrar mig inte.
 
  • Gilla
Dawwa76
  • Laddar…
C
V växelventil skrev:
Håller med att slippa känna sig stressad är mycket värt. Köpte en 2019 för 15000 ny och ångrar mig inte.
Instämmer. Pratade med en kille som jobbar med att hyra ut och han berättade att kunden nästan alltid ringer sista veckan och vill förlänga. Bra för affärerna tyckte han, han rekommenderade också att köpa om man har pengarna.

Men... 15 000 får du inte mycket till ställning för. Bara ställning till en sida av ett normalstort hus går ju loss på kanske 100'. Så när man ser vilka pengar det handlar om kanske man tänker om.
 
  • Gilla
Dawwa76 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Instämmer. Pratade med en kille som jobbar med att hyra ut och han berättade att kunden nästan alltid ringer sista veckan och vill förlänga. Bra för affärerna tyckte han, han rekommenderade också att köpa om man har pengarna.

Men... 15 000 får du inte mycket till ställning för. Bara ställning till en sida av ett normalstort hus går ju loss på kanske 100'. Så när man ser vilka pengar det handlar om kanske man tänker om.
Fick offert på en i stål för 45 ca 9x9m
Eller 18x6 som dom skriver i annonsen, men man kunde köpa till lite så kunde man bygga högre
 
  • Gilla
Dawwa76
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fick offert på en i stål för 45 ca 9x9m
Eller 18x6 som dom skriver i annonsen, men man kunde köpa till lite så kunde man bygga högre
Ram i alu tycker jag är enklast som privatperson
 
  • Gilla
Dawwa76
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Instämmer. Pratade med en kille som jobbar med att hyra ut och han berättade att kunden nästan alltid ringer sista veckan och vill förlänga. Bra för affärerna tyckte han, han rekommenderade också att köpa om man har pengarna.

Men... 15 000 får du inte mycket till ställning för. Bara ställning till en sida av ett normalstort hus går ju loss på kanske 100'. Så när man ser vilka pengar det handlar om kanske man tänker om.
Den ställning.se villa 1 alu. Köpte jag men är mycket dyrare nu har jag sett.Den räcker för mina behov och tar inte mycket plats samt lätt att flytta vid behov.
 
  • Gilla
Dawwa76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.