Maalox Maalox skrev:
Lite annorlunda jämfört med vad du tänkt dig, men iallafall: Billy + Metod köksöverskåp. Sen en MDF-skiva för att skapa ”bänken” där dom möts. Distansklossar mellan respektive bokhylla för att se till att allt blir flush på sidorna.

Jag måttade och kapade Billyn nertill. Inga konstigheter utan konstruktionen hålls ihop fint med övriga hyllplan samt att jag fäst allt i reglar bakom.
Väldigt snyggt! Ser superproffsigt ut.
 
Maalox
Skall också tillägga att om jag hade gjort om det så hade jag nog byggt allt från scratch i mdf. Gällande verktyg så skulle jag rekommendera att du låter kapa upp allt på byggvaruhuset (de större husen har detta och det kostar 20-30kr per snitt, som mest). Blir kanske ett par 100-kr extra men så mycket värt att ha helt raka, identiska skivor att jobba med.

Säg att du vill att din hylla skall vara 30cm djup, då köper du ett par 2440x1220mm (standard) och ber dem kapa upp varje ark i 30cm bredd dvs. på varje ark får du ute 4st 2440x300 cm längder.

Dessa kan du sedan kapa med allt från gap/ger-såg, sticksåg, cirkelsåg eller för hand med en vanlig fogsvans.

Mitt tips är att mäta och rita upp noggrant innan så att du har alla mått helt klart för dig. Detta sparar dessutom materiel och sänker därmed kostnaderna.
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Skall också tillägga att om jag hade gjort om det så hade jag nog byggt allt från scratch i mdf. Gällande verktyg så skulle jag rekommendera att du låter kapa upp allt på byggvaruhuset (de större husen har detta och det kostar 20-30kr per snitt, som mest). Blir kanske ett par 100-kr extra men så mycket värt att ha helt raka, identiska skivor att jobba med.

Säg att du vill att din hylla skall vara 30cm djup, då köper du ett par 2440x1220mm (standard) och ber dem kapa upp varje ark i 30cm bredd dvs. på varje ark får du ute 4st 2440x300 cm längder.

Dessa kan du sedan kapa med allt från gap/ger-såg, sticksåg, cirkelsåg eller för hand med en vanlig fogsvans.

Mitt tips är att mäta och rita upp noggrant innan så att du har alla mått helt klart för dig. Detta sparar dessutom materiel och sänker därmed kostnaderna.
Ja det börjar luta mer åt att kanske ge sig på att göra det själv, speciellt med alla bra tips jag får! Tusen tack för alla som tar sig tid att komma med råd
 
Jag skulle köpa färdiga laminatskivor på 30 cm bredd eller möjligtvis 40 om så erfordras. Priset för dessa är fullt överkomligt. Häromveckan var jag på Byggmax och handlade blandade bredder till min nya verkstad. En liten överraskning var att kvadratmeterpriset på hyllplan 60cm var lägre än 12mm byggplywood!
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag kollat på diverse youtube-klipp och räknat och räknat om. Tack för tips om Peter Millard @Trafikverket1 ! Jag har kommit fram till följande mått enligt skiss. Tänker att jag använder MDF i 1,9. Tanken är att göra 12 ”boxar” som jag sedan sammanfogar. Känns som enklare än att göra i ett stycke. Sen ska en toppskiva på och klossar läggas under för att få upp hyllan precis på rätt höjd under fönsterfodret. Skivan kommer ligga mot fodret. Inget bakstycke eftersom jag har diverse eluttag/fiberdosa som ligger på väggen.

Skiss av en hyllsektion indelad i 12 boxar med dimensioner, och utrymme för el- och fiberuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säg gärna till om ni ser något som verkar galet. Som sagt - legonivå på mig än så länge. Nu till en fråga - jag har sett lite olika metoder kring hur man bäst sammanfogar MDF. Vissa endast limmar (?) medan andra kör lim plus spik eller skruv. Jag tänker mig lim plus MDF-skruv. Eftersom jag använder tjockleken 1,9 blir då måttet 3,8 där kuberna sammanfogas. Skruven ska försänkas så då försvinner ytterligare några mm. Tips på skruv? 3,5 känns lite tajt men finns ens 3? Hittar inget vettigt vid snabb sökning som är bra till MDF.
 
En ide kan vara att tjuvkika på hur Billy är konstruerad. Det är egentligen ganska enkla borrhål på strategiska ställen, och de skruvar dom använder finns att köpa ganska billigt på IKEA.
Jag är inte säker på att det finns fädiga laminatskivor på 25 cm, exempelvis Byggmax har mig veterligen bara 20 och 30 att välja mellan
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
Jag har byggt en platsbyggd bokhylla med hjälp av Billystommar. För att få det att se lite snyggare ut så delar de på gavlarna så att det inte ser ut som lösa delar ställda bredvid varandra.

Enkelt att åstadkomma genom att borra hålen i gavlarna rakt igenom där de topp/botten och fasta hyllplanet i mitten (som finns på de här höga hyllorna) ska kunna fästas med sina skruvar. Har för mig att jag fick kapa några mm på varje skruv också för att det skulle gå att få i en från varje håll.

Samma sak där man vill ha "lösa" hyllor, hålen behöver borras genom hela sidan eftersom de från början bara har hål på ena sidan.

Satte inte i ryggskivorna, då får man 7-8 mm mellan hyllplan och vägg vilket är riktigt smidigt om man vill dra kablar lite dolt till lampor, högtalare eller liknande.

Byggde en stadig sockel som det står på och sen ramar på sidor och ovanpå av 2" reglar, gips på det så ser det rätt platsbyggt ut!

Bygger ofta grejer med Ikea-möbler som bas, har man inte en snickeriverkstad utan bara borrmaskin, cirkelsåg, sticksåg etc att tillgå så accelererar det processen rätt rejält och blir dessutom ofta billigare. Precis som man sällan bygger kök från scratch utan utgår från färdiga stommar, tänker jag.

Lite barnfamiljsstökig bokhylla bifogas som inspiration. 32" TV passar perfekt i en 80 cm Billy. :)

Hemmagjord bokhylla full med böcker och en 32" TV som visar en barnprogramskaraktär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Jag har byggt en platsbyggd bokhylla med hjälp av Billystommar. För att få det att se lite snyggare ut så delar de på gavlarna så att det inte ser ut som lösa delar ställda bredvid varandra.

Enkelt att åstadkomma genom att borra hålen i gavlarna rakt igenom där de topp/botten och fasta hyllplanet i mitten (som finns på de här höga hyllorna) ska kunna fästas med sina skruvar. Har för mig att jag fick kapa några mm på varje skruv också för att det skulle gå att få i en från varje håll.

Samma sak där man vill ha "lösa" hyllor, hålen behöver borras genom hela sidan eftersom de från början bara har hål på ena sidan.

Satte inte i ryggskivorna, då får man 7-8 mm mellan hyllplan och vägg vilket är riktigt smidigt om man vill dra kablar lite dolt till lampor, högtalare eller liknande.

Byggde en stadig sockel som det står på och sen ramar på sidor och ovanpå av 2" reglar, gips på det så ser det rätt platsbyggt ut!

Bygger ofta grejer med Ikea-möbler som bas, har man inte en snickeriverkstad utan bara borrmaskin, cirkelsåg, sticksåg etc att tillgå så accelererar det processen rätt rejält och blir dessutom ofta billigare. Precis som man sällan bygger kök från scratch utan utgår från färdiga stommar, tänker jag.

Lite barnfamiljsstökig bokhylla bifogas som inspiration. 32" TV passar perfekt i en 80 cm Billy. :)

[bild]
Ser superfint ut!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.