Är ute efter att bygga en dubbelcarport med varmförråd/garage på 50-75 kvm.
Undrar om det är någon som har gjort likande och kan komma med både priserfarenhet och/eller smarta tips och trix.
Tanken är som den låter, två bilar under tak i carport, varmförråd/garage skall vara till förråd, gym-yta och ev litet kontor så aktuellt med ett fönster iallafall.

Har erfarenhet av byggbransch så arbetskraften är vi själva. Kommer inte anställa någon och förhoppningsvis kommer vi ner i pris så sätt.
 
  • Gilla
EwaReu
  • Laddar…
Så ett dubbelgarage med en dubbel carport framför?
Låter som ett kul projekt.
Beror ju på en massa saker. Ska det vara ingjuten golvvärme?
Vill du dra in vatten och avlopp?
Blir det vanligt tak?
Borde gå att kolla på någon schablon var du hamnar prismässigt.

//AA
 
  • Gilla
bellinus
  • Laddar…
Går i planer på liknande.
Dubbelgarage med förvaring baktill.

7,5 m brett med 5 m port, alt 2 separata.
9,5 m djupt.
Pulpettak med lutning från huset.
Vattenburen golvvärme, har fjärrvärme i huset.
 
  • 3D-rendering av ett tomt dubbelgarage med pulpettak, en stor port och förvaringsutrymme baktill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett tomt dubbelgarage med pulpettak och en stor port, planritning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett dubbelgarage med pulpettak, stor port och tom förvaringsyta baktill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital modell av ett dubbelgarage med pulpettak och förvaringsutrymme, gult med vita fönster och en stor port.
  • 3D-modell av ett dubbelgarage med förvaringsutrymme och pulpettak, guldfärgat med grå port.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bellinus
  • Laddar…
Ska bygga nåt liknande under våren.

Dubbel carport (40m2) + kallförråd (20m2).
Träpanel och papptak.

Kommer totalt kosta mig ca 200K och då jag gör nästan allt jobb själv, dock har jag betalat för markarbetet.
Något förenklad är min budget så här:
Avgifter (bygglov) 10K
Markarbete (inkl material) 40K
Material (ovanför mark): 150K

Eftersom du vill ha ett varmförråd så kommer material kostnaderna gå upp.
Så jag skulle säga att det kommer att kosta minst 250K + eventuell arbetskostnad, troligen mer.
 
  • Ritningar för byggprojekt: dubbel carport med kallförråd, visar fasader, planlösning och sektion med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Byggde en i somras. Har ingen erfarenhet sedan innan. Men blev rätt nöjd. Ca 50t gick det på med material mm.
 
  • Nybyggd vit carport med plats för två bilar, grusgolv och belysning, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av en träkonstruktion under sommaren med material och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Shakalaka och 10 till
  • Laddar…
Dubbelgarage 7.2x9.6m + carport med loft 7.2x4.8m

500" bygga själv

Leker du med takvinklarna får du ca 64m2 förråd på vinden
 
  • Gilla
bellinus och 1 till
  • Laddar…
Kul med alla bra inputs & fina idéer.
Bygger på landet så för att anpassa till det lantliga är vår idé väldigt mycket simplare än det moderna ni delar med er av. Vi siktar på modern ”lada”.

Prisidéer verkar också skilja sig mycket. Har en offert på 349.000 färdig byggsats, på totalt 118 kvm, så både hoppas och tror att det är rimligt att hålla sig under det!

(Vi kommer inte ha avlopp/vatten. Uppvärmingen är luft/luft)
 
  • Gilla
_Anders_ och 1 till
  • Laddar…
En golvbrunn är ett måste samt en avloppsstam i en vägg. Du kommer sakna möjlighet att tvätta händerna utan vatten

Bygger du sadeltak med en extra våning kommer du inse att en liten toalett är inte så dumt

Förstärkt betongplatta vid innervägg och där du ska ha limträbalkar
 
dfernhol dfernhol skrev:
Byggde en i somras. Har ingen erfarenhet sedan innan. Men blev rätt nöjd. Ca 50t gick det på med material mm.
Snyggt bygge!
Gjort efter egen ritning?
Är det hållfastberäknat? Ser lite klent ut map. snölast (zon 2.5?), men platt tak är ju enkelt att skotta ;)
Då jag kikat på dubbel carport utan mittpelare så blir det alltid en massa limträ...
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
B BrokenArrow skrev:
Snyggt bygge!
Gjort efter egen ritning?
Är det hållfastberäknat? Ser lite klent ut map. snölast (zon 2.5?), men platt tak är ju enkelt att skotta ;)
Då jag kikat på dubbel carport utan mittpelare så blir det alltid en massa limträ...

Köpte limträ balkar. Förstärkte dessa med 45x195. Som sagt går och skotta i värsta fall. Kan inte alltid bygga för att klara krig. Byggde efter eget huvud men efter att kikat på byggmax palmako carport.
 
  • Gilla
_Anders_
  • Laddar…
Funderar också på att bygga något liknande men att ta hjälp av hantverkare. Är det gissningsvis bättre och billigare om man utgår ifrån någon befintlig modell eller paket-carport eller skall man se det som en helt ny och fristående byggnad som byggs helt fritt?
 
Det är precis den vi utgått ifrån, så smidigt att rita & räkna! Håller helt med!!
 
Nått jag inte ångrar var cc60 på takstolarna samt 2x45x220 i underarm. Det gjorde att du kunde belasta bra mycket på vinden

Takstolarna gick på 1750:- st
Taket ca 160kvm gick på 50"
Grunden köpte vi med underarbete och dränering 144"

Virket köpte vi direkt från sågen via lastbil. 18:- m för 145x45 (nu kostar det 31:- + moms på sågen)
 
K Knight skrev:
Nått jag inte ångrar var cc60 på takstolarna samt 2x45x220 i underarm. Det gjorde att du kunde belasta bra mycket på vinden

Takstolarna gick på 1750:- st
Taket ca 160kvm gick på 50"
Grunden köpte vi med underarbete och dränering 144"
Var köpte ni takstolar ?
Planerar själv lite byggen och dessa kan också kommunen kräva konstruktionsritningar på, så tänker att det kanske är bra att köpa dom färdiga så kan man få ritningarna också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.