Hej. Idag när jag vaknade såg jag att i köket var det 21c utan att jag haft någon värme på under natten. Runt 7.00 har tempen gått från ca 17c till 21c på ca 1 timme. Detta syns tydligt på en tempsensor jag har i köket.

I köket så ser jag att min Swegon smart mätare visar 25c...

Har knappt bott här en månad så har inte hunnit sätta in mig i allt heller. Hittar inget direktnummer till Swegon.

Fläkten som drar in luft som sitter i mitt vardagsrum går för fullt. Rent spontant känns det som att detta som är problemet?

Något snabbt tips vad som kan vara fel? Fabriksåterställning? Ska kontakta Swegon men i dessa tider kan det säkert dröja att få support.
 
Menar du att frånluftsfläkten i aggregatet har havererat och ventilationen nästan upphört?
 
J Josth skrev:
Menar du att frånluftsfläkten i aggregatet har havererat och ventilationen nästan upphört?
J Josth skrev:
Menar du att frånluftsfläkten i aggregatet har havererat och ventilationen nästan upphört?
J Josth skrev:
Menar du att frånluftsfläkten i aggregatet har havererat och ventilationen nästan upphört?
Tvärtom, den gick upp ordentligt i hastighet utan anledning runt klockan 07.00 idag på morgonen. Blev rejält mycket varmare i huset. Hade ingen annan värmekälla på.

Nu är allt som vanligt igen. Men frågan är varför detta hände?
 
Gick någon elvärme igång i aggregatet?
 
N Ninotramp skrev:
Tvärtom, den gick upp ordentligt i hastighet utan anledning runt klockan 07.00 idag på morgonen. Blev rejält mycket varmare i huset. Hade ingen annan värmekälla på.

Nu är allt som vanligt igen. Men frågan är varför detta hände?
Det är inte så att du har en CombiWin (luftvärmesystem) tillsammans med FTX och att det är fläkten i denna som har ökat?
 
M Max R70 skrev:
Det är inte så att du har en CombiWin (luftvärmesystem) tillsammans med FTX och att det är fläkten i denna som har ökat?
Jo så är det... Vet du varför ?
 
N Ninotramp skrev:
Jo så är det... Vet du varför ?
Fläkten ökar hastigheten om den inte klarar att hålla inställd temperatur och skall gå ner i varv när inställd temperatur uppnåtts. Det går att ställa in min/max på fläkten men i högsta läget låter det rejält. Om du inte har någon manual hittar du den här https://www.swegon.com/sv/produkter/luftbehandling/alla-casa-aggregat/combiwin/
 
N Ninotramp skrev:
Tvärtom, den gick upp ordentligt i hastighet utan anledning runt klockan 07.00 idag på morgonen. Blev rejält mycket varmare i huset. Hade ingen annan värmekälla på.

Nu är allt som vanligt igen. Men frågan är varför detta hände?
Luftvärmeaggregatet Combiwin är ju värmekällan. Vilken temperatur är den inställd att hålla och vilken temperatur är du ute efter?
 
D Daniel Kron skrev:
Luftvärmeaggregatet Combiwin är ju värmekällan. Vilken temperatur är den inställd att hålla och vilken temperatur är du ute efter?
Den är inställd på 18c . Läst igenom manualen och begriper lite mer nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.