Jag planerar att installera en solcellsanläggning. Huset står med nocken i sydost/nordväst-riktning och har relativt liten takvinkel (17 grader). Självklart kommer jag att fylla sydostsidan med paneler, men kan det vara ekonomiskt försvarbart att även placera solceller på nordvästsidan? Har försökt hitta information om vilken verkningsgrad man kan förvänta sig, men har inte hittat mer än upp till rent ost- eller västläge. Kostnaden per extra panel blir ju lägre ju fler paneler man monterar. Är det helt orimligt att det skulle kunna betala sig att fylla på med paneler i nordväst?
 
Tack Arnodt för tipset! Vet inte varför jag inte hittat det forumet tidigare. Verkar ju finnas entusiaster som inte dragit sig för att montera i norrlägen i alla fall. Hittade även denna tråd:

solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solceller-t-Norr-td5014465.html#a5014482

De som monterat själva i norrlägen och kommenterat där verkar ha hamnat på en produktion på 60-70% av sina söderlägen. Är väl bara att sätta sig och räkna då, och fundera på om det är värt det.
 
Den länken du hittade där, där är taket med kraftig lutning 27 grader. Du har bara 17 grader och mycket bättre om du ska ha paneler mot norr. Paneler mot nordost eller åt nordväst ger bättre kWh-årsskörd än paneler rent åt norr.
 
A Arnodt skrev:
Den länken du hittade där, där är taket med kraftig lutning 27 grader. Du har bara 17 grader och mycket bättre om du ska ha paneler mot norr. Paneler mot nordost eller åt nordväst ger bättre kWh-årsskörd än paneler rent åt norr.
Sant! Kan i alla fall använda siffrorna som värsta fall. Gjorde en snabbkoll på nätet, och att lägga till dubbla antalet paneler, 44 istället för 22 (jag rymmer 22 paneler per sida), ger ett pris för de extra 22 panelerna som är ungefär 60% av priset för den mindre anläggningen. Avkastningen per investerad krona borde därför vara minst lika bra för nordvästsidan som för sydostsidan.
 
A arny skrev:
Tack Arnodt för tipset! Vet inte varför jag inte hittat det forumet tidigare. Verkar ju finnas entusiaster som inte dragit sig för att montera i norrlägen i alla fall. Hittade även denna tråd:

solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solceller-t-Norr-td5014465.html#a5014482

De som monterat själva i norrlägen och kommenterat där verkar ha hamnat på en produktion på 60-70% av sina söderlägen. Är väl bara att sätta sig och räkna då, och fundera på om det är värt det.
Hej,
Hur kommer man till tråden? "Webbplatsen kan inte nås". Jag ska installera 54 paneler mot nordost 20-30' med en tak lutning på 15%. Vill så gärna läsa på tråden. :)
 
A Arnodt skrev:
Den länken du hittade där, där är taket med kraftig lutning 27 grader. Du har bara 17 grader och mycket bättre om du ska ha paneler mot norr. Paneler mot nordost eller åt nordväst ger bättre kWh-årsskörd än paneler rent åt norr.
Hej Arnodt, hur kommer till länken? 15 grander lutning med 54 paneler mot nordost 25-30' på kompassen, är det en klok investering?
 
A Arnodt skrev:
Knappa in i webläsaren:

solcellforum.se eller

[länk]

så hamnar man i Solcellforumet

Här länkt till de som har lagt på nordvästtak, 23 graders taklutning.
[länk]
Tack vännen, underbar är du! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.