Skulle stänga av varmvattenventilen för att kunna montera en takdusch men den verkar vara trasig.
Kallvattenventilen gör sitt jobb men varmvattenventilen stänger inte av vattnet, har vridit in den helt.
En på jobbet sa att den skulle finnas en huvudavstängning för allt vatten i lägenheten men kan inte hitta den.

Jag tog bort kåpan på ena bilden Varm- och kallvattenventiler under handfat, blå kran är öppen och kåpan avtagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenventiler på vägg; en med borttagen kåpa och rörledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte bara ratten som har släppt från axeln så att den roterar fritt? Den övre ventilen ser ut att vara i öppet läge. Du kan i så fall skruva på axeln med något lämpligt verktyg.

Har inte sett dessa ventiler innan så svaret är en gissning.

Avstängning till lägenheten behöver inte nödvändigtvis sitta i lägenheten, kan vara i källare eller dylikt.
 
känns inte som den roterar fritt men får undesöka nogrannare och kanske ringa vicevärden
 
Krilleman
Även fast du har fått VV-ventilen att stänga så måste du ju fortfarande stänga av VVC-ledningen som trycker på bakifrån.

Hur ser det ut vid din handdukstork? Som jag misstänker att du har här:

VV-ventil och VVC-ledningar vid en handdukstork i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
C Challe777 skrev:
Skulle stänga av varmvattenventilen för att kunna montera en takdusch men den verkar vara trasig.
Kallvattenventilen gör sitt jobb men varmvattenventilen stänger inte av vattnet, har vridit in den helt.
En på jobbet sa att den skulle finnas en huvudavstängning för allt vatten i lägenheten men kan inte hitta den.

Jag tog bort kåpan på ena bilden[bild][bild]
sätt dit kallvatten hatten och prova vrid in ventilen.. ser ut att vara likadan ventil..
 
Krilleman Krilleman skrev:
Även fast du har fått VV-ventilen att stänga så måste du ju fortfarande stänga av VVC-ledningen som trycker på bakifrån.

Hur ser det ut vid din handdukstork? Som jag misstänker att du har här:

[bild]
Vattenanslutningar med avstängningsventiler under en diskbänk mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så ser den ut men har inte för mig att jag behövde stänga av den sist men kan ju vara så
 
Krilleman
Jo det måste du, annars slutar aldrig varmvattnet att rinna.

Skruva den högra mässingsskruven i botten med insexnyckel.
Likväl som dina två blåa vred måste dom dras i botten.

Fungerar allt som det är tänkt så slutar det rinna då...
 
  • Gilla
Challe777 och 1 till
  • Laddar…
Tycker mig skymta en lucka på väggen, kan det vara inkommande varm o kallvatten så kanske det sitter fungerande avstängningar där?
 
ska kolla både handukstorken och luckan, öppnade den igår utan att se nåt men ska kolla igen, kan ha missat nåt då den var lite svårt att titta in.
 
du hade helt rätt krilleman, vattnet stängdes av när jag skruvade in insex skruven :)
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Krilleman
C Challe777 skrev:
du hade helt rätt krilleman, vattnet stängdes av när jag skruvade in insex skruven
(y)(y)
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.