Hej, har ett hus med torpargrund idag i befintligt hus och skall bygga ut med gjuten platta . Vi vill värma huset med golvvärme men jag såg nu att boverket rekomenderar minst 250mm isolering i golvet, har idag 195mm för att det inte skall gå ner fukt i grunden. Tanken va att jag skulle lägga på färrdig frästa spånskivor på befintliga spånskivor. Någon som har gjort det ändå eller har något annat förslag ?? Vill helst slippa radiatorer.

mvh Robin
 
Har du problem med grunden? Hur stort utrymme mot mark från bjälklag? Jag gissar att det enda som händer är lite värmeförluster med 195mm, kör på!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du problem med grunden? Hur stort utrymme mot mark från bjälklag? Jag gissar att det enda som händer är lite värmeförluster med 195mm, kör på!
Har väl en höjd på ca 0.5-0,7m i krypgrunden . Nej inte ännu men där jag tänkte köpa material sa att det bör vara minst 250mm isolering i golvet för att det inte skall bli för fuktigt i grunden . Har idag 195 mm isolering och tänkt lägga en till färdigfräst skiva på befintlig spånskiva. Tänkte om man vågar eller om man kanske lär lägga något imellan skivorna som hjälper till att isolera så det slipper bli för fuktigt i grunden.
 
Hur ska det kunna bli fuktigt om du värmer grunden lite? Det går inte ihop för mig…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ska det kunna bli fuktigt om du värmer grunden lite? Det går inte ihop för mig…
Från boverket

Krypgrunder
För att ett hus med krypgrund ska lämpa sig för golvvärme gäller tumregeln på
minst 250 millimeter isolering. Det finns risk för fukt- och mögelproblem i kryp￾grunder
 
A
R Robin Norman skrev:
Har väl en höjd på ca 0.5-0,7m i krypgrunden . Nej inte ännu men där jag tänkte köpa material sa att det bör vara minst 250mm isolering i golvet för att det inte skall bli för fuktigt i grunden . Har idag 195 mm isolering och tänkt lägga en till färdigfräst skiva på befintlig spånskiva. Tänkte om man vågar eller om man kanske lär lägga något imellan skivorna som hjälper till att isolera så det slipper bli för fuktigt i grunden.
förstår inte frågeställning, borde ju om något bli torrare i grunden med mindre isolering
 
R Robin Norman skrev:
Från boverket

Krypgrunder
För att ett hus med krypgrund ska lämpa sig för golvvärme gäller tumregeln på
minst 250 millimeter isolering. Det finns risk för fukt- och mögelproblem i kryp￾grunder
Risk finns men den är minimal! Speciellt om du inte har en problemgrund/mark.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risk finns men den är minimal! Speciellt om du inte har en problemgrund/mark.
förklara?, varför är risken större för fuktproblem med mindre isolering i grunden?
 
A Aunty skrev:
förklara?, varför är risken större för fuktproblem med mindre isolering i grunden?
Vet inte, jag förstår inte Boverkets text.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet inte, jag förstår inte Boverkets text.
men du skrev ju att det finns risk att det att man får problem med fukt om man frångår 250mm isolering och går ner till 195mm isolering
 
Minimal risk skrev jag, 0,00001% eller så ;
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Minimal risk skrev jag, 0,00001% eller så ;
jo men varför är den större med mindre isolering? även om den är minimalt större?
 
A Aunty skrev:
jo men varför är den större med mindre isolering? även om den är minimalt större?
Fråga Boverkets ”experter”. Jag inte förstå!
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga Boverkets ”experter”. Jag inte förstå!
Du svarade:

"Risk finns men den är minimal! Speciellt om du inte har en problemgrund/mark."

Det som är irriterande när folk som uppenbart inte har någon aning om frågeställning svarar något utan att veta något om det.

risken för fuktproblem i torpagrund minskar självklart med mindre isolering.
fuktproblem gäller ju vid omvänd fukttransport vid platta på mark och inget annat.
 
A Aunty skrev:
Du svarade:

"Risk finns men den är minimal! Speciellt om du inte har en problemgrund/mark."

Det som är irriterande när folk som uppenbart inte har någon aning om frågeställning svarar något utan att veta något om det.

risken för fuktproblem i torpagrund minskar självklart med mindre isolering.
fuktproblem gäller ju vid omvänd fukttransport vid platta på mark och inget annat.
Precis, kan Boverket ha blandat ihop det? Verkar osannolikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.