Håller på att renovera mina fönster och har tidigare använt både vanlig snickerispackel och linoljespackel. Ingen av dem håller måttet tycker jag. Båda är alldeles för mjuka.

Jag har blivit rekommenderad oljespackel, som man tydligen använde förr. Den blir betydligt hårdare och det är säkert det som sitt i mina gamla fönsterkarmar.

När jag blev rekommenderad det så trodde jag att man kunde hitta det överallt men jag har inte hittat det än.

Någon som har en aning om var man kan köpa det, gärna i och kring Stockholm.
 
Vet inte vad oljespackel är för något, men kan du inte använda vanligt linoljekitt till att fylla ut sprickor och springor med?
 
Det "oljespackel som man använde förr" som du har blivit rekommenderad bör väl vara just linoljespackel. Linoljespackel hittar du tex hos Gysinge (Gysinge centrum för byggnadsvÃ¥rd - Start) eller Ottossons (OTTOSSON FÄRGMAKERI AB). Blir hårt !

Håller dock med "Snurre" att det kan vara bättre använda linoljekitt istället. Funkar bra både för kittningen av fönstren och för att täta springor och sprickor. Ett bra fabrikat är Åffas linoljekitt som du kanske kan hitta hos din lokala fönsterhantverkare.
 
Till bågarna använder jag linoljekitt men till karmarna vill jag ha något som är lite mer hållbart.

Får ge mig ut och försöka få tag på linoljespackel i så fall.
 
Jag har använt oljespackel som finns hos Gysinge. Går bra att handla på deras webbutik (bor i S-vall).
Jag kan rekommendera att köpa små burkar. 1 litersburkarna hinner torka och det blir mycket svinn.
 
Harrieth skrev:
Jag har använt oljespackel som finns hos Gysinge. Går bra att handla på deras webbutik (bor i S-vall).
Jag kan rekommendera att köpa små burkar. 1 litersburkarna hinner torka och det blir mycket svinn.
Jag har också använt detta och håller med. Jag tror vi tom köpte en 3-liters burk, varav hälften säkert blev spill, eftersom det är omöjligt att få burken tät igen.

Om jag inte minns fel stod det "oljespackel" på burken/hinken och när det torkar blir det mycket hårt. Dessutom upplever jag det väldigt lättarbetat jämfört med "vanligt" snickerispackel. Nackdelen är väl torktiden som är ett större antal timmar, något eller tom några dygn, beroende på tjocklek.
 
J
Gammal tråd men för de som hittar den: leifarvidsson.se säljer oljespackel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.