N nybyggarn3 skrev:
Nja. Jag vill inte behandla alls och att det ska hålla så länge som möjligt. Är inte alls säker på att tryckat är bästa alternativet.
Köp då lite bättre ohyvlat virke så grånar det ju naturligt och bör fungera lång tid utan onödig miljöpåverkan
 
F fribygg skrev:
Köp då lite bättre ohyvlat virke så grånar det ju naturligt och bör fungera lång tid utan onödig miljöpåverkan
Tanken har slagit mig. Vet dock inte vart man får tag på finsågade reglar nu för tiden. En variant kanske kunde vara att limma ihop 2 22x120 ytterpanel i stället, med sågade sidorna utåt. Borde ju eliminera risken att det blir banan eller propeller. Dock lite mer jobb.

Skulle gärna kört på järnvitriol då eftersom jag har det på fasaden på huset. Går dock bort eftersom jag ska synlig betong på golvet.
 
F fribygg skrev:
Köp då lite bättre ohyvlat virke så grånar det ju naturligt och bör fungera lång tid utan onödig miljöpåverkan
Hej, kan du ge exempel på något sådant virke?
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
A andreasikalmar skrev:
Hej, kan du ge exempel på något sådant virke?
Jag sågar bort splinten på mogen tall och anser kärnan vara förmer än det tryckta snabbvuxna på byggmax
 
A andreasikalmar skrev:
I mitt fall är jag rädd att impregnerat inte riktigt smälter in med den mörkt järnvitriolade husfasaden. Men det impregnerade virket kanske bleknar med tiden?
Man ju fundera på om man vill lasera det tryckimpregnerade virket.
Demidekk har en lasyr som håller förvånansvärt bra och som går att få rätt många kulörer.
Jag gjorde så med en mindre pergola för ca 5 år sedan och ångrade det inte.
 
Jag skulle leta upp ett par bitar äldre tryckt virke och testa olika behandlingar. Någon granne som byggde något förra eller förrförra sommaren har t ex kanske inte kommit iväg till återvinningen med småbitarna ännu.
Jag ser inte varför järnvitrol inte skulle kunna funka på ytan av tryckt virke, iofs ser jag endast tryckt virke som lämpligt att färga med järnvitrol så jag har bara antagit att det är så man gör. Lasyr, bets, pigmenterad träolja eller t o ett tunt lager täckande färg (vi gjorde det på ett staket) är andra metoder som bör testas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.