bonnier: Den produkten verkar mycket intrssant. Frågan är bara hur mycket sämre siolering får man med denna "matta" som är 10 mm jämförft med en cellplatsskiva som är 50mm? Har dålig koll på benämningarna av isoleringsvärde.

/Per
 
Räknar jag rätt om jag får fram att cellplast på 50 mm (lamda 0,04) är dryg 6 gånger bättre isoleringsförmåga än 10 mm "matta" (lamda 0,05)?

/Per
 
Det stämmer nog. Har ingen erfarenhet av mattan, fast det låter ju bra eftersom den följer marken bättre, det blir mindre glipor eftersom du rullar ut mattan i större längder, och den tål antagligen bättre att man kryper på den.
 
Lite mer funderingar: Kanske är den bästa lösningen 2 x 20 mm cellplast (S100 eller S150). Tänkte lägga dessa omlott så att man täcker skarvarna. Vad tror ni om det?

/Per
 
Har precis gjort klart formen för sulan till min grundmur för utbyggnaden, och jag kommer inte att lägga någon isolering eller plast eller nånting alls där under....Har bara ett 30-40 cm lager med kross, typ 35 mm eller nåt... Visserligen så står huset i en sluttning, så det mesta av vattnet som kommer in, försvinner nog lika fort.

Dags att lägga sig så man orkar upp och blanda cement! :)
 
mrperry skrev:
Lite mer funderingar: Kanske är den bästa lösningen 2 x 20 mm cellplast (S100 eller S150). Tänkte lägga dessa omlott så att man täcker skarvarna. Vad tror ni om det?

/Per
Jag har lagt ett lager 20 mm. Det kommer förmodligen spricka i alla fall om du lägger två. Men frågan är vad du vill uppnå. Skall du ha varmgrund? Då är det bättre att lägga två ggr 50 mm. Är det för avfuktning så är det inte så stora krav och jag valde att lägga då ett lager 20 mm. Skall du inte göra något av det så vet jag inte om det spelar så stor roll med isolering över huvudtaget.
 
Linnex: Jag har inte tänkt att ha någon avfuktare eller varmgrund. Vill bara skydda mig så mycket som möjligt mot fuktskador utan att behöva ha några driftskostnader för grunden framöver.

/Per
 
Tveksam till att du då vinner något speciellt med att lägga ut cellplast på marken. Den kommer inte spärra mot fuktgenomträngning då materialet "andas" utan enbart isolera.
Men det gör oxå att den isolerar på vår/sommar vilket gör att du då kommer ha en lägre temperatur under längre tid på vår/sommar i grunden än om du inte isolerat.
Normalt brukar man i så fall istället montera dem under bjälklagret för att bjälklagret skall ha högre temperatur än grunden och då med just cellplast som då tål fuktighet på undersidan mot grunden.
 
Linnex: Problemet med krypgrunder är ju just att marken på sommaren är mycket kallare än luften som kommer in i grunden utifrån. Det är detta jag isolerar grunden för att slippa.

/Per
 
Jag säger inte att du har fel men jag är tveksam. Jag tror att isolera bjälklagret är att fördra istället för marken.Då du inte kommer värma grunden så tror jag inte att du når de temperaturerna som kommer krävas för att inte luftfuktigheten riskerar att nå kritiska nivåer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.