Är det någon som har koll på orsaken till att jag ibland får en rök & eld-puff (urladdning) ut från vedpannan när jag öppnar den övre eller undre luckan.
Det är som att det byggts upp ett övertryck i pannan. Är det gaser som antänds i detta ögonblick?
Har pratat med sotaren som säger att jag inte är ensam med problemet. Dock kom vi inte fram till någon orsak till händelsen.
Ibland när rökgaserna blir för låga, stänger jag av fläktarna och öppnar övre spjället samt undre luckan. Vanligtvis ökar rökgastemperaturen snabbt då. Men ibland gör den inte det. I samband med det, kan det blir en sådan här urladdning, efter det börjar temperaturen stiga kraftigt.
Någon som har en teori?
 
M
Det är nog gengas som bildas. Fick ofta det när jag eldade i pannan. Ibland var det så ”läskigt” och så sjukt mycket rök att jag inte kunde vara kvar i pannrummet. Ibland kunde pannan stå och frusta som en tjur samtidigt som det puffade ut rök genom spjället på vedluckan.

Jag vill minnas att det berodde på att det tog sig för mycket i veden. Vid perfekt underförbränning så ska man ju bara ha en liten glödbädd i botten och ett bra drag så att veden tar sig allteftersom den sjunker. Är draget för dåligt så börjar det brinna inne i vedhögen och då fick iaf. jag en panna som stod och frustade och skickade ut gensgassmällar genom vedluckans spjäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.