L Lilllen skrev:
90000 är ändå endel, hur lång tid tar det för en erfaren stenläggare att lägga 250 m2? Hur lång tid tar det för en oerfaren men händig person?
Hur lång tid det tar för en oerfaren person att lägga 250 kvm smågatsten?
Skulle bli mer än förvånad om en oerfaren person ens lägger 5 kvm om dagen.

Hur bra det blir?

Kan bli bra, själv är jag allt annat än erfaren när det gäller stensättning men det blir alltid bra!
Har dock haft förmånen att vara hantlangare ett antal gånger till en erfaren stensättare.

Jag har sett mer än många stensättningar som gjorts dåligt både av privatpersoner och inhyrda firmor.
Att arbetet har blivit dåligt är beroende på bristande erfarenhet och ingen handledning.

Hur lång tid för att stensätta 250 kvm för yrkeskunnig stensättare?

Stensättaren som jag samarbetar med är snart 75 år så numera sätter han hälften per dag mot för 15 år sedan.

Då var det 30 kvm om dagen.

Han hade då hjälp med langningen av stenen.
Så en erfaren stensättare sätter 20 kvm om dagen men finns de som sätter över 30 kvm med.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Den stora problematiken med gatsten är att det är skillnad i "volym" sten för sten. Med vanlig betongsten så rakar man ut och paddar sen är det bara att börja kasta ut stenarna. Med gatsten får man lägga några stycken och väga av, ibland får man gräva bort lite, ibland får man lägga till lite material; man får ha sin hink med bärlager och spade med sig hela tiden. Skulle jämföra frihandsputsning kontra gipssättning. Att sätta osb och gips i rum med golvyta om 20 kvadrat har jag fixat på en kväll, tog det dubbla att frihandsputsa min gamla kamin. Jag lägger gärna sten och tycker det är en behaglig fritidssyssla, men aldrig gatsten igen; då skulle jag ta in stensättare. Det är enklare att bygga sprängstensmur än att lägga gatsten.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Om Du bemödigat Dig att läsa innantill så skrev jag 2.000 kr med underarbete.
Dvs schakta, hårdgöra, frakta bort, gatsten och stensättning.
Helt färdigt för allt 2.000 kr per kvm.

Du beskriver det som att det finns en färdig hårdgjord yta som är klar för att stensättas.

Sedan tror jag inte att just Du kanske har så himla lätt för att hitta en kompetent stensättare som vill göra Ditt jobb för 90.000 kr men det går att hitta...[bild]
Jag kanske är känslig, men jag tycker det tog en rätt dryg vändning här. Jag frågade om råd och eftersom du skrev 2 000 per kvm "med läggning och underarbete" vilket jag bemödat mig med att läsa annan jag frågade, så utgick jag ifrån att det var en rimlig summa.

Om du tycker att jag borde låta bli för att ingen amatör ändå kan fixa det snyggt får du gärna skriva det rätt ut, så får jag avgöra om jag ändå vill chansa eller lita på dig. Nu har jag fått veta att jag istället borde göra något jag är bra på, det går visserligen att hitta någon som kan lägga mina sten för 90 000 men jag kommer inte klara av att hitta någon och om jag tolkar dig rätt så tar det mig 50 dagar och blir nog inte bra. Som sagt kanske jag är känslig, men det kändes mer som en dumförklaring än bara ett råd om att det är orimligt.
 
Hep Hep skrev:
Jag kanske är känslig, men jag tycker det tog en rätt dryg vändning här. Jag frågade om råd och eftersom du skrev 2 000 per kvm "med läggning och underarbete" vilket jag bemödat mig med att läsa annan jag frågade, så utgick jag ifrån att det var en rimlig summa.

Om du tycker att jag borde låta bli för att ingen amatör ändå kan fixa det snyggt får du gärna skriva det rätt ut, så får jag avgöra om jag ändå vill chansa eller lita på dig. Nu har jag fått veta att jag istället borde göra något jag är bra på, det går visserligen att hitta någon som kan lägga mina sten för 90 000 men jag kommer inte klara av att hitta någon och om jag tolkar dig rätt så tar det mig 50 dagar och blir nog inte bra. Som sagt kanske jag är känslig, men det kändes mer som en dumförklaring än bara ett råd om att det är orimligt.
Ja, du är känslig.
Nej, du bemödigade dig inte om att läsa ordentligt.
Nej, har inte sagt att en amatör inte kan göra det snyggt.
Säger inte heller att du kan sätta 250 kvm på 50 dagar.
Jag tvivlar på att du klarar sätta 5 kvm om dagen.
Inte riktigt samma sak.
Eller hur?
 
Charmig inställning.
 
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte ta in en offert på att lägga gatsten helt enkelt?
Nog klarar du av det me om du ska lägga i ett bågmönster är det svårt.
Jag har lagt endel sten men skulle jag anlägga så stor yta som du har så skulle jag ta hjälp.
Det kostar men tror absolut dy blir mest böjd då och tycker att det är värt det(y)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Kan du inte ta in en offert på att lägga gatsten helt enkelt?
Nog klarar du av det me om du ska lägga i ett bågmönster är det svårt.
Jag har lagt endel sten men skulle jag anlägga så stor yta som du har så skulle jag ta hjälp.
Det kostar men tror absolut dy blir mest böjd då och tycker att det är värt det(y)
Det kommer jag absolut göra för att få riktiga siffror, men nu var det mer att se om det ska upp på listan över saker att göra själv, köpa in eller ”kanske det beror på”.

Vi har en hel del på listan vi ska/vill göra på gården, så det är både en fråga om tid, pengar och ROT-timing. Ommålning köper jag in då jag är höjdrädd, men bygga pool, renovera några fönster, sätta upp 200 meter stängsel och rulla 500 kvm gräsmatta borda väl hinnas med den här sommaren. Och bygga köksstolar, et par bokhyllor och två växasängar. Kanske ska vänta med stenarna lite…
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det kommer jag absolut göra för att få riktiga siffror, men nu var det mer att se om det ska upp på listan över saker att göra själv, köpa in eller ”kanske det beror på”.

Vi har en hel del på listan vi ska/vill göra på gården, så det är både en fråga om tid, pengar och ROT-timing. Ommålning köper jag in då jag är höjdrädd, men bygga pool, renovera några fönster, sätta upp 200 meter stängsel och rulla 500 kvm gräsmatta borda väl hinnas med den här sommaren. Och bygga köksstolar, et par bokhyllor och två växasängar. Kanske ska vänta med stenarna lite…
Eller så ändrar du dig till betongplattor, njuter av sommarvärmen i 3-4 veckor med pilsner i tassen och njuter till hösten när man inte drar in massa grus och skit i hallen längre
 
Hep Hep skrev:
Det kommer jag absolut göra för att få riktiga siffror, men nu var det mer att se om det ska upp på listan över saker att göra själv, köpa in eller ”kanske det beror på”.

Vi har en hel del på listan vi ska/vill göra på gården, så det är både en fråga om tid, pengar och ROT-timing. Ommålning köper jag in då jag är höjdrädd, men bygga pool, renovera några fönster, sätta upp 200 meter stängsel och rulla 500 kvm gräsmatta borda väl hinnas med den här sommaren. Och bygga köksstolar, et par bokhyllor och två växasängar. Kanske ska vänta med stenarna lite…
Inte någon ROT på stensättning.
Du verkar helt klart inte ha tiden för att göra jobbet med stensättningen.
Så lägg tiden på att hitta fin sten och en eller två kompetenta stensättare.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Charmig inställning.
Tack!
 
Låter klokt och rimligt, även om jag genom att förneka just de två sakerna fått rätt mycket gjort här.

Du råkar inte ha några tips på hur man hittar bra stensättare? Din 75-åring ska vi inte slita på, men det borde finnas några till där ute. Är det lika vanskligt att hitta stensättare som t ex takläggare - att de med de finaste hemsidorna och aggressivast marknadsföring är de man ska undvika?
 
Hep Hep skrev:
Låter klokt och rimligt, även om jag genom att förneka just de två sakerna fått rätt mycket gjort här.

Du råkar inte ha några tips på hur man hittar bra stensättare? Din 75-åring ska vi inte slita på, men det borde finnas några till där ute. Är det lika vanskligt att hitta stensättare som t ex takläggare - att de med de finaste hemsidorna och aggressivast marknadsföring är de man ska undvika?
Har inte sett många riktiga stensättare i Stockholmsområdet och har då levererat gamla handhuggna gatsten till flera hundra personer.
 
Idag med visst inslag av snöblandat regn i Höllviken blev denna stensättning klar.
Nej, inte riktigt färdigt då det ska fyllas upp med elastisk hårdfog som ska stå emot ogräset.

Krävs dock att det är torrt när man ska sopa i den fogen och helst lite varmare också. Ny lagd stensättning av gångväg i mörker, med väntande elastisk hårdfog, i Höllviken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.