A AndersS skrev:
Men det ger inte några drastiska förbättringar jämfört med 4G utifrån att frekvensbandet är begränsande, men visst något bättre prestanda. Skillnader med 5G är när det införs i de högre frekvensbanden.
Tittar man på tidigare (första halvåret 2021) mätningar i USA så ges en fördubbling även på lågbanden.
AT&T; 99% 850 MHz, T-Mobile 70% 600 MHz och 30% 2.5 GHz, Verizon 98% 850 MHz.


Diagram som jämför genomsnittlig nedladdningshastighet mellan 5G och 4G för olika operatörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar jämförelse av mobiloperatörernas snabbaste medianhastighet för 5G och 4G LTE i olika amerikanska städer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Precis så känner jag också!
Du ser inget problem att du är låst till Telias mobilnät eller kan du rikta om dina antenner till en annan mobiloperatör? För egen del skulle jag hoppa på fiber till landet direkt om någon kom med ett erbjudande. Telia 4G funkar bra utom på somrarna och då blir det i princip stopp så fort några streamar på sina Apple-TV eller så.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K Kane skrev:
Tittar man på tidigare (första halvåret 2021) mätningar i USA så ges en fördubbling även på lågbanden.
AT&T; 99% 850 MHz, T-Mobile 70% 600 MHz och 30% 2.5 GHz, Verizon 98% 850 MHz.


[bild]
[bild]
Jo, visst är det så att det blir bättre men fortfarande på iåga nivåer jämfört med det du kan plocka ut på fiber.
Skulle vilja se vad man får vid tider när många använder utifrån belastning men vi får se när det börjar skruvas upp här och tjänster dyker upp som behöver kapacitet/prestanda.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du ser inget problem att du är låst till Telias mobilnät eller kan du rikta om dina antenner till en annan mobiloperatör? För egen del skulle jag hoppa på fiber till landet direkt om någon kom med ett erbjudande. Telia 4G funkar bra utom på somrarna och då blir det i princip stopp så fort några streamar på sina Apple-TV eller så.
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du ser inget problem att du är låst till Telias mobilnät eller kan du rikta om dina antenner till en annan mobiloperatör? För egen del skulle jag hoppa på fiber till landet direkt om någon kom med ett erbjudande. Telia 4G funkar bra utom på somrarna och då blir det i princip stopp så fort några streamar på sina Apple-TV eller så.
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du ser inget problem att du är låst till Telias mobilnät eller kan du rikta om dina antenner till en annan mobiloperatör? För egen del skulle jag hoppa på fiber till landet direkt om någon kom med ett erbjudande. Telia 4G funkar bra utom på somrarna och då blir det i princip stopp så fort några streamar på sina Apple-TV eller så.
Innan jag bytte till Telia (2017) körde jag med Telenor. De liksom Tele2 har en mast på samma ställe som Telias mast jag kör på nu. Även Tre har en mast där.
Dessutom finns flera master att välja på i området som är nåbara.
Telia är dock de som erbjuder högst hastighet i och med 4G+. Även under tider med hög belastning ligger hastigheten stabilt runt 150 Mbit/s. Efter Telias uppgradering av sitt nät i november märks detta tydligt.
 
D Daniel 109 skrev:
På landsbygden kan man nog inte räkna med en efter anslutning till rimliga pengar. Så det kan definitivt vara vettigt att kliva på när möjligheten finns. Övriga fibernät har Borenet sålt till utsikt har jag för mig. Så det är nog inte osannolikt att även nya hamnar där. Borenet fortsätter nog att drifta.

Jag skulle se Borenet som ett klart bättre alternativ är Iponly.
Jag håller med, intressant med Utsikt.

https://via.tt.se/pressmeddelande/u...ibernat?publisherId=2746664&releaseId=3136557

Här står ju att Bore säljer allt och skall fokusera på att vara tjänstelvereantör, men nu verkar de ändå bygga vidare ett eget nät? Lite underligt. Utsikt är ju en äkta öppen tjänsteportal.

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Jag håller med, intressant med Utsikt.

[länk]

Här står ju att Bore säljer allt och skall fokusera på att vara tjänstelvereantör, men nu verkar de ändå bygga vidare ett eget nät? Lite underligt. Utsikt är ju en äkta öppen tjänsteportal.

/M
Aha,

"Vi levererar i Motala kommun via eget nät och i Linköpings kommun via Utsikt."

https://www.borenet.se/bredband/
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Borenet är nostalgi. Hade man deras adsl i början av av 2000-talet var man kung =)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.