Sotaren föreslog att då det är otätt mellan rökrörer och murstocken att mura runt röret med bruk. Detta gjordes men nu har insikten kommit att kaninen behöver flyttas och då måste naturligtvis rökröret knackas bort.

Såg att man kunde använda nån inmurningsstos istället. Skummade fram några i plåt men osäker på om de är dugliga för rökrör. De lär väl tätas med nånting misstönker jag.

https://www.bauhaus.se/emalj-stos-o150mm-svart

Kruxet är att som nu är rökröret och öppningen i murstocken placerat så röret går in med viss vinkel. Lär väl kräva att stosen även är vinklad, eller ska man korta av röret något för att få stosen att kunna vara vinkelrät mot muren?
 
B
Mura in stosen, för in röret I stosen och täta mellanrummet mellan stos och rökrör med denna
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...GUlZ0GeQfaNXQbMCqD8aAs4MEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Hur mycket vinkel pratar vi om? Man vill ju gärna att rökröret går in en 5cm minst (kolla med sotarmästaren som ska godkänna kalaset anser) i alla fall mot skorstenen, och då lär ju stos och rökrör monteras i rätt vinkel för att det ska bli bra. Du kanske kan hugga ur lite ur skorstenen och montera stosen lite snett, men jag har lite svårt att se att det skulle bli bra.

Jag hade nog beställt ett vinklat rökrör i rätt vinkel istället.
 
B BSOD skrev:
Mura in stosen, för in röret I stosen och täta mellanrummet mellan stos och rökrör med denna
[länk]

Hur mycket vinkel pratar vi om? Man vill ju gärna att rökröret går in en 5cm minst (kolla med sotarmästaren som ska godkänna kalaset anser) i alla fall mot skorstenen, och då lär ju stos och rökrör monteras i rätt vinkel för att det ska bli bra. Du kanske kan hugga ur lite ur skorstenen och montera stosen lite snett, men jag har lite svårt att se att det skulle bli bra.

Jag hade nog beställt ett vinklat rökrör i rätt vinkel istället.
Ska ta en bild så kanske det blir någorlunda tydligare
 
L lelleputt skrev:
Ska ta en bild så kanske det blir någorlunda tydligare[/QUOT
 
  • Rörgenomföring genom vägg med synlig kondens och isolering i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av en smutsig ventilationsschakt med synligt damm och debris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.