Har i hemmet ett gäng gamla nexauttag som jag tänder och släcker med fjärrkontroll.
Jag saknar dock en funktion och det är att de går att programmera likt Plejds plugg så att de tänds vid skymning etc.
Så finns det några slimmade uttag som går att programmera likt Plejd samt styra via fjärrkontroll och inte kräver en hub? Har inte behov av att kunna släcka och tända dem på distans.
 
Shelly? Eller måste det vara uttag med inbyggd fjärrstyrning?
 
useless useless skrev:
Shelly? Eller måste det vara uttag med inbyggd fjärrstyrning?
Shelly är ju klockrent, men jag känner inte till någon "fjärr" för wifi-enheter :)
 
Telefonen är fjärr.
 
Shelly har ju även Wi-Fi-knappar
 
Det är just att slippa leta upp mobilen för att tända släcka som är grejen. T.ex. att barnen kan tända utan fjärr eller barnvakten m.m.
Att tända med mobilen stödjer plejd, deltaco m.m.
Det gör inget om det också går att tända med mobilen.
 
H hakfre skrev:
Shelly har ju även Wi-Fi-knappar
Hur fungerar dessa knappar. Kan jag t.ex. släcka/ tända separata uttag samt tända/ släcka grupper?
 
Ja, du kopplar knappens funktion till en scen. Scenen kan slå av på en eller flera prylar. Man kan även använda lång-/dubbel-/trippelklick för att aktivera fyra olika scener med en och samma knapp.
 
B
Skulle nog också säga shelly, perfekt för att kombinera tid och soluppgång/nedgång.

Men just om man ska ha fjärrkontroll så blir det ju lite krystat. Det finns ju den separata produkten shelly button 1, som är en fjärrkontroll. Men den har ju 1 knapp och kostar 200kr, så den är ju inte så lämpad för att styra enskilda lampor individuellt.

Den kan styra en scen, dvs släcka eller tända ett gäng lampor(pluggar) samtidigt.

Jag kör på väggknapp eller app i telefon, använder inte fjärrkontroll.
 
useless useless skrev:
Ja, du kopplar knappens funktion till en scen. Scenen kan slå av på en eller flera prylar. Man kan även använda lång-/dubbel-/trippelklick för att aktivera fyra olika scener med en och samma knapp.
Så rent teoretiskt så kan man släcka/ tända tre enheter enskilt samt en för de tre enheterna tillsammans?
 
Om jag istället tänker att köpa en hub.
Vad finns det med fjärrkontroll som likt Nexa kan styra många enheter. Deras fjärr stödjer ju fyra olika belysningsgrupper där det stöds fyra enheter vardera, så totalt 16 enheter/ fjärr.
 
Finns ju inga begränsninga med tex zigbee eller z-wave där på samma sätt. Däremot finns ju ofta ett maxtak i antal enheter vilken man faktiskt kan slå i, typ 64 med Hues hub tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.