Hej
Jag har börjat att riva ett valv på nedre plan i vårt 1,5 plans hus hus.
Valvet ska inte vara en bärande konstruktion då det inte finns med på ritningarna från när huset byggdes och vi har stålbalkar i taket en bit in i köket som syns på ritningen(valvet är det rödmarkerade). Dessutom går innertaket ovanför valvet.

Valvet är byggt i lättbetong och jag trodde att jag skulle kunna plocka ner sten för sten men efter att ha tagit ner putsen så kunde jag konstatera att det är en lång lecabalk som håller upp valvet. När jag såg detta började jag ändå tvivla på om det kanske trots allt är bärande...
Nu är jag inne på att behålla balken men ta bort avrundningarna under vilket jag gjort på vänster sida.

Min fråga är om balken kommer hålla nu när jag sågar bort båda "avrundningarna". Dvs om det nu blir för långt mellan stolparna (240cm)? Om balken håller med ett upplag på 25cm på varje sida? Balken är 290cm lång 20 cm bred och "stolparna" är 25*20cm

Vad tror ni?

Mvh Jonas
 
  • Renoveringsprojekt där en lättbetongvalv är delvis riven, exponerar en bärande balk i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller arkitektritning med röd markering av valv som ska rivas och dimensioner för stålbalkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarar mig själv här då jag läste detta:
Leca balk 200 längd 3000 mm används som bärande alt. enbart överbryggande element över fönster- och dörröppningar. Max öppningsmått är 2500 mm vid 5 kN/m belastning på balken.

Så öppningsmåttet som hos oss blir 2400 bör vara ok förutsatt att belastningen inte är mer än 5kN/m.
 
Pratade precis med gubben som byggde huset 1977. Valvet är inte bärande så det är bara att ta ner om man vill. Så då har vi två val antingen att ta bort avrundningarna och behålla balken och gipsa igen. Eller att riva ner allt. Svårt bara att få ner en så pass lång och tung balk men antar att man kan hyra någon form av lift.
 
B
Är inte hundra på vad det är för densitet på just den lecabalken, men en ny lecabalk i ungefär samma dimension väger 125kg. Det tar ju två man ner ledigt.

Jag hade nog lyft bort stenarna ovanför och sedan försökt lyft bort den åt sidan (åt kamerans håll).
Skärmdump av produktspecifikation för lecabalk med mått och vikt uppgifter, prisinformation och användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sant, problemet är väl höjden inte så lätt att bära 125 kg över huvudet. Att bära ut den när den väl är nere tror jag vi fixar på två.
 
Hyr 4st stämp och ställ i par på varsin sida om balken, dra spännband runt och knacka loss balken. När den släpper hamnar den i en "vagga" av spännband sen är det bara att hissa ner.
Allt går om man är klurig. Jag lyckades separera ett 2 delat skåp (ca 220x120x80cm) i homogen ek och transportera från källaren, uppför en backe och upp på släp. Allt med hjälp av lite reglar, domkraft och spännband; och väldigt mycket tålamod förståss
 
Tack, ja det skulle fungera. Jag såg att Cramo hyr ut något som kallas Alplyft som som också skulle kunna fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.