Hej!

Vi har en villa om 214 kvadrat + 65kvm källare i Stockholmsområdet som idag värms upp med direktverkande el samt lite myseldning i kamin.

Det är dyrt som fan och ändå kallt och jävligt halva året. Jag har långkalsonger, tofflor och fleece från Oktober till Maj för att göra tillvaron dräglig men ändå är jag kall om nästippen när jag sitter hemma och jobbar i dessa Covidtider. Nog om det.

Vi tänker oss att det bästa är att konvertera vårt hus från direktverkande el till ett vattenburet system med bergvärme. Jag har inte lust att köra luftvärmepumpar som blåser och väsnas (det är heller inte praktiskt i vår planlösning) och jag är heller inte sugen på en större utedel som vid luft/vatten. Vi gör av med cirka 30 000 kWh per år där majoriteten är uppvärmning och vi hoppas kunna spara cirka 20 000 kWh per år. Återbetalningstiden kommer bli lång (fast med nuvarande priser klart kortare) men det spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att höja komforten, därefter få ner kostnaden för elen, därefter eventuellt få en värdestegring på huset.

Min fråga är om det är något speciellt som jag bör betänka när jag anlitar en firma för det här jobbet, har inte anlitat firma för större jobb tidigare. Det rör sig ju om ganska mycket pengar så det vore tråkigt att missa något uppenbart.

Skick på bolaget, certifieringar, försäkringar osv? Besiktningsman, behövs det? Referenser kanske man ska ta? Något i själva installationen som jag bör tänka på extra noga och kolla upp?

Tacksam för alla tankar…

Mvh Jonas
 
Karrock
Du kommer säkert få massa bra svar om värmepumpar och installationsfirmor.

Jag bistår med en poäng om själva brunnen. Den bör bli utförd enligt normbrunn 16. Det är ju inte fel att scrolla igenom för att få ett begrepp om vad en värmebrunn är och inte är. Bilaga 2 i den "Checklista för konsumenten" ger några punkter att kolla vidare på. https://resource.sgu.se/produkter/broschyrer/vagledning-normbrunn-16.pdf

Går du in i brunnsarkivet kan du se vilka grannar som har brunn, hur djupa etc. kan vara bra förarbete ifall du vill fråga runt i grannskapet efter vilka borrare de använt och hur det gick med återställning etc (i brunnsarkivet ser du även hur mycket foderrör/djup till berg grannarna har, i regel dyrare ju längre det är till berg) https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
 
D
J Jonas_df skrev:
Hej!

Vi har en villa om 214 kvadrat + 65kvm källare i Stockholmsområdet som idag värms upp med direktverkande el samt lite myseldning i kamin.

Det är dyrt som fan och ändå kallt och jävligt halva året. Jag har långkalsonger, tofflor och fleece från Oktober till Maj för att göra tillvaron dräglig men ändå är jag kall om nästippen när jag sitter hemma och jobbar i dessa Covidtider. Nog om det.

Vi tänker oss att det bästa är att konvertera vårt hus från direktverkande el till ett vattenburet system med bergvärme. Jag har inte lust att köra luftvärmepumpar som blåser och väsnas (det är heller inte praktiskt i vår planlösning) och jag är heller inte sugen på en större utedel som vid luft/vatten. Vi gör av med cirka 30 000 kWh per år där majoriteten är uppvärmning och vi hoppas kunna spara cirka 20 000 kWh per år. Återbetalningstiden kommer bli lång (fast med nuvarande priser klart kortare) men det spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att höja komforten, därefter få ner kostnaden för elen, därefter eventuellt få en värdestegring på huset.

Min fråga är om det är något speciellt som jag bör betänka när jag anlitar en firma för det här jobbet, har inte anlitat firma för större jobb tidigare. Det rör sig ju om ganska mycket pengar så det vore tråkigt att missa något uppenbart.

Skick på bolaget, certifieringar, försäkringar osv? Besiktningsman, behövs det? Referenser kanske man ska ta? Något i själva installationen som jag bör tänka på extra noga och kolla upp?

Tacksam för alla tankar…

Mvh Jonas
Vi var mycket nöjda med den firma som bytte pump hos oss. Förmodar att de också borrar. Allmänna tips:
Så djup borra som möjligt.
Inverterpump som skall täcka också maximalt effektbehov utan tillsats.
Minst tre offerter.
Se till att pumpen placeras så att eventuellt ljud inte stör.
Planera radiatorer är en egen vetenskap men där hade vi redan dem på plats.
Kolla värmepumpsforum.
 
Om total elförbrukning är 30 MWh så drar man av 5 MWh för hushålls-el och uppvärmning inkl varmvatten blir 25 MWh/år. Det är ovanligt lite för 279 kvm. När är huset byggt? Vilken inomhustemperatur är det? För att dimensioneringen av bergvärmen ska bli rätt är det jätteviktigt att ha bra data att utgå ifrån. Radiatorerna måste också dimensioneras rum för rum.
 
J Josth skrev:
Om total elförbrukning är 30 MWh så drar man av 5 MWh för hushålls-el och uppvärmning inkl varmvatten blir 25 MWh/år. Det är ovanligt lite för 279 kvm. När är huset byggt? Vilken inomhustemperatur är det? För att dimensioneringen av bergvärmen ska bli rätt är det jätteviktigt att ha bra data att utgå ifrån. Radiatorerna måste också dimensioneras rum för rum.
I källaren är det oftast cirka 17 grader, på övriga plan 18-19 grader max. Jag tror att nuvarande system är underdimensionerat i allmänhet, oavsett hur mycket man drar på blir det inte varmare än så. I första offerten har de föreslagit att sätta dit ytterligare radiatorer, främst i källaren samt på första planet.

Huset är byggt i 3 omgångar. Del 1 1925, del 2 omkring 1980 (då tillägsisolerades även tidigare del) samt del 3 2001.

Energiberäkningen från en offert ser ut som följer.

Dokument med energiberäkning som visar besparingar och klimatdata före och efter installation av värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jonas
 
Ok, bra att det finns en energiberäkning gjord. När huset är om-/utbyggt i omgångar är det svårt att gissa på energibehovet. Tycker fortfarande "Energibehov för uppvärmning" låter för lågt om man vill ha 21° inne. En 12 kW inverter värmepump låter okej men jag skulle betala lite extra för att få ett något djupare borrhål än det som energiberäkningen ovan kommer fram till. Även bra att ha marginal i framtiden när man ska byta värmepump och modellerna har blivit ännu mer effektiva.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, bra att det finns en energiberäkning gjord. När huset är om-/utbyggt i omgångar är det svårt att gissa på energibehovet. Tycker fortfarande "Energibehov för uppvärmning" låter för lågt om man vill ha 21° inne. En 12 kW inverter värmepump låter okej men jag skulle betala lite extra för att få ett något djupare borrhål än det som energiberäkningen ovan kommer fram till. Även bra att ha marginal i framtiden när man ska byta värmepump och modellerna har blivit ännu mer effektiva.
OK, ska höra med dem lite vidare då. Energibrunnen enligt offert är dimensionerad till 175 meter medans snurran ovan spottar ut 150 meter så de verkar ha tagit höjd för lite marginal.
 
150 m låter tokigt till 12 kW värmepump även om det skulle varit så att huset inte behövt mer. Då kunde man valt 8 kW värmepump och sparat den del pengar på den. Skulle låta borra 200 m, inte kortare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D
J Josth skrev:
150 m låter tokigt till 12 kW värmepump även om det skulle varit så att huset inte behövt mer. Då kunde man valt 8 kW värmepump och sparat den del pengar på den. Skulle låta borra 200 m, inte kortare.
Ja, eller något modernt a la 2 x 140 m.

Vi har en gammal, på sin tid överdimensionerad, borra på 180 m. När pumpen på 8 kw dog satte vi in en inverter på 3-12 kw. Det går och fungerar väl utan elspets, precis över gränsen till problem. Bäst är nog att tänka framåt och ta till rejält vid håltagning så att även framtidens pumpar funkar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.