Jag satte en Shelly 2.5 på vinden och hade problem att få den att ansluta till nätverket. Mobiltelefonen hade inga problem att använda nätet, men det var inte full mottagning. Accesspunkten stod i stort sett rakt under två trappor ner och jag testade med lite olika riktningar på antennerna, men det blev ingen skillnad och telefonen tyckte inte att det blev någon större skillnad (tittade bara på WiFi-ikonen, gjorde ingen vidare analys av mottagningen).

Efter att ha flyttat upp accesspunkten en våning så funkar det. Men finns det något annat sätt/knep att förbättra mottagningen? Det verkar inte finnas någon möjlighet att ansluta extern antenn.
Jag har några zwave-prylar också och dom har en liten kabelstump som antenn. Där kan man påverka lite genom att se till att antennen inte är hopknycklad och sitter på rätt sida pucken i förhållande till övriga nätverket...
 
Du kan testa att tejpa upp lite aluminiumfolie bakom Shelly:n, bildar en reflektor.
 
Ja, eller stoppa in den i en pringlesburk... Jag vet dock inte om den räknas som dubbelisolering.

Jag hade hoppats på nåt svar typ "Ingång SW2 funkar även som antenn, så om man sätter en sladd där blir det bättre"...
Jag har sett några på Internet som sätter dit antenner, men då måste man öppna pucken och löda på kretskortet vilket iofs inte är några problem rent tekniskt, men det känns som dålig idé av andra skäl.
 
useless useless skrev:
Ja, eller stoppa in den i en pringlesburk... Jag vet dock inte om den räknas som dubbelisolering.

Jag hade hoppats på nåt svar typ "Ingång SW2 funkar även som antenn, så om man sätter en sladd där blir det bättre"...
Jag har sett några på Internet som sätter dit antenner, men då måste man öppna pucken och löda på kretskortet vilket iofs inte är några problem rent tekniskt, men det känns som dålig idé av andra skäl.
Att förbättra den lokala mottagningen är väl vad du kan göra som är enklast, om du inte vill införskaffa en till accesspunkt eller en repeater eller mesh beroende på hur ditt wifi-system ser ut. En reflektor kan göra skillnad, likaså att flytta mottagaren något i sidled, kanske ligger en bjälke emellan?

Kanske kan du sätta en riktantenn på din accesspunkt, men då tappar du ju troligen täckning i andra delar av huset.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Pucken sitter i en apparatdosa på sidan av en bjälke. Mellan den och accesspunkten är det ca 3 meter och ett bjälklag. Innan jag flyttade accesspunkten var det ytterligare 3 meter och ett bjälklag emellan. Jag tycker det inte är några extrema förhållanden...
Jag kanske har fått ett måndagsex, eller är det fler som har upplevt liknande problem?
 
Lite sent svar :)

Editerar detta inlägg :)

Jag skulle pröva att ev vända på Shellyn och se om den interna antennen får en smått lite bättre mottagning.
Något jag tänkte på: Vilken Wifi version använder du hemma?

I min installation så för vissa utrymmen behöver jag en extender då det är mycket byggnadsmaterial som blockerar Wifi signalen (2.4Ghz). Min router erbjuder Wifi 6 dvs både 2.4 och 5GHz bandet. 2.4 bandet har längre räckvidd genom väggar och dylikt så en sådan signal är att föredra.

Bygga ut WLANet (Wifit) med en extender är att rekommendera om du inte får bukt med täckningen.

// J
 
Redigerat:
Jag hängde ut den utanför kopplingsdosan och testade att vända den åt olika håll utan framgång. Kör 2,4 GHz.
 
useless useless skrev:
Jag hängde ut den utanför kopplingsdosan och testade att vända den åt olika håll utan framgång. Kör 2,4 GHz.
Jag har upplevt att 2,5 har klart sämre mottagning jämfört med ex 1PM. Testa med en 1PM eller en 1 om du har en extra.
 
Nu är problemet löst genom att accesspunkten flyttade upp en våning. Men vid nästa Shellyinstallation ska jag kanske lägga ner lite mer tid att testa olika alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.