Nej, det är det inte.
 
SysterNett SysterNett skrev:
Nope. Det är åldersavdrag när det är lagt.
Vad är åldersavdraget för:
Billigaste IKEAgolvet?
Plastmatta?
Parkettgolv?
Mitt 35mm solida trägolv?
 
om du fått in februari-hyran från den nya hyresgästen så har du ju inte förlorat någonhyresinkomst. 10 000 borde räcka till att slipa golv. Vad står det i kontraktet? många fastighetsägare har en puka att om inte lägenheten är städad tar de in en städfirma och skickar räkningen. Om du städat själv går inte det eftersom du fortfarande inte har en utgift för städningen.
 
ådal ådal skrev:
Har haft en hyresgäst senaste 2 åren som sa upp kontraktet sista december och vi har 2 månaders uppsägningstid.

Sista januari flyttade personen ut och betalade aldrig för februari.
Jag har hittat en ny hyresgäst som flyttade in 5 februari och betalar hyra sen dess.

Men den första hyresgästen har förstört min parkett så pass mycket att depositionen (på 10 000kr) inte täcker skadorna. (golvet på 50kvm måste rivas upp och läggas om helt pga fuktskador). Utöver det så lämnades lägenheten som en svinstia, och lite småsaker saknades (hyrt ut lägenheten möblerad.) Har skrubbat lägenheten i säkert 12h.

Har jag rätt att kräva hyran för februari av första hyresgästen trots att han inte längre har kvar nycklar och att lägenheten under februari är uthyrd till någon annan? Jag har inte gett godkännande att avsluta hyreskontrakten till sista januari.

(Det är enbart för att täcka skadorna, tänker att det kan vara en lättare väg att gå än att försöka kräva pengar för skadorna då första hyresgästen inte svarar på meddelanden..
Besiktigades lägenheten vid inflyttning? Finns det i så fall protokollfört? I övrigt har du fått bra svar om uppsägningstid. Och en ny hyresgäst fick du rätt snabbt. Var glad för det!
Jag har en gång i världen hyrt ut en villafastighet och - tja, jag skulle tänka mig för innan jag gjorde om ngt liknande. Det gäller att ta höjd på hyran för att täcka upp för en "dålig" hyresgäst (i den mån det går). Sedan är det ju så förbannat svårt att lugga den som är flintskallig.
 
ådal ådal skrev:
Jag kommer alltså inte gå vidare med detta, mest intresserad av vilka rättigheter jag har. Vill gärna höra historier ifall någon har genomgått något liknande.
Vad är det för fjanterier? Ska man kunna hyra, skippa att betala hyra och förstöra golvet utan konsekvenser?
 
A August Eriksson skrev:
Vad är det för fjanterier? Ska man kunna hyra, skippa att betala hyra och förstöra golvet utan konsekvenser?
Fast nu har ju inte hyresgästen "skippat att betala hyra", han hade bara en månads uppsägningstid. Även om kostnaden för åtgärd på golvet blir högre än depositionen på 10 000, så blir det troligen efter åldersavdrag lägre eller obetydligt över depositionen. Så hyresgästen har i stort sett gjort rätt för sig.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.