Hej!

Funderar på att bygga en vedeldad bastu 2,4*2,4 meter utomhus i en nyproducerad "arbetsbod". Ena änden blir bara 170cm invändigt i höjd och motsatt sida blir fullhöjd 240cm. På den sida som är fullhöjd vill jag ha maximalt med fönster och funderade på om det gick att använda uterumsdörrar som man skjuter åt sidan. Hittade dessa med 4mm säkerhetsglas: SkÃ¥nska Byggvaror

Går dessa att använda? Eller blir det för mycket värmeförlust i bastun? Det spelar ingen roll om jag får elda hela tiden för att hålla ångan uppe ;-) Funderade också på Tylö KL-12 aggregat... Någon som har erfarnhet av dessa aggregat? Någon som har någon bättre rekommendation, gärna billigt och med glaslucka. (Skorsten tillverkar jag själv)

Hoppas på många svar nu! :)
 
Om du nu vill ha så mycket glas så går de säkert att använda! En kompis till mig har trall med 5 mm springor i bastugolvet så jag tror inte att värmen försvinner ut genom glasväggen som är ganska tät ändå.
 
Jag har för mig att man bör ha dörrar som öppnar utåt utan låsmekanism...

skjutdörrar känns lite riskabelt... kan ju kila fast.
 
Även jag har för mig att det inte är tillåtet med nån annan typ av dörr än en som öppnar utåt.

Det finns ju vanliga bastu dörrar i glas också.
 
Då får jag väl sätta in en sådan där hammare som man har i bussar då ;-) Det kommer inte vara någon låsmekanism på dörrarna. De rullar ju på hjul så det är ungefär lika mycket som kan kärva som på en vanlig dörr ;-)
 
Tylös aggregat är det bästa som går att få tag på!
Detta säger jag med inblick i bastuindustrin.

Om du skulle tycka att golvet blir för varmt med aggregatet ståendes på golvet, så lägg sten under så att det blir mer cirkulation under aggregatet.
 
Aja baja!
Skjutdörrar är inte tillåtna i bastuutrymmen. Läs BBR:
se sid 168
Bastu skall utformas så att snabb utrymning möjliggörs. Dörrar till bastu skall
vara utåtgående eller av pendeltyp. Dörren skall utföras utan lås och utformas så
att dörrbladet inte kan fastna i karmen till följd av värmeutvidgning eller påverkan
av fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.