Idag fick vi meddelande från Servanet var anslutningspunkten för fiber kommer att vara. Den blir 150 meter från vårt hus och jag inser att det är för långt att handgräva och ska man leja för det gissar jag att det blir runt 20 000 till plus det 20 000 grundavgiften är för att få in fiber.

Jag kan tycka att det är lite märkligt då det är helt slumpmässigt hur långt från huset anslutningen hamnar. Precis förbi vårt hus bytte man sida på vägen, troligen för att det är en bergskärning utanför vårt hus. Där tycker dom tydligen att vi ska gräva istället. Alternativet är att gräva över betesmark som kan komma att plöjas i framtiden så några 30 cm räcker inte att gräva. Alltså inget man gör för hand. Betesmarken är dock våran så vi behöver inte krångla med grannar.

Hur är det med rotavdrag för en sådan grävningen? Jag funderar starkt på att strunta i fibern. Avtalet var inte bindande förrän vi fick veta anslutningspunkten så det går att säga upp. Tycker inte 40 000 är rimligt. Andra får anslutningen utanför dörren i stort sett. Vad jag förstår får man väl statligt stöd för fiber på landsbygden och ett kommunalt bolag är involverat. Då tycker jag inte det ska vara helt slumpmässigt hur stor kostnaden blir. Hur tänker ni andra som stått inför samma situation. (Vi bor alldeles intill vägen där huvudkabeln är dragen så det är inte 150 meter från vägen vilket kanske kan vara intressant i sammanhanget)

/Mats
 
Ska de inte dra fram kanalisering till tomten? Kolla om det där verkligen stämmer.
 
Nja det handlar om en nyinstallation i hela området och själva anslutningen och inkopplingen i huset står Servanet för. Det vi står för är att gräva ner slangen och det har varit klart från första början. Men först nu fick vi veta anslutningspunkten och hur långt det är. Därför finns också möjligheten att hoppa av avtalet kostnadsfritt.

/Mats
 
Ja vi kan dra den på egen mark i en hästhage. Det är vägverket som sköter om vägen, en allmän landsväg. Det lär väl i och för sig bli mindre belastning det luftburna bredbandet när många går över till fiber så vi kanske klarar oss med det.

/Mats
 
Jag har hört andra som fått motsvarande information. Men efter att det ifrågasatts så har de grävt hela vägen till tomten.
 
Var det Servanet? Jag har tänkt ringa och ifrågasätta hur dom tänkt. Vi tyckte att det var lite märkligt att dom flyttade kabeln på andra sidan vägen precis där vi bor då det inte finns några hus på den sidan. Det närmaste huset är våra sommargrannar som inte har tecknat sig för någon fiber. Andra hållet är det nästan 1 km till nästa hus på den sidan. Men dom tyckte väl att vi kunde gräva själv med spade där det var lite besvärligt så slapp dom det.

/Mats
 
Det borde gå att plöja ner slang för fiber i hästhagen på ett djup som inte stör framtida bruk. Plöj ner en till grannen med som du kan sälja i framtiden när de kommer på att fiber i sommarstugan är bra. Borde gå att hitta någon med maskin och kabelplog som kan lösa det.

Normalt brukar det handla om likabehandling i fiberföreningar. Hos oss ingick fram till boningshusets gräsmattekant typ även för jordbruksfastigheter. Kanske annorlunda för privata aktörer.
 
Visst kan man plöja men det är ju inte gratis att leja någon för det. Och dessutom ska det över en liten bäck eller dike och en smal remsa med björkskog. Inget som man gräver för hande eller med en hyrd 1 tonsgrävare. Någon granne på rimligt håll har vi inte heller att samordna med. Det är inte heller någon fiberförening utan det här görs av Servanet helt på kommersiell basis. Men jag gissar att dom får bidrag för fiberutveckling på landsbygden.

/Mats
 
Nej, för att få stödet är det en hel del regler. Jag tror att de ska gräva till tomtgräns, men vissa tolkar det som fastighetsgräns. Så gå tillbaka och fråga om de verkligen inte ska gräva till tomten. Jag vet fler som fått det beskedet men att det i slutändan inte var så.
 
Ja tomtgräns och fastighetsgräns är ju verkligen vitt skilda saker. Vi hade ju kunna ha fastighetsgränsen i kilometer bort om det velat sig riktigt illa. Men det är mycket riktigt vid fastighetsgränsen kopplingspunkten är.

Någon som vet mer om reglerna för de som har stöd? Nu är jag inte hundra på att dom har något stöd men eftersom kommunens El och Vattenbolag är inblandade och det finns information på kommunens hemsida antar jag det.

/Mats
 
Det har de säkerligen, det går inte ihop sig att gräva på landsbygden annars. Jag hittar dock inget skriftligt om en sådan regel nät jag snabbt söker.
 
Kan möjligen kommunen svara på sådana frågor?

/Mats
 
S senmathal skrev:
Ja vi kan dra den på egen mark i en hästhage. Det är vägverket som sköter om vägen, en allmän landsväg.
/Mats
Ja, eller rättare sagt Trafikverket. De kan kräva att att det inte får grävas om det är asfalt och utan att det ska tryckas under vägbanan, vilket innebär helt andra kostnader.

Sedan egen fastighet, där brukar praxis vara om egen grävning ingår att det görs grävning som ingår i feberleveransen fram till område som kan ses som bostadens tomt (även om tomt är diffust juridiskt) och efter det görs det av beställaren.
Men jag tycker det är en fråga till fiberägaren alt. utförande entreprenör. Kan ju vara så att entreprenören har en åsikt och fiberägaren en annan, utifrån deras avtal och prissättning/ersättning. Kan ju vara så att entreprenören, vilket det troligtvis finns, tar en rövare för att man ser att det kostar mera än vad som ersätts.
 
Nu har jag ringt och pratad med Servanets kontaktperson. Jag påpekade att dom just förbi vårt hus hade bytt sida och tryck under vägen och frågade varför. Jo men det förstod han ju att dom gjort på grund av bergskärningen. Jaha så då lämnade ni det problemet till kunden påpekade jag. Nä så var det ju inte menade han. Nähä men det är det som blir konsekvensen att den ni försöker sälja till står där med problemet.

Nu skulle han kolla med de sina om det gick att göra något åt det och då pratade han om en nu tryckning under vägen vid vårt hus. Men inget han kunde lova. Jag ifrågasatte också om det var ok att kunden drabbades så här med tanke på att dom fick bidrag och att det väl ändå var för att de som bor i glesbygd ska få tillgång till fiber.

Nästa diskussion var vad som avsågs med tomtgräns och fastighetsgräns. Jo det var tomtgräns menade han. Men om den sträckt sig en eller två km bort hade anslutningspunkten kunnat bli där då blev min fråga. Men då hade tydligen tomten övergått till fastighet för så långt bort hade dom inte satt anslutningen menade han.

Nu är det väl bara att vänta och se vad som händer. Det bästa vore väl om dom kunde borra under vägen. Det finns gått om plats för maskinen att stå där och det lutar undan och är rätt djupt dike på vår sida så det är nog ett enkelt jobb. Förmodligen billigare än att gräva och jag gissar att det ska borras under vägen på fler ställen så maskinerna kommer säker vara i farten i sommar.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.