B6304S1 skrev:
EPS-isolering med betong ovanpå ?
EPS-isolering med flytspackel ovanpå menar ni väl? Varför betong:surprised:
Men.. EPS-isolering är exakt samma sak som frigolit. Varför inte flytspackel på frigolit har vi ju redan avhandlat trodde jag.

B6304S1 skrev:
EPS Cement låter ju annars som det säkraste alternativet ifall vikten inte är ett problem?
Låter som om jag ska läsa på lite om EPS Cement...
Som sagt, antagligen är inte vikten av vanlig betong ett problem, och den här väger bara en femtedel.

B6304S1 skrev:
Är det "förbjudet" att använda sig av reglar+golvspån+fiberarmerat flytspackel efter 1:a juli som golvkonstruktion?
Nejdå, absolut inte. Varför undrar du det? Limning av golvgips kommer inte vara tillåtet i våtrum så småningom, dock.
 
Ok, nu har jag läst igenom igen :surprised:

Jag har även läst på om EPS cement, verkar vara helt rätt att gjuta upp "hela vägen" upp till avjämningsnivå och skippa frigoliten helt.
(Särskilt med tanke på att betongvalvet inte är helt jämnt, villket skulle innebära att jag skulle vara tvungen att jämna av valvet, innan beläggning med frigolit...)

Anledning till att jag undrar om det skulle vara "förbjudet" att köra med reglar + spånskiva är att;

Eftersom spånet är ett organiskt material så borde det vara risk för problem med spånskivan såväl som gipset om det skulle vara fuktvandring genom tätskiktet. Edit :)
(Jag antar att det är därför som man har ändrat kraven till fuktokänsliga material i stället såsom minerit eller masterboard)

* Risk för att pappret på gipset möglar
* Risk för att golvspånet "reser" sig (?)

Det var min besiktningsman som tyckte att det vore bättre att skippa det "organiska" alternativet, eftersom jag har möjlighet till det.

Den avgörande frågan som återstår för mig är dock, om det är jättestor skillnad i pris.

Alt. 1 Reglar + Golvspån 5m2
Alt.2 EPS cement 100mm på 5m2

Har ni någon koll på pris?

Mvh Kim
 
Om det ej skulle vara fuktvandring genom tätskiktet? Du menar om det skulle vara det antar jag.. Nja, den lilla fuktvandring som kan förekomma i och med att inga tätskikt är ångtäta klarar spånskivan och träkonstruktionen utan problem. Det är helt tillåtet och kommer säkert fungera utmärkt att göra så i ditt fall. Men jag håller med besiktningsmannen om att det är bättre att använda oorganska material om man har möjlighet, marginalerna blir så mycket större då, både mot fel i utförandet och mot eventuella skador på tätskiktet. Jag tycker att du ska köra på oorganiskt, även om det skulle vara lite dyrare. Vet inte vad EPScement kostar på rak arm, så jag kan inte jämföra, dock.

Edit: Hittade det på Fredells webshop, skulle gissa att konsument betalar runt 200 för 50 liter EPScement. Ger en kostnad på ett par tusen i ditt badrum. Reglar, lim, golvspån och monteringsplatta för brunnen kanske blir en tredjedel eller hälften av det.
 
jag hade kört styrolit sen så sjunker det inte inte alls. Men S80 cellplast funkar ju på plattorna ser inte riktig varför det inte skulle funkar i badrumet. S80 sjunker väldigt lite även med flera tons tryck
 
Watchmen, det är ingen som sagt att S80 eller bättre EPS inte fungerar i badrum.

Förresten, vad menar du med flera tons tryck? På vilken yta?
 
vi använder 4st s80 skiver när lägger ner 7-15tons väggar på marken skiver sjunker runt 10mm bara rätt bra för ett sånt lätt matrial. Änvänder rätt ofta som mellan lägg på olika plattor när vi skickar iväg dem.. billigare än strö :)
 
Då har jag beslutat att jag ska gjuta upp med EPS Cement. Men jag har lite fler frågor...

Tanken är att jag ska köra med både vattenburen golvvärme och komplettera med elvärme för sommardrift.

Tänkte köra med PEX rör.

* Vad för diameter på PEX röret bör jag använda? (12 eller 20 mm?)
* Villken typ av elgolvvärme; T2 Blå eller den där riktigt tunna som ligger på en färdig matta avsedd att gjuta in i fixen?

*Vart ska jag gjuta in PEX röret i konstruktionen? (Man ska inte gjuta in den i EPS cementen har jag förstått). Går det bra att gjuta den i det fiberarmerade flytspacklet? Då blir flytspacklet väldigt tjockt om man måste ha 3 cm ovan PEX röret...

Eller finns det andra möjligheter?

Tack på förhand!

Mvh. Kim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.