Hej!

När man bestämmer sig för ett husbygge med totalentreprenad, hur mycket arbete måste man själv lägga ned? Hur mycket byggkunskaper förväntas man ha? För tomt och grund osv. Den största anledningen till att vi vill bygga med totalentreprenad är att vi har väldigt lite kunskaper inom detta område. Hur har ni andra gjort? Hur tänkte ni innan och hur blev det i verkligheten? För jag kan inte tänka mig att vi är unika...

/charlotta
 
Är det ingen som har nåt att berätta kring det här? Det vore jättekul att höra era historier.
 
Hej,

Du behöver kanske inte så mycket byggteknisk kunskap. Däremot behövs mycket kunskaper om processen att bygga hus, kunskaper om olika val man kan göra som påverkar ekonomin och det framtida boendet i huset. Med det menar jag t.ex vilken typ av värmepump man vill ha, ska det vara råspont eller inte, hur mycket isolering i grunden mm. Ju mer man kan/orkar sätta sig in i dessto bättre.

Själv är jag totalt ohändig men otroligt duktig på att läsa/söka kunskap om saker. Vet inte hur mycket tid jag lagt ner på husbygget för det(massa tid är det) men det känns väldigt mycket tryggare när man har kontroll över hela byggprocessen.

Lycka till!
 
Har ingen direkt egen erfarenhet av entrepenadsformerna. Men som jag ser det så måste man kunna agera medveten kund oavsett vilken entrepenadsform man väljer. Det gäller att förstå vad som avtalas, vad avtalen betyder.

Det gäller att skaffa sig en aktiv KA (Kvalitetsansvarig) som man helst också skall anlita för besiktningar som inte ingår i den normala KA rollen.

Om man bara lutar sig tillbaka och väntar på leverans (och det är så en del byggare framställer det) så tror jag att man riskerar att det går rejält snett. Fast det behöver inte göra det.

Men skaffa en bra KA med goda referenser redan innan ni ens är i närheten av att skriva kontrakt, låt honom vara med och grnaska kontrakt.

Och en viktig huvudregel. Lita aldrig någonsin på någonting överhuvudtaget som kommer från byggaren eller framförallt säljaren på husfirman. Dubbelkolla precis allting.

Varje gång ni tar ett beslut. Fundera på vad ni vet om alternativen, VEM har gett informationen, dubbelkolla allt beslutsunderlag.

Edit tillägg:

Tänk på att ev ändringar under pågående bygge kan få hel oväntade och dramatiska effekter på de avtal ni har. Det gäller att analysera vad ändringarna kan få för konsekvenser och även synbarligen absurda konsekvenser.

Vet ett fall där man sent lade till golvvärme på övervåningen. När golven visade sig svikta, och hela huset mer eller mindre höll på att rasa ihop pga för svagt mellanbjälklag. Så blev det köparen som ansågs ansvarig för den dåliga hållfastheten trots totalentrepenad. Golvvärmen hade försvagat konstruktionen, och byggaren hade inget ansvar för konstruktionen längre efterssom kunden hade valt till värme. Allt utfört av samma entrepenör.

Nu vet jag inte riktigt hur det slutade (var en kollega på ett tidigare jobb), men det var på väg till hovrätten sist jag hörde om det.
 
Vi har precis börjat och har sedan 3 veckor ett bygglov och slutbeställning bakom oss.
Jag är själv mycket intresserad av allt vad teknik heter. Så i mitt fall så vill jag ha koll på saker innan jag beställer något. Exempelvis innebar det i vårat falla att vi knyter upp alla entreprenörer av den anledningen att jag vill ha koll på folket och att de kommer från trakten.
Men eftersom ni har en annan infallsvinkel så får ni se vad ni vill ha. Dock tycker jag att man måste sätta in sig i många tekninska detaljer då inte husleverantörerna har ett paket som passar alla. Det är i vårat fall inget problem att ändra saker med Trivselhus.

För ge förståelse i vad jag menar så kan jag beskriva fakta kring våran värmeanläggning.

Standard har Trivselhus som de flesta andra leverantörer en IVT 3xx frånluftsvärmepump som "panna". Ventilationen är inbyggd i form av mekanisk frånluft. Tillluften i huset sker med ventiler i väggarna(vissa hus har detsamma i fönster).
Då jag önskar så litet beroende av el som bara är möljigt så skall vi ha en vedpanna i ett pannrum i garaget. Vidare skall jag ha en värmeåtervinnande ventilation som ersätter standard.

Detta är exempel på saker som man måste ta ställning till enligt mig.
Men om man tar ett standardhus från en leverantör så kommer man naturligtvis att få ett hus som är helt ok att leva i. Om allt går som det skall vill säga ;-)

Lycka till med erat val!
 
I
Du kan göra det mycket enkelt för dig om du har ett befintligt hus som är som du vill ha det. Då använder du det som referensobjekt och skriver avtal på totalentreprenad om att få ett likadant hus uppfört för din räkning. Vill du göra ändringar i materialval m.m. går det att speca i ett tillägg till avtalet.

Sen är det totalentreprenörens sak att upprätta bygghandlingar med referensobjektet och ändringslistan som grund. Dessa handlingar ska föreläggas och godkännas av dig innan byggstart sker.
__________________________
Byggaren
 
Tack för alla svar! Vi är ju i "påläsningsfas" nu och försöker lära oss så mycket som vi kan om själva processen. Det här forumet är ju också en otroligt bra källa till kunskap, så många erfarenheter! Vi velar rätt rejält mellan att köpa ett "gammalt" hus eller bygga nytt. Vi får se var vi landar, vi har ingen brådska...
 
Snailman
Det är nog vettigt att läsa på, var nån som skrev om sitt bygge, de hade valt totalentreprenad, för att de inte kunde, eller hade tid med något annat, detta framförde de till husfirman, och det slutade med att de fick driva bygget själva, fast det var totalentreprenad, så det är nog bra att husfirmorna förstår att man kan en del och inte är så lätt att blåsa;)
 
Hemmakatten
Oavsett entreprenadform måste man vara påläst! Vad spm helst annat man köper, en ny mikro eller bil såläser man ju på och vet vad de olika modellerna innebär, motorstyrka, rostskyddsbehandling, man kollar på tester, huruvida mikron har rostfritt inuti eller vad det nu vara månde. Ett hus kostar flera miljoner och SJÄLVKLART måste man läsa på innan! Det MINST VÄSENTLIGA med ett hus är ytskikten inomhus, det viktigaste är själva konstruktionen, grunden, väggarnas uppbyggnad, taket mm.
 
Hemmakatten: Jag vet inte om ditt inlägg var riktat till mig, men jag känner att jag måste förklara mig: Självklart inser jag att man måste läsa på (det är ju bl a därför jag hänger här), jag är inte dum. Men alla har ju varit nybörjare nån gång och därför ställde jag frågan.
 
Hemmakatten
hej charlotta02: det var inte meningen att verka snorkig, hoppas du inte uppfattade det så. Det jag skrev var mer en allmän uppmaning. Innan vi började med vårt husbygge hängde jag här inne under minst ett år, läste massor med böcker och försökte få en åtminstone liten kunskap om husbyggande, entreprenadformer, avtalsskrivande mm. Vi har byggt arkitektritat hus i lösvirke med delade entreprenader. Vi hade aldrig klarat det om jag inte hade läst o lärt innan. Tidvis har jag ägnat mig åt huset på heltid. Ändå blev det fel med de fönster vi köpte och detta pga en liten bisats i kontraktet med fönsterfirman. En del missar av konstruktören gör att vi får mindre estetiskt tilltalande innertak. Möjligtvis hade vi kunnat undvika detta om jag kunnat mer.
 
Hej Hemmakatten! Nädå, det är lugnt :) Jag förstår vad du menar. Jag läser på så mycket som möjligt och just nu lutar det åt att vi köper ett 'gammalt' hus. Sorry, nu blir det lite OT, men vi ska på visning i helgen och är just nu lite spänd över det - det är ju så himla mycket som man måste kolla... En sak har vi iallafall kommit fram till och det är att läget måste kännas rätt, mer än själva huset (bara det inte är fallfärdigt vill säga). Nåväl, den som lever får se...
 
Vi valde Modulent för totalentrprenaden - inget strul principen. Är det någon som har strulat så är det vi, ha ha Dvs beslutsångest som sätter griller i huvudet och vi har ringt och ändrat en farlig massa (stackars säljstöd men tack ändå för all hjälp)
Jag tycker allt har flutit på väldigt bra, efter att ha hört alla skräckhistorier så har man ju svårt att tro att saker och ting ska falla på sin plats på ett smidigt sätt.
Grundentreprenören vart punktlig och färdig med sitt i tid, sédan kom husmodulerna enligt utsatt tid 7 på morgonen. På kvällen samma dag stod ett "färdigt" hus på plats. Någon dag senare stod garaget på plats..sedan kom tegelpannorna..nu väntar putsning och ja att innanmätet ska bli färdigt. Vi ser med stor spänning på det färdiga resultatet. Det som rä så fräckt är att man redan 1:a dagen kan få gå in i sitt hus och på ett ungefär uppleva hur det kommer att bli. Väggar och bad/wc är ju klart. Tapeter i vissa rum osv. Fräckt för en som är alldeles för otålig för att vänta :)

Men läs på, kräv referenser och var delaktig i processen! Lista era önskemål och krav och se till att er tänkta husleverantör står för det ni önskar.

mvh

mvh
 
charlotta02 skrev:
Hej!

När man bestämmer sig för ett husbygge med totalentreprenad, hur mycket arbete måste man själv lägga ned? Hur mycket byggkunskaper förväntas man ha? För tomt och grund osv. Den största anledningen till att vi vill bygga med totalentreprenad är att vi har väldigt lite kunskaper inom detta område. Hur har ni andra gjort? Hur tänkte ni innan och hur blev det i verkligheten? För jag kan inte tänka mig att vi är unika...

/charlotta
Smart tänkt!
Jag tycker inte man skall gå med på delade entreprenader eller generalentreprenader om man inte är insatt i vad det innebär för risker och att man är villig att ta dem själv.

Man kan gå ett steg längre, dvs. att sätta sig med en opartisk byggkunnig (tex er framtida KA) för att resonera kring just ert husbygge och era förutsättningar.
Om inte förr så iallafall i samband med att man tänker skriva på avtalet.
De (alltför få) som gör detta tycker att det är en ovärdelig hjälp så att de ställer "rätt" frågor och får med viktiga skrivningar i avtalen. Tänk på att det ju är husleverantören som även formulerat avtalen. Dessa är såklart formulerade så att de gynnar husleverantören.

Min uppfattning är att den lilla peng man satsar på detta är igentjänad innan bygget är klart. Det kan även ge en lugnare resa genom själva byggtiden.
 
Vi köper ett hus på nästan totalentrepenad- dvs vi behöver inte göra mycket själva. Just nu har vi lämnat i till kommunen för bygglov. Jag tycker att vi har lagt ned massor av tid för att få huset sådant som vi vill ha det och för arkitekten, säljaren, att förstå oss. Flyttat väggar och dörrar osv. Detta är vårt ansvar. NU skall vi sedan välja kök, dörrar, tapeter osv. och bevaka byggprocessen.

På denna sida läste jag att om man inte vill lägga ned tid så skall man köpa ett begagnat eller redan färdigt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.