Vi har ett hus på 120 m2, två våningar plus källare. Vi har oljepanna och radiatorer som är dragna med kraftiga järnrör. I och med totalrenovering byter vi ut värmesystemet till bergvärme och jag har tänkt riva ut alla rostiga radiatorer och järnrör och börja om från början med pex och nya radiatorer.

Jag har tänkt att dra allt detta själv. Vad jag har förstått så är det traditionella sättet att dra slingor med avstick för varje radiator. Jag gillar dock tanken med ett skarvfritt system så jag tittar på fördelarskåp med rir.

Jag kommer ha 22 mm koppar från bergvärmen i källaren. Min tanke är att dra 28 mm pex från bergvärmen till huvudplan, där placerar jag ett fördelarskåp som 5 st radiatorer ansluts till med 16 mm pex. Går vidare med 28 mm till övre plan till nytt fördelarskåp där 4 st radiatorer ansluts med 16 mm pex.

Låter detta som en rimlig plan?
Jag skulle gärna slippa fördelarskåpet på övre plan för att spara in en kostnad, skulle det vara en bra idé att dra alla radiatorer till fördelarskåpet på huvudplanet?
Om jag enbart skulle ha fördelarskåpet på huvudplan så skulle förmodligen den längsta slangen bli ca 10 m från fördelarskåp till radiator, är det ett problem?
 
Tyvärr kan jag inte ge så mycket råd kring rördragningen men i teorin låter det sunt. Jag har svårt att se att 10 meter slang skulle innebära ett problem rent värmetekniskt. Möjligen minskar flödet något till de radiatorer som har längst rör (eller rättare sagt, flödet blir de facto något mindre) så fundera på om någon av de radiatorerna behöver 100% flöde och gå då upp lite i dimension just där. Det kan ju röra sig om ett vardagsrum på övervåningen med stora fönsterytor och en stor radiator, men det brukar vara lite mindre sovrum och kanske ett mindre badrum på övervåningen.

Mitt tips är egentligen att förbereda för (eller redan nu installera) golvvärme i t.ex. badrum/toa samt att förbereda rör för andra ändamål. Hemautomation är på tapeten och kommer mer och mer. Trådlöst kan fungera men inte överallt. Lite extra rör till strategiska platser för framtida ändamål kan spara pengar eller öppna möjligheter när den dagen kommer och intresset vaknar.
 
  • Gilla
chrille112
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.