N
B BSOD skrev:
Finns monoblock lösningar som innebär att du inte har någon inomhusdel. Väldigt billig installation. Man drar ut rör med radiatorvatten utomhus helt enkelt. Innebär att man bör tänkta till mot frysrisk och isolera väl. Det innebär dock att man antingen får lägga en glykolkrets mot värmepumpen (inte bra, med tanke på extra pump och växlare, samt glokolblandat vatten som överför mindre energi per °C,kg jämfört med rent vatten) eller ordna med avstängningsventiler och avtappningsmöjlighet och leva med frysrisken.

Jag har ett monoblock hemma inkopplad direkt mot rad-kretsen. Dels så har jag bra självcirkulation, så vattnet stannar inte direkt vid strömavbrott, men jag har även väldigt bra tillgänglighet på elnätet där jag bor. Har även reservkraft hemma, så jag kan köra cirkulationspumpen i många timmar även om nätet faller bort, och templarm till mobilen ifall tempen sjunker för lågt (men det kräver ju att wifi funkar, så det skyddar väl bara mot tillfällen där kompressorn och cirkulationspump av nån anledning stannat).

Kopplar du in den på returen från radkretsen borde risken för höga temperaturer in i värmepumpen minska.

Hade samma läge som du; låg elförbrukning. Monoblocket förbrukar väl kanske 2-3 MWh/år, men har sparat mycket ved (= tid) och ökat komforten väldigt mycket. Men ingen direkt besparing i kronor räknat.
Fördelen med den vattenburna värmen är att den blir jämnare och det känns som om det blir varmare när man använder den. Det beror nog även på att de elementen är monterade under fönstren och förhindrar kallras.
Skall undersöka det där med monoblock. Elförsörjningen här är väldigt stabil då alla ledningar är nedgrävda trots att vi bor mitt ute på vischan.
 
N Nalleman64 skrev:
Fördelen med den vattenburna värmen är att den blir jämnare och det känns som om det blir varmare när man använder den. Det beror nog även på att de elementen är monterade under fönstren och förhindrar kallras.
Skall undersöka det där med monoblock. Elförsörjningen här är väldigt stabil då alla ledningar är nedgrävda trots att vi bor mitt ute på vischan.
Bra med gediget lokalt elnät, men många varnar för risker för "global" elbrist i Sverrige framför allt nästa vinter (alltså nte den närmaste nu)
Svenska kraftnät varnade för detta redan 2014, men viste då inte vilka år som olika reaktorer tas ur drift.
Det går att läsa ett ganska väl skrivet inlöägg på
https://www.norran.se/asikter/debatt/debatt-utan-karnkraft-riskerar-sverige-elbrist/
Obs också att "roterande återkoppling" med ett område i taget några timmar är lite av en skrivbordsprodukt. Det har (ännu) inte provats hos oss i modern tid under en ansträngd försörjningscituation. Jag, och fler med mig, är rädda att återinkopplingen kan bli en "tung start" som gör att hela nätet knäar när man försöker koppla in en sektion som varit avstängd 2 timmer, där nästan all värme står på "till" och genast vill gå igång... Kanske måste 2 sektioner brytas för att kunna återstarta en sektion efter 2 timmar. Kanske kan en av de två återstatas reden efter 10 minuter... Välkommen till sämre delar av Indien, rent krafttekniskt....

Så om Du sätter en Monoblock slarva inte med kranarna för avstängning/avtappning. Om De är bra kan Du tappa av utedelen och sedan elda i kökspannan. Och var glad att Du har den!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi borrade 2003 140 meter och 6,5kwh. Det var helt klart underdimensionerat. Fram till 2011 hade vi 5000 h med spetsvärme. Borrade då ett extra hål på 80 meter och bytt kompressorn till 8,5kwh. Nu är det 10h spetsvärme sedan dess. Huset är byggt -73. Vinden tilläggsisolerad till totalt 60cm, mexiteglet är väck 70mm tilläggsisolering. Alla fönster är bytta till SP alu
Förutsättningar: 110kvm en plan med lika stor källarvåning samt vidbyggt garage på 30kvm. Nytt FTX. Finns i Falun. 2 vuxna. Vi förbrukar Tot med hushållsel 15000kwh, är inte ett dugg snåla med vare sig värme eller användandet av dusch, disk o tvättmaskin. Som kuriosa kan nämnas att förra ägarna förbrukade 25000kwh och 4kbm olja när vi flyttade in -99. Jag funderar att montera in en luft/luft värmepump för framför allt kyla men om den sänker förbrukning vet jag inte, känns även som en back-up om något skulle hända med bergvärmen. Men frun är inte riktigt färdigbearbetad än. Jag skulle sätta in bergvärme alla dar i veckan om jag skulle välja igen.
 
B
Klassiskt att underdimensionera... det handlar ju inte om många kronor att gå upp i kompressor. Vi har en 8.4 kW som när det var -20 gick 17h/dygn.. så finns lite marginal. Medel gångtid ligger på 30min tack vare 100l volymtank i serie efter pumpen
 
T Therese.W skrev:
Vi har varit helt inne på att konvertera från direktverkande el till vattenburet system med bergvärme. Nu tipsar en närstående om att vi hellre borde välja vattenburen el. Jag hittar inte mycket information alls om det och det känns spontant inte så bra att lägga pengar på att byta till vattenburet system och sedan ändå fortsätta med eluppvärmning. Tänker jag fel?
Du tänker helt rätt! Tipset från Din närstående är bara korkat.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Att byta från direktverkande el till vattenburen el kommer inte att sänka elförbrukningen ett dugg. Byt till en annan närstående.
 
  • Gilla
  • Haha
Boan och 5 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
FTX återvinner värmen i frånluften till tilluften så effektivt att du kan ventilera utan nämnvärd förlust av värme i huset. Sen täcker solinstrålning och fysik närvaro uppvärmningen en del av året.
Man har ungefär 80% verkningsgrad på ett modernt FTX aggregat.
 
Att bara byta från direktverkande el till vattenburen elvärme utan några ambitioner att byta värmekälla kostar bara pengar. Och sänker inte förbrukningen. Tvärtom får man lite förluster från elpannan och i rören ut till elementen som inte alltid innebär värme man har nytta av. Det kan man till viss del kompensera genom optimal framledningskurva och att elpannan slår av ordentligt och stoppar cirkpumpen när värme ej behövs.

Har man däremot gamla kassa termostater till sina el-element och byter det mot något modernt som styr radiatorerna på ett vettigt sätt har man full komfort (samma som vattenburet) till lägre investering. Men då sitter man fast i direktel.

Har man ambitionen att byta värmekälla och minska sin uppvärmningskostnad på riktigt med bergvärme, luf-vattenvärmepump, jordvärmepump eller kanske ved så måste man såklart ha vattenburen värme och då kan man köra på direktverkande el ett tag tills man köper värmepump. Men då gärna med en el-panna som passar ihop med den pump man tänkt köpa...
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Man har ungefär 80% verkningsgrad på ett modernt FTX aggregat.
Precis. Mellan 70% och 95% har jag sett där många ligger mellan 80-85% så det är värt att kolla så det aggregat man köper är hyffsat effektivt
 
Eller göra som jag .. 5 år av energi jagande med olika lösningar .. kom ne 5000 kw/h

Tröttna bytte till berg vips 20.000kr off första året
 
B
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Precis. Mellan 70% och 95% har jag sett där många ligger mellan 80-85% så det är värt att kolla så det aggregat man köper är hyffsat effektivt
Det spelar inte så stor roll, det som är viktigare är att fläktarna inte drar för mycket el när de går på lagom inställning för ditt hus.. ;)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Försöker väcka tråden till liv igen med en lite annorlunda vinkling på ett system med vattenburen el.

I dessa tider, där elpriserna kan diffa så oerhört mycket på en och samma dag (lätt från t.ex. 10 öre till 300 öre) så vill jag i princip stänga av våra element med direktverkande el när det är som dyrast för att sätta på dem när det är som billigast... men det funkar ju inte i längden och det blir ju direkt kallt i rummen :)
Men om man hade haft ett sätt att lagra värmen när elen är som billigast (med en ackumulatortank), borde man inte kunna få ner kostnaden väldigt mycket utan att sänka rummens temperatur och komfort?
Nu vet jag inte hur man löser det rent praktiskt men kanske nuvarande teknik och mjukvara kan det?

Vi har ett gammalt hus på 120kvm direktverkande el och jag funderar på vattenburen el som jag till viss del också värmer upp med en vattenmantlad vedspis.
 
H HenrikRH skrev:
Men om man hade haft ett sätt att lagra värmen när elen är som billigast (med en ackumulatortank), borde man inte kunna få ner kostnaden väldigt mycket utan att sänka rummens temperatur och komfort?
Jo, det kan man göra och det är inte särskilt komplicerat rent tekniskt. Jag har funderat i samma banor själv. Med dagen otroliga svängningar i pris skulle det bli lägre driftkostnad med timdebitering och en tank med elpatron som bara värms när det är som billigast jämfört med (ny)bundet elpris och bergvärme.

Investeringskostnaden för en tank och lite styrning av den är ju en tiondel av bergvärmens...
 
  • Gilla
HenrikRH
  • Laddar…
galento
H HenrikRH skrev:
Vi har ett gammalt hus på 120kvm direktverkande el och jag funderar på vattenburen el som jag till viss del också värmer upp med en vattenmantlad vedspis.
Bodde nåt år i ett hus med vattenmantlad vedspis och elpatron när man inte eldade och det
fungerade bra. Har all övrig tid i livet haft direktverkande el och vedeldning och med moderna
element med elektroniska termostater är ju stor skillnad på komfort. Vi har alltid haft fast elpris
för vi vill inte hålla på att kolla när man ska köra tvätt / diskmaskinen billigast t,ex. Vi har bekanta
som satt in bergsvärme i gamla hus med dålig isolering och 2 glas fönster och man undrar ju
om det inte vore bättre att titta över såna saker först , det är en stor investering med bergsvärme.
 
Du får väl börja med att ta in offert(er) på installation av vattenburet system med elpatron och tank. Sen får man väl göra några antaganden vad gäller skillnader i elpriser, och hur länge man kan vara utan elpatronen innan det blir kallt.

Om det lönar sig eller inte kommer ju såklart bero väldigt mycket på antaganden om elpriserna och hög/låglast-skillnader, så det vill nog till lite marginal i kalkylen innan jag skulle slå till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.