Jag håller med fribygg och Sågspån.

Självdrag brukar fungera väldigt bra i hus som är byggda före plastens tidevarv för det finns alltid litet luftcirkulation på grund av väder och vind. Skorstenen brukar vara inne i huset så när man eldar blir det luftcirkulation.
Föräldrarna bor i ett hus med glasull och plast från 1969 och där fungerar självdraget inte lika bra. Dels för att väggarna är tätare och dels för att värmepannan och skorstenen står i en utbyggd flygel utan inte förbindelse med resten av huset.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ja ska man behålla sitt gamla hus i det skick det var när det byggdes kan man kanske få det att fungera. Men ska man renovera så gör man antagligen det till modern standard och man tänker leva och bo som man gör nu 200 år senare. Det lär vara mer avgörande än när huset ursprungligen är byggt.
 
Fairlane
Ni vill byta ut värmesystemet, men till vad? Är det vattenburen värme med radiatorer ni tänker er, där ni tänker er att värma med bergvärme, luft/vatten eller liknande? Isåfall hade jag inte målar/tapetserat eller lagt nytt golv eller liknande innan det är gjort. Är det en luft/luft-pump så är det ju lite annorlunda.

Elen skulle jag nog se över rätt snabbt, men bara för att få en koll på läget. Den kan vara allt från katastrof med stor brandrisk till helt ok, eller till och med jättebra.

Tak före kök alla gånger. Jag vet någon som prioriterade köket för det var så tråkigt, men det blev inte så roligt när det började läcka in heller...

Sen är det svårt att veta vilken ordning man ska ta det, utan att veta skicket på grejerna. Är dräneringen ok, eller helt slut, kan taket vara med 10 år till eller lever det redan på övertid etc.'

Besiktigade ni huset i samband med köp? Om ja, talade ni med besiktningsmannen om detta? Ibland kan två saker se lika allvarliga ut på pappret, men i praktiken kan det ena vara kritiskt och det andra vara ett med "bra att veta".
 
  • Gilla
Mozzarellahands och 1 till
  • Laddar…
Jag själv väntar med att måla och tapetsera...

MEN med det sagt, är det sunkigt gör det ju en grym skillnad att måla om, gör man det snabbt, utan underarbete och med billig färg/tapet behöver det inte ta lång tid och kan ju göra det betydligt trevligare att bo där. Men man måste ju då vara inställd på att göra om det ordentligt när man ska göra andra jobb (el/rör mm).

Jag har både själv och hos andra ibland tänkt "att jag / de inte bara slänger på lite färg" så skulle det gå från fördjävligt till helt OK. Men, här hemma är det lite så också att jag vill göra saker antingen noga eller lägga så lite det bara går. Frugan är inte nöjd med "så lite det bara går" - även om de ställen jag gjort så på har först mötts av protest i planering och genomförandefas men sen är det "OK" och bra vi gjorde det. En temporär lösning blir ju gärna permanent är det jag kan få höra... Frågan är ju, är det bättre med en temporär lösning som får vara så i flera år än att vänta tills man kan göra det ordentligt? Jag önskar själv jag gjorde mer provisoriska lösningar faktiskt... :D

...och en sak till... I gamla hus ska man tänka på vad man målar med för färg. Att skicka upp tjock plastfärg "temporärt" kan göra att det blir ett helvete att skrapa ned flagnande plastfärg... Så även om det är lite dyrare med linoljefärg så är det nog väl de pengarna flera gånger om. Likaså att slarva med målartvätt så färgen inte fäster är dumt. Att slarva med att spackla och slipa är mindre allvarligt...

Att slarva FÖR mycket med snabblösningar är inte värt.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
J
H heimlaga skrev:
Självdrag är ett fullgott ventilationssystem. Om ni har liten budget skall ni inte slösa pengar på att installera ett helt onödigt maskinellt ventilationssystem som dessutom aldrig kommer att fungera ordentligt i ett gammalt hus.
I stället skall ni fundera på hur ni kan få självdraget att fungera så som det är tänkt att fungera. Att elda någon brasa emellanåt i en lämplig eldstad så att skorstenen hålls litet varm brukar oftast räcka för att få självdraget att fungera.

Imma på insidan av innerfönstren beror på fuktig inomhusluft. Förbättra självdraget.

Imma mellan fönstren beror oftast på dåliga tätningar på innerfönstren eller på att någon har målat om utsidan utan att öppna ytterbågarna så att ytterfönsten blev för täta då målfärgen fyllde alla springor. Byt tätningar eller öppna ytterfönstren och putsa bort skiten runtomkring.

Det dräller av fönsterförsäljare och fabrikanter som försöker inbilla folk att de måste byta fönster men sanningen är att gamla tvåglasfönster fungerar lika bra såvida de inte är ryttna och man målar och kittar där det behövs. Där kan ni spara pengar.

Den stora frågan är i hurudant skick golv och grund är. Det är ganska vanligt att man hittar röta och elände i golv och syllar och allt man gör där nere fördärvar ytmaterialen högre upp så första åtgärden är att ta reda på hur det är byggt och i hurudant skick det är. Är det en bra konstruktion och i hyggligt skick då vet ni att ni kan gå vidare med annat.
Jag var en gång inne och kröp under ett nyrenoverat hus och det första jag såg var bärande bjälkar som var genomruttna och en hade redan gått av och fallit ned och flera var på väg att gå av. Den dagen de går av faller golvet ned och ägaren kommer att bli väldigt besviken....... och kanske kommer hon att komma ihåg att den där besvärlige finlandssvensken sade någonting om att det borde åtgärdas i tid.......
Kloka ord
 
J
F fribygg skrev:
Visst kan självdrag vara fullt fungerande och ge god luft omsättning under eldningssäsongen då murstocken är varm.
När man inte eldar sommartid får man ha ett par fönster på glänt.
Så är det! Och varm murstock mår kåken bra av! Se till att hålla pipan tät, elda mjukt, alltid bra att göra provtryckning på pipan, kan behövas slammas inifrån, och detta utförs av murare/skorstensfejare, inte dyrt, men jättebra ur säkerhetssynpunkt. Då får man tär pipa och minimerar brandrisk. Kolla med sotaren, viktiga grejjer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.