N
Vet att frågan dryftats ett flertal gånger tidigare men behöver ändå råd.

I maj 2017 kom IP-Only med ett erbjudande om fiber i området (landsbygden). Efter 2,5 år hade inget hänt överhuvudtaget så jag hoppade av avtalet (utan kostnad). I våras körde de en ny drive (som jag valde att inte hoppa på) och efter det knäpptyst.
För en månad sedan kom ett annat företag (Borenet som agerar lokalt i Östergötland) med ett erbjudande.
22 900:- efter RUT-avdrag. Deras nät är precis som IP-Onlys öppet MEN de har inga avtal med t.ex. Telia vilket innebär att man i princip är hänvisad till att använda Borenets tjänster som iofs inte är dyrare än andras men det känns väldigt begränsande att bara ha dem att välja på. Omdömena om Borenet är blandade om man söker på det.

Jag har sedan 2018 kört Telias mobila bredband som fungerar väldigt bra. Har en mast på 1,5 km avstånd men denna är ännu inte utbyggd med 4G+ så jag kör med riktantenner mot en mast 9 km bort som har just 4G+. Nyligen uppgraderade Telia nätet i området och nu kör jag utan problem på 2600 MHz-bandet. Hastigheten ligger i intervallet 175 - 250 Mbit/s ner och runt 70 Mbit/s upp. Även innan uppgraderingen låg hastigheten stadigt runt 125 - 180 Mbit/s. Sedan 2018 har jag haft ETT avbrott och några problem med "buffrande" när vi streamar förekommer helt ärligt aldrig.
Om några år kommer säkerligen den närliggande masten att ha om inte 5G så åtminstone 4G+.

Så mitt huvudbry är - skall jag fortsätta köra med det mobila som fungerar klockrent eller hoppa på fibererbjudandet? Belastningen på mobilmasten tror jag knappast kommer att öka i och med att fibern byggs ut i området.
 
Nej fortsätt med mobilt bredband!
Telia ringer till en på jobbet typ en gång i veckan och vill att de ska ansluta sig. Nu är summan nere i 7000kr för att ansluta sig till fiber.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Klarar du dig med 4G och du har vettig kostnad på det så är väl det bra. Har du heller ingen tanke på att sälja så är det heller inget du behöver tänka på just nu.

Vad gäller kostnaden så beror det ju helt på dina förutsättningar. Hur långt ska de gräva? Är det flera som ska dela på kostnaden (villaområde) eller är det lång väg till endast dig (gård). Går det att lägga kabel vid sidan av vägen eller måste de riva upp asfalt? Finns massor med saker som påverkar.

Förvänta dig inte för mycket av 5G i framtiden. 5G är väldigt kortvågig och har därför kort räckvidd och är känslig för störningar. Ett träd i vägen så har du ingen signal. 5Gs fulla potential får man när man har massvis med små antenner med ett par hundra meters mellanrum. Om man dessutom kan studsa signalen mellan husväggar så kommer man runt att signalen är dålig på att tränga igenom objekt som står i vägen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Förvänta dig inte för mycket av 5G i framtiden. 5G är väldigt kortvågig och har därför kort räckvidd och är känslig för störningar. Ett träd i vägen så har du ingen signal.
5G kommer på lågbanden även i Sverige framöver.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Se till att rigga förutsättningarna så att det går att ansluta fiber i framtiden samt att det går att konkurrensutsätta båda tjänster mot varandra.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K Kane skrev:
5G kommer på lågbanden även i Sverige framöver.
Ja men det är ju som att prata om hur snabbt en Ferrari är när alla vägar man har tillgång till är gropiga grusvägar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
K Kane skrev:
5G kommer på lågbanden även i Sverige framöver.
Men det ger inte några drastiska förbättringar jämfört med 4G utifrån att frekvensbandet är begränsande, men visst något bättre prestanda. Skillnader med 5G är när det införs i de högre frekvensbanden.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Nej fortsätt med mobilt bredband!
Telia ringer till en på jobbet typ en gång i veckan och vill att de ska ansluta sig. Nu är summan nere i 7000kr för att ansluta sig till fiber.
Nu har ju inte Telia varit förbi och släppt en slang i gränsen på TS fastighet, vilket är en förutsättning för att få ett sånt erbjudande. Så relevansen undgår mig.

/M
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Deras nät är precis som IP-Onlys öppet MEN de har inga avtal med t.ex. Telia vilket innebär att man i princip är hänvisad till att använda Borenets tjänster
Då är det ju INTE ett öppet nät. Några kommunala aktörer (Värnamo Energi tex) håller fortfarande fast vid sina stängda nät, vilket i vissa fall är stor nackdel för kunderna, i andra inte. Råder dig att du kollar upp vad som egentligen gäller där.

I övrigt samma rekommendation som alltid, kan du köpa en fiberinstallation till för dig överkomligt pris, gör det.

/M
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
A Anaii skrev:
Klarar du dig med 4G och du har vettig kostnad på det så är väl det bra. Har du heller ingen tanke på att sälja så är det heller inget du behöver tänka på just nu.

Vad gäller kostnaden så beror det ju helt på dina förutsättningar. Hur långt ska de gräva? Är det flera som ska dela på kostnaden (villaområde) eller är det lång väg till endast dig (gård). Går det att lägga kabel vid sidan av vägen eller måste de riva upp asfalt? Finns massor med saker som påverkar.

Förvänta dig inte för mycket av 5G i framtiden. 5G är väldigt kortvågig och har därför kort räckvidd och är känslig för störningar. Ett träd i vägen så har du ingen signal. 5Gs fulla potential får man när man har massvis med små antenner med ett par hundra meters mellanrum. Om man dessutom kan studsa signalen mellan husväggar så kommer man runt att signalen är dålig på att tränga igenom objekt som står i vägen.
M Marcus-AA skrev:
Då är det ju INTE ett öppet nät. Några kommunala aktörer (Värnamo Energi tex) håller fortfarande fast vid sina stängda nät, vilket i vissa fall är stor nackdel för kunderna, i andra inte. Råder dig att du kollar upp vad som egentligen gäller där.

I övrigt samma rekommendation som alltid, kan du köpa en fiberinstallation till för dig överkomligt pris, gör det.

/M
På rak fråga blev det svävande svaret att nätet förvisso är öppet men att inga avtal med t.ex. Telia finns. Så jag tror det blir att avstå detta och köra vidare med det mobila. Det täcker mina behov med råge och då känns det inte så intressant att gå in i ett "låst" fibernät.
 
N
A AndersS skrev:
Men det ger inte några drastiska förbättringar jämfört med 4G utifrån att frekvensbandet är begränsande, men visst något bättre prestanda. Skillnader med 5G är när det införs i de högre frekvensbanden.
A Anaii skrev:
Klarar du dig med 4G och du har vettig kostnad på det så är väl det bra. Har du heller ingen tanke på att sälja så är det heller inget du behöver tänka på just nu.

Vad gäller kostnaden så beror det ju helt på dina förutsättningar. Hur långt ska de gräva? Är det flera som ska dela på kostnaden (villaområde) eller är det lång väg till endast dig (gård). Går det att lägga kabel vid sidan av vägen eller måste de riva upp asfalt? Finns massor med saker som påverkar.

Förvänta dig inte för mycket av 5G i framtiden. 5G är väldigt kortvågig och har därför kort räckvidd och är känslig för störningar. Ett träd i vägen så har du ingen signal. 5Gs fulla potential får man när man har massvis med små antenner med ett par hundra meters mellanrum. Om man dessutom kan studsa signalen mellan husväggar så kommer man runt att signalen är dålig på att tränga igenom objekt som står i vägen.
Jag vet att jag har en köpare på huset den dag jag väl vill sälja så jag behöver inte fibern av "försäljningsskäl".

När det gäller grävning är det ren landsbygd det handlar om. Det är 200 meter från mitt hus till närmaste granne där fiber skulle komma på fråga. Från det huset är det sedan lika långt till nästa men därifrån är det sedan en rejäl bit till närmaste hus så det är glest mellan husen och relativt långa avstånd det handlar om. Det går fint att gräva i dikesrenen och någon asfalt att ta hänsyn till finns inte. Företaget som byggt nät som detta använder även lösning via radio på ställen som ligger för "isolerade" (= det blir för dyrt att dra fram fiber). Alltså skulle radio kunna bli lösningen i mitt fall och då kör jag lika gärna vidare med det mobila jag har.

5G är ju inget jag behöver eftersom 4G+ fungerar suveränt bra men kommer det så blir det ju en förstärkning av kapaciteten i nätet.

Jag lutar definitivt åt att fortsätta köra mobilt.
 
N
M Marcus-AA skrev:
Nu har ju inte Telia varit förbi och släppt en slang i gränsen på TS fastighet, vilket är en förutsättning för att få ett sånt erbjudande. Så relevansen undgår mig.

/M
Ja det kommer nog knappast att hända. Det nät som byggs nu (OM det ens blir av - hänger på antalet som anmäler intresse) är det som kommer att gälla. Inget annat kommer att bli aktuellt.
 
J
N Nalleman64 skrev:
På rak fråga blev det svävande svaret att nätet förvisso är öppet men att inga avtal med t.ex. Telia finns. Så jag tror det blir att avstå detta och köra vidare med det mobila. Det täcker mina behov med råge och då känns det inte så intressant att gå in i ett "låst" fibernät.
Haha med andra ord lika öppet som att man kunde få en röd T-ford för hundra år sen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
På landsbygden kan man nog inte räkna med en efter anslutning till rimliga pengar. Så det kan definitivt vara vettigt att kliva på när möjligheten finns. Övriga fibernät har Borenet sålt till utsikt har jag för mig. Så det är nog inte osannolikt att även nya hamnar där. Borenet fortsätter nog att drifta.

Jag skulle se Borenet som ett klart bättre alternativ är Iponly.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N
J Jocke Best skrev:
Haha med andra ord lika öppet som att man kunde få en röd T-ford för hundra år sen.
Precis så känner jag också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.