Vi ska uppgradera vår tvättstuga i källarrum till tvättstuga/relaxrum och funderar på hur vi skall isolera. Vi kommer att gräva ur och isolera golvet och lägga in golvvärme (el). Vi kommer att isolera utifrån senare i vår.

Då ett alternativ med luftspalt mot vägg tar rätt mycket av utrymmet har vi börjat kika på Ytong Multipor.
Produktinformation:
https://www.xella.se/multipor_innendaemmung_wi.php
https://www.xella.se/se/docs/290458_DB_Multipor_WI_SE_0122.pdf

Är det någon därute som har erfarenhet av dessa skivor? Är det en bra lösning? Bra, dålig erfarenhet av dessa skivor?

Hur blir ytan, mjuk/hård? Kan man måla direkt på ytan eller behöver man göra något mer för att få den hård? Kan man kakla på den?

Sedan vet jag inte var man köper dessa men tänkte ringa Ytong Sverige för att ta reda på vad det kostar och hur man får tag idet om vi bestämmer oss för att vi vill ha det.

Tar gärna emot all information och tankar som finns därute.
 
Jag går i liknande funderingar för ett rum i källaren, att gräva ur , isolera samt gjuta nytt golv med golvvärme.
Ytterväggen är idag betong med putsad Träullit skiva vilket verkar fungera bra, men då tanken är att göra badrum av rummet så tror jag inte om det är en bra idé att lämna kvar skivorna.
För även om man kör med ett diffusionsöppet tätskikt som Ardex 8+9 eller Mapei Mapelastic samt att Träullit tydligen klarar fukt relativt bra och inte ska mögla så känns det inte som en optimal lösning.
(Rätta mig gärna om jag har fel, för det vore helt klart smidigast att bara bättra på putsen på den befintliga väggen mot att börja riva :D )

Då har jag tänkt tre olika alternativ:

1: Att ta bort Träuillit skivorna och putsa väggen, sen ett diffusionsöppet tätskikt som Ardex 8+9 eller Mapei Mapelastic +kakel

2:Bygga en vägg med ventilerad luftspalt.

3: Byta Träuillit skivorna mot Multipor, putsa och sedan ett diffusionsöppet tätskikt som Ardex 8+9 eller Mapei Mapelastic + kakel

Just nu lutar det åt alternativ 3 med Multipor då man får komforten och förhoppningsvis säker konstruktion som inte ska kunna ge några framtida fuktproblem.
Största nackdelen är som jag förstår det priset då dom verkar vara relativt dyra.

Vad jag förstår av det jag läst om multipor så är det tänkt att man putsar ytan med deras lättputs samtidigt som man förstärker den med ett armeringsnät av glasfiber.
Den ytan kan sedan vid behov finputsas och målas.

Att måla direkt på blocken verkar inte vara någon vidare ide då materialet i sig är så pass mjukt och poröst (tänk dig lättbetong fast mycket mjukare).
En annan nackdel med att dom är så porösa är att det inte går att skruva i blocken för att fästa saker, utan man blir då tvungen att skruva genom och in i den bakomvarande väggen.
Så det kan vara värt att tänka på om man tänkt hänga upp ett väggmonterat handfat eller liknande.

Jag har inte frågat tillverkaren ännu, men jag tycker inte att det bör vara några problem att kakla ytan efter att den är putsad, men hur det fungerar att kakla utan putsning låter jag vara osagt, men spontant så skulle jag avråda från det.
 
Vi har skippat planer på att isolera invändigt nu, vi kommer bara isolera utifrån. Det har varit en del tekniska problem med utgrävning så vi kör istället renovering light :)
 
Är också inne på en renovering av tvättstuga.

oisolerade väggar och golv

vi tänkte köra 20mm ebeco golvvärmeskiva med elslinga.. tätskikt endast vid badkarshörna..

eftersom golvet redan har fall så röknar jag med bygghöjd ca
50mm

väggarna har haft 150mm stenull och träreglar med enkel gips.

såg förhållandevis bra ut bakom, dock syns det att det varit lite rufft för putsen bakom. Antar det beror på att väggen varit för kall och kondenspunkten ”blött upp” putsen. Dock kännbart helt torrt vid rivning..

står mellan två val

1: regla upp plåtreglar 70mm med 70mm stenull, men att ha ordentlig luftspalt bakom.. klurar mer på vid detta val om man bara ska ha ventilerad taklist. (Är osäker på ventilationshål nedtill då det då blir väldigt snabbt flöde med varm luft in där?)

de ställen som hade mögel bakom gipsen var ställen där det var hål/skarv i gipsen..
Tänker att golvvärmen borde göra någon vandring upp och ut genom taklisten utan tilluft nedtill.. /fortfarande osäker..

2: riva bort all puts som inte sitter stenhårt. Putsa upp och kakla rätt på. Här är jag mer osäker på hur länge man vågar hoppas att putsen håller? Framförallt om gammal puts som satt hårt är kvar

Tyvärr inget svar på frågorna, och håller med om att det i dessa fall handlar om att välja minst fel tillvägagångssätt!
 
M
G Gesh skrev:
Vi ska uppgradera vår tvättstuga i källarrum till tvättstuga/relaxrum och funderar på hur vi skall isolera. Vi kommer att gräva ur och isolera golvet och lägga in golvvärme (el). Vi kommer att isolera utifrån senare i vår.

Då ett alternativ med luftspalt mot vägg tar rätt mycket av utrymmet har vi börjat kika på Ytong Multipor.
Produktinformation:
[länk]
[länk]

Är det någon därute som har erfarenhet av dessa skivor? Är det en bra lösning? Bra, dålig erfarenhet av dessa skivor?

Hur blir ytan, mjuk/hård? Kan man måla direkt på ytan eller behöver man göra något mer för att få den hård? Kan man kakla på den?

Sedan vet jag inte var man köper dessa men tänkte ringa Ytong Sverige för att ta reda på vad det kostar och hur man får tag idet om vi bestämmer oss för att vi vill ha det.

Tar gärna emot all information och tankar som finns därute.
Hej, fick ni någon mer information? Använt Ytong Multipor? Den ser ju ut som vanlig lättbetong. Nån som vet om det verkligen är skillnad?
 
M MoveMe skrev:
Hej, fick ni någon mer information? Använt Ytong Multipor? Den ser ju ut som vanlig lättbetong. Nån som vet om det verkligen är skillnad?
Hej, nej eftersom ingen varken här eller av de jag kontaktade verkade veta ngt om det så struntade vi i det, man vill ju använda beprövade material o metoder. Vi körde på att skrapa av all lös puts och la på ett nytt lager puts som målades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.