Hur isolerar man lämpligast i botten om man inte ska gjuta platta. Svärfar har murat en pool i isolerade lecablock och sedan måttbeställt liner. Han gav 50' för allt material inkl. ett mindre trädäck och byggde själv. Poolen har gått helt problemfritt i 8 år så nu är det dags att han bygger en till - på vår tomt :).

Konstruktionen är en gjuten sockel, väggar i armerade isolerade lecablock med en "filt" på samt sand i botten. Storleken är (åttakantig) 5,5*3,8*1,4 och håller 23-26 grader under större delen av sommaren utan tillskottsvärme. Min tanke var att bättra på förutsättningarna med lite isolering även i botten samt ev. lite solvärme. Funkar det att lägga frigolit utan att gjuta platta på eller finns det andra bra tips kanske?
 
Milkshaken
Har du bergvärme eller luft/vattenpump, så kan du ju dra vattenledningar från tanken, till under poolen.
Ska väl inte behöva bli så dyrt heller, komplettera gärna med frigolit under, ja alltså ner mot marken.

Detta var bara en tanke... Fullt möjlig tycker jag ..
 
Min jordvärmeslinga går under polen längs sidan.

Och under vintern blir det svinkallt där vilket har medfört att polen höjs flera cm längs hela sidan där slangen går.

Så jag håller på och gräver för fullt för att flytta jordvärmeslangen.
 
Milkshaken
starion. Hur har det kunnat bli så?
Skulle det inte gå om man isolerar oxå med typ cellplast.
 
Jag har issolerat under polen med cellplast.
När jag hittade på jordvärmeslingan för en vecka sedan en meter ner i backen så var det is runt den.
Nu har poolen snart hittat tillbaka till sin rätta nivå
 
Milkshaken
Hmm. du har förmodligen inte haft nån värme på under vintern alltså och tjälen har därmed fått tag om det?

Går det att göra på något annat sätt?

Folkpool mfl, har ju ett eget system med Luft/Vattenpump för just pooler... Hur är dom konstruerade?
 
Är det inte samma som för Bergvärme.. ? Där man brukar behöva ha 2 hål. 1 för poolen & 1 för huset.

I detta fall då 1 slinga för poolen & en slinga för huset.

Kör man allt på samma så kyls det ner hela tiden och jorden/berget blir kallt och det kan gå så illa som att det fryser. kör man istället en slinga i taget så hinner marken bli varm igen.

Detta är dock inte fakta utan en Teori som jag har.. Jag har iallfall fattat att det är så det funkar.. Man Tömmer lixom Berget/marken på all värme då finns bara kyla kvar.
 
Tråden drog iväg lite åt bergvärme men det är inte aktuellt för min del. Solvärme, elvärme eller inget allt är alternativen tror jag. Det jag funderar på är bärigheten om man bara har cellplast eller liknande med sand ovanpå utan att gjuta in det. Jag kommer inte att gjuta hel platta men jag vill ha lite isolering i "bottensanden". Fler tips?
 
Hej Drogen.

Tycker att det verkar smart att isolera, men det borde ändå vara så att den största värmeförlusten är uppåt så ett pooltäcke är nog ingen dum idé.

Jag är också inne på solvärme, det finns ju en massa olika varianter. Vilka har du kikat på?

Såg i senaste vi i villa en variant som var riktigt billig, men samtidigt är man ju ute efter en bra effekt/hög kvalitet samt snygg montering på taket. Så då får man nog kika på de dyrare varianterna som tex faffco eller x-flow...

Har du några andra förslag på solfångare?
 
Jag har mest tittat på dom billigaste "plastmattorna" än så länge. Jag har utgått från svärfars konstruktion som täcks väldigt sällan och ändå håller klart badvänlig temperatur. Förbättrar jag isoleringen i botten och dessutom toppen (med ett hyfsat täcke som dessutom används...) så tror jag att det kommer att räcka långt. Det här är ett projekt på lååång tid. Hela trädgården ska fixas från "skogshygge" till villaträdgård. I sommar ska det grävas, schaktas och muras. I höst ska det finplaneras och så in gräs. Till nästa vår ska poolen färdigställas. Sedan ska det byggas en lite bod/bastustuga och på det taket ska det ev. bli solvärme till poolen. Så det känns inte som jag behöver reka solvärme ännu. Innan jag är färdig har man säkert uppfunnit "fjärtvärme" eller nåt som räcker till hela huset... ;)
 
Poolbotten - markduk, paddad singel, markduk, isolering, paddat stenmjöl 5cm, mjuk bottenmatta, liner. Isolering finns många olika, ju hårdare ju bättre.
Stenmjölet gör att du slipper få hälavtryck i poolbotten vilket man lätt får.
 
Tack! Det var det där med avtryck i poolbotten jag var orolig för om inte lagret över isoleringen har tillräcklig bärighet. Visste inte att det finns olika hårdhet på isoleringen.
 
Vattna o padda stenmjölet så blir det hårt, sen en mjuk matta. Kan även använda en sk. filtmatta eller "konstgräsmatta".
 
Isolera botten och sidorna med en 50mm frigolit skiva så slipper du att använda extra värme för att hålla tempen i poolen har själv gjort detta och unfer sommarn så ligger inte tempen unfer 23-24 grader förra sommaren så höllen i snitt 27 grader och detta i skåne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.