Sitter och skissar på lite olika tillbyggnadsidéer men jag har inte riktigt koll på vilken typ av byggnation som är dyr och vilken som är billig. En idé jag har är att bygga arbetsrum/gästrum på garaget (varmgarage), det skulle i så fall innebära att höja det platta garagetaket och sätta samma typ av takstolar som är på huset, modell från 20-talet, har svårt att tro att dessa finns som standard idag. Ingång till loftet via trappa utifrån. En annan idé är att bygga ut på huset, frågan är då om det är billigast att bygga ut i enplan eller om det är billigare att bygga en något mindre platta och bygga i två plan. Vi kommer inte att dra in vatten i någon av utbyggnaderna, finns det något annat att tänka på som kan hålla nere priset?
 
mino skrev:
Sitter och skissar på lite olika tillbyggnadsidéer men jag har inte riktigt koll på vilken typ av byggnation som är dyr och vilken som är billig. En idé jag har är att bygga arbetsrum/gästrum på garaget (varmgarage), det skulle i så fall innebära att höja det platta garagetaket och sätta samma typ av takstolar som är på huset, modell från 20-talet, har svårt att tro att dessa finns som standard idag. Ingång till loftet via trappa utifrån. En annan idé är att bygga ut på huset, frågan är då om det är billigast att bygga ut i enplan eller om det är billigare att bygga en något mindre platta och bygga i två plan. Vi kommer inte att dra in vatten i någon av utbyggnaderna, finns det något annat att tänka på som kan hålla nere priset?
Om du har möjlighet och det blir bra så är nog en överbyggnad på garaget överlägset billigast.

Takstolfabriker (takstolsfabriken mfl) bör utan problem kunna tillverka takstolar med samma lutning som dina nuvarande på huset till en rimlig peng tror jag.

Då slipper du ju grund och schaktarbeten, och det ger ju en besparing direkt. Dessutom kanske du har el indraget i garaget med möjlighet att förlänga uppåt om det inte är för stora förburkare det handlar om...

/K
 
Tack för svaret, nu fick jag lite idéer apropå det där med takstolsfabriken!
Plattan är alltså en större kostnad. Vad i övrigt är dyrt? Fönster? Dörrar? Takläggning o plåtarbeten? Isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.