Dannnnnnne
Hej!
Vi har till våren tänkt bygga vårat trädäck på cirka 79kvm. En hel del frågor dyker upp och det verkar finnas många olika tillvägagångssätt så jag tänkte rådfråga lite!
Bifogar en första skiss på bärverket.

Vi har idag grusat upp på baksidan så jag ska padda det och lägga däcket på plattor, så första frågan är hur tätt ska jag lägga ut plattorna? Räcker det med ett avstånd på ca 2m?

Bärverket tänker jag mig i dimension 45x170, 60cc mellan spikreglarna och cirka 2m mellan kortlingarna. Och Trallen lutar mot 34x145 om jag kan rättfärdiga prisskillnaden

Är det bäst att att skarva reglarna med spikningsplåt eller går det lika bra med kortlingar?

På den längre av kortsidorna blir det en spalje ca 130cm högt och på den andra kortsidan en spalje 180cm högt. Vilken dimension och vilket cc är att rekommendera till stolparna? Följd frågan på stolparna, skruvas de regel i regel eller bör jag använda byggvinklar?

Har även sett syllpapp användas på olika sätt, mellan plattor och bärverk och även mellan bärverk och trall, är det överkurs eller vettigt för att undvika vattenansamling?

Det kommer antagligen dyka upp en massa fler funderingar men man måste ju börja någonstans. Är tacksam för alla tips och råd!
 
  • Skiss av bärverk till ett trädäck, med måttangivelser för avstånd mellan elementen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plattor varje 2m räcker. Aldrig sett syllpapp mellan trall och nätverk, känns som överkurs.
70mm eller 90mm stolpe. Vilket tycker du är snyggast? Liggande ribbor antar jag? De har en tendens att slå sig så tätare stolpar förhindrar det en del. Skruva direkt i bärverket. Ytterstolparna kan du sätta vinkeljärn på om du inte tycker det är nog stadigt.
34mm trall ger mindre svikt, om du väljer 28mm så skulle jag rekommendera tätare cc-mått för att få en stummare trall. cc 450 känns stummare.
 
Dannnnnnne
T Tompafix skrev:
Plattor varje 2m räcker. Aldrig sett syllpapp mellan trall och nätverk, känns som överkurs.
70mm eller 90mm stolpe. Vilket tycker du är snyggast? Liggande ribbor antar jag? De har en tendens att slå sig så tätare stolpar förhindrar det en del. Skruva direkt i bärverket. Ytterstolparna kan du sätta vinkeljärn på om du inte tycker det är nog stadigt.
34mm trall ger mindre svikt, om du väljer 28mm så skulle jag rekommendera tätare cc-mått för att få en stummare trall. cc 450 känns stummare.
Började lägga lite plattor idag, det blev lite tätare än 2m då jag fick med mig lite fler än jag behövde :rofl: 90 stolpar känns ju lite rejälare och snyggare så kör på det, ca 130 mellan stolparna borde vara ok då?. Ja det blir liggande ribbor. Fick ett bra pris på 145x28 så det blir 28 och inte 34.
 
Dannnnnnne
Jag hade tänkt smyga in trallen under knutarna för att slippa kapa ur den innersta trallen mot huset men då märkte jag att det blir en glipa på ca 2 cm där kantelementet kommer synas under fönster. Är det dumt att lägga trallen i liv med underkant plåt alt 0.5cm upp på plåten? Måttstock visar glipan på 2 cm mellan träplank och husets underkant nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av glipa mellan husets knut och marknivå med tumstock och laser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gillar när trallen har samma nivå som golvet innanför dörren. Sedan är det väl en liten teoretisk risk att vid slagregn mot dörren skulle eventuellt lite vatten leta sig in under blecket om trallens nivå ligger under. Men det går ju att lösa med ytterligare ett bleck i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.