Jag skulle vilja ha lite mer belysning i vår kök och eftersom vi inte har någon överskåp på lång sidan i köket finns ingen möjlighet till bänkbelysning. Fundera på om det finns möjlighet att sätta led list under fönsterfoder på både fönster i bilden. Finns en kulo dosa där det finns tändtråd, nolla, och jord i som sitter mittemellan båda fönster ( se bild). Dosan är inte fast skruvad än... därför sitter den snett.
Finns det en led list som inte är större än 1cm bred som går att klippa till längden man behöver och som transformator får plats i kullo dosan? Blir det en trafo eller två eftersom de ska klippas ner till varsin fönster? Och till sist är ip44 en måste då köks vattenkran ligger i närheten.
 
  • Kök utan överskåp med två fönster och diskbänk, möjlig plats för LED-listbelysning under fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr så känns ju inte det som bästa platsen för Belysning. Men om vi ska göra det bästa är frågan var kablarna i dosan går till? För du hittar ingen trafo som får plats i en så liten dosa.

Jag tänker att man kan sätta en vinklad aluprofil typ
https://www.xcen.se/aluprofil-trekant
Sen ledlist i dessa typ
https://www.xcen.se/led-tejp-15wm-ip62

Men ni drar anslutningskabeln till dosa som kablarna går i och sätter trafo där.
 
Hojte Hojte skrev:
Tyvärr så känns ju inte det som bästa platsen för Belysning. Men om vi ska göra det bästa är frågan var kablarna i dosan går till? För du hittar ingen trafo som får plats i en så liten dosa.

Jag tänker att man kan sätta en vinklad aluprofil typ
[länk]
Sen ledlist i dessa typ
[länk]

Men ni drar anslutningskabeln till dosa som kablarna går i och sätter trafo där.
De går till en infälld kopplings dosa och vidare till en ström brytare.
 
Csm84 Csm84 skrev:
De går till en infälld kopplings dosa och vidare till en ström brytare.
Lång väg?
 
Hojte Hojte skrev:
Lång väg?
3m plus minus några cm till kopplingsdosan och strömbrytaren är i linjen med kopplings dosa på samma vägg
 
Csm84 Csm84 skrev:
3m plus minus några cm till kopplingsdosan och strömbrytaren är i linjen med kopplings dosa på samma vägg
Då skulle jag beställt ledstrip med längre kabel och dra det till kopplingsdosan
 
  • Gilla
Csm84
  • Laddar…
Om jag förstått det rätt, så vill du sätta en ledlist på undersidan av fodret vid fönstret? Vad tänker du den ledlisten ska tillföra?

Du kan inte sätta några extra belysningskällor i taket rakt ovanför diskbänken?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Om jag förstått det rätt, så vill du sätta en ledlist på undersidan av fodret vid fönstret? Vad tänker du den ledlisten ska tillföra?

Du kan inte sätta några extra belysningskällor i taket rakt ovanför diskbänken?
Mys belysning mest. Har spotlights i taket och bänk belysning på andra sidan (kort sidan av köket som inte syns i bilden.
 
BirgitS
Kommer du att uppleva det som mysigt när kranen och alla flaskorna blir upplysta bakifrån?
Testa med en ficklampa som en håller där medan den andra kan se hur det ser ut.

Det är nog vanligare med mysbelysning ovanför ett fönster än under det.
 
  • Gilla
Hojte och 2 till
  • Laddar…
Sätta någon form av belysnings armatur mitt i mellan fönstren?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.