Håller på och ska montera ett par fläktkonvektorer som ska köras för kyla. I monteringsanvisningen står det att konvektorn ska monteras med en lutning på 8mm mot dropptrågssidan.

Betyder detta alltså att jag ska montera den snett på väggen? Jag har svårt att tolka texten på annat sätt och jag förstår såklart tanken bakom det, men jag tycker ändå att det är så dumt att jag måste fråga.

Jag kan tycka att det hade varit rimligare om dropptråget gick att justera invändigt i konvektorn för att få till fallet åt rätt håll.
På bilden ser det dessutom ut som om konvektorn är takmonterad och jag vet inte om det gör någon skillnad.

Modellen det gäller är Eveco Carisma CRCMV.

Monteringsanvisning med text som understryker att fläktkonvektorn ska installeras med en lutning på 8 mm mot dropptrågssidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monteringsanvisningsskiss för fläktkonvektorer med lutning mot dropptrågssidan markeras med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja
 
B
It's a feature.

De tänker nog att det inte syns när den sitter I taket. Känns som en snållösning helt klart.
 
B BSOD skrev:
It's a feature.

De tänker nog att det inte syns när den sitter I taket. Känns som en snållösning helt klart.
Jo, men jag ska montera den på väggen och jag är rätt säker på att det kommer synas att den inte sitter rakt. Skitkonstruktion.

Vid takmontering tolkar jag det som att bakdelen hänger ner för att få till lutningen och det lär knappast märkas.
 
B
Kanske kan man modifiera droppbrickan?
 
B BSOD skrev:
Kanske kan man modifiera droppbrickan?
Nja, det är nog inte helt enkelt.

Men ju mer jag funderar på det desto mer ologiskt är det. Om droppbrickan måste luta så att dräneringsröret är lägsta punkt så skulle det ju innebära att man måste luta den både nedåt och åt sidan vid takmontage.

Eftersom dräneringsröret sitter i botten av tråget (vid väggmontage) så borde det rimligen funka även om botten på tråget år vågrätt. Visst, man får ett par mm vatten i botten innan det börjar rinna ut, men så jäkla känsligt kan det väl knappast vara?
 
B
Tror mest att det är för att stillastående vatten + lite damm och värme på det kan gotta till sig ganska mycket. Det kan lukta lite om man har otur. Men det kan nog funka annars.

Du kanske rentav skulle kunna flytspackla lite fall i droppbrickan, och sedan montera den vågrätt? Vet inte hur hög kant det är på den, kanske inte finns marginal till sådant.
 
B BSOD skrev:
Tror mest att det är för att stillastående vatten + lite damm och värme på det kan gotta till sig ganska mycket. Det kan lukta lite om man har otur. Men det kan nog funka annars.

Du kanske rentav skulle kunna flytspackla lite fall i droppbrickan, och sedan montera den vågrätt? Vet inte hur hög kant det är på den, kanske inte finns marginal till sådant.
Jag ska se om jag kan få tag på någon hos leverantören imorgon och höra mig för lite.
 
Fick snabbt svar från Eveco:

"Om fläktkonvektorn är avsedd för kyldrift skall den monteras med lätt lutning även vid väggmontering."

Då får det väl bli så, även om jag inte begriper hur man kunnat släppa igenom en så bristfällig design.
 
Har 2 sådana där (frikyla). De är monterade i våg. Upplever inget problem med avrinningen. Däremot så hade den ena droppslangen hamnar för högt i väggen så var tvungen att dra en ny. Märkte efter en vecka hur det droppade ned under, tur att man var hemma…

Tror också att 8 mm skulle synas och se konstigt ut…
 
M Morgonskiftet skrev:
Har 2 sådana där (frikyla). De är monterade i våg. Upplever inget problem med avrinningen. Däremot så hade den ena droppslangen hamnar för högt i väggen så var tvungen att dra en ny. Märkte efter en vecka hur det droppade ned under, tur att man var hemma…

Tror också att 8 mm skulle synas och se konstigt ut…
Jag ska kika lite mer på det när jag kommer hem. Jag är rätt säker på att dräneringsröret sitter centrerat (i djupled) i botten på tråget och om man då har konvektorn monterad i taket (liggande) så blir det en liten kant upp till röret, vilket innebär att en del vatten blir liggande i tråget. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara kinkigare med avrinningen vid väggmontering (stående). Den enda risken är väl att kondensen kan läcka ut ur dräneringsröret på andra sidan, då det är förberett för utlopp åt båda hållen. Men det pluggar man ju, så det borde vara lugnt.

Jäkla märkligt ändå. Det borde ju inte vara så svårt att designa produkten så att tråget gick att justera invändigt kan man tycka. Allt annat är ju förberett för att man ska kunna vända på kylbatteriet och elanslutningen, men en sådan här enkel sak kan de inte tänka på. :thinking:


Jag har dessutom stående panel där den ena konvektorn ska sitta, i anslutning till ett hörn, så varje mm fel kommer synas ordentligt.
 
Det är jäkligt trångt inuti kåpan… inte mycket att spela på. Jag isolerade det som gick för att minimera kondens. Dropptråget är också litet och avrinningshålet likaså. Behövs inte mycket damm för att täppa till.

skulle gå att göra bättre helt klart.
 
M Morgonskiftet skrev:
Det är jäkligt trångt inuti kåpan… inte mycket att spela på. Jag isolerade det som gick för att minimera kondens. Dropptråget är också litet och avrinningshålet likaså. Behövs inte mycket damm för att täppa till.

skulle gå att göra bättre helt klart.
Jo, jag behövde vända på kylbatteriet så jag skruvade isär det en del igår men tänkte inte på att detaljstudera tråget. Men jag tänker att om det fungerar för dig så kommer jag också montera mina i våg. Konvektorn kommer sitta synligt så om det börjar droppa under så kommer det märkas rätt tidigt.
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.