Kylan kan frigöras på många sätt, vanligast är en fläktkonvektor av något slag.
De finns de som ser ut som ett element, men en fläkt.
Typ en sådan här:
https://www.eveco.se/produkt/carisma-crc-mv/
Eller väggmonterad typ "innerdel luftpump":
https://www.eveco.se/produkt/carisma-fly-ac-flaktmotor/
Eller takmonterad/integread i taket:
https://www.eveco.se/produkt/skystar/

Alternativt kan man kyla luften med ett vattenbatteri om man har FTX, men det ger helt klart lägst effekt. Då monteras en kanalkylare i luftkanalen.

Själva fläktkonvektorn behöver kondensavrinning då det kommer bildas kondens när man kyler lyften. Därför bör man planer placeringen så att det är möjligt att dra den till ett avlopp eller avluftningen i kåken. Går även att pumpa bort kondensen med en liten pump.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Håller med. Kyla är den bästa investeringen jag har gjort i huset. Och jag har gjort många :D
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Kylan kan frigöras på många sätt, vanligast är en fläktkonvektor av något slag.
De finns de som ser ut som ett element, men en fläkt.
Typ en sådan här:
[länk]
Eller väggmonterad typ "innerdel luftpump":
[länk]
Eller takmonterad/integread i taket:
[länk]

Alternativt kan man kyla luften med ett vattenbatteri om man har FTX, men det ger helt klart lägst effekt. Då monteras en kanalkylare i luftkanalen.

Själva fläktkonvektorn behöver kondensavrinning då det kommer bildas kondens när man kyler lyften. Därför bör man planer placeringen så att det är möjligt att dra den till ett avlopp eller avluftningen i kåken. Går även att pumpa bort kondensen med en liten pump.
Ska läsa lite om det det. Ser inte sp snygga ut dom där konventionerna men kylan längtar man efter
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Hej!

Tänkte att jag startar en tråd på forumet när jag nu ska till att byta värmekälla och borra för bergvärme.
Det är lite pyssel och jag tar gärna emot tips och idéer av er på forumet!
Elpannan börjar bli till åren och det är lika bra att byta innan det blir ett panikbyte

Har idag en elpanna, CTC 1100 Family 25.
Golvvärme i hela huset som är i 1.5 plan på ca 130m2. Har även en Contura kamin centralt i huset som används ofta och ger bra mys!
Förbrukar ca 15000kw per år.

Så idag hade jag besök av en firma och ska få en offert på borrningen.
Ser ut att bli en CTC EcoHeat 400.

Men till det som ska göras innan så är det;
1. Håltagning i pannrummet ner till krypgrunden för slangarna till pumpen, 2st.
2. Bort med skorstenen som idag står på pannan.

Jag har tänkt göra det själv och det låter kanske lätt men blir nog en utmaning.
Håltagningen, alltså 2st 100mm hål ska göras typ under expansionskärlet. Kruxet är golvvärme så där har jag hyrt en värmekamera imorgon.
Men jag behöver ju också undvika golvreglarna. Funderar på att öppna i krypgrunden för att kolla hur det ser ut. Vad tycker ni andra?
Hur ser era genomföringar ut?[bild] [bild]

Skorstenen då? 6.5m syrafast ej delbar som alltså måste lyftas upp ur schaktet! Ska kolla med kranbil imorgon men måste öppna skorstenshuven för stt frigöra pipan och borra i röret för lyftanordning.
Den borde väl gå sälja rätt lätt antar jag.[bild]

Mycket text o I första inlägget men hoppas ni orkar läsa och kommentera gärna vad ni tror om förbrukningen osv, val av pump mm.
holmberg87 holmberg87 skrev:
Idag fick jag värmekameran och det finns ingen golvvärme i pannrummet, skönt!

Varit i krypgrunden och rivit ner trossbotten för att lokalisera reglarna och även den tidigare genomföringen för inkommande vatten.
Mätte ut och ritade för håltagningen.

Vad tror ni om placeringen av hålen, ska jag sätta dom tätt mot varandra lr en bit isär? Spelar kaklets placering roll så jag ska ra mitt på en varain platta kanske?
Kanske lite närmare väggen än jag ritat nu iaf?
2x110mm avloppsrör använder jag[bild] [bild]
holmberg87 holmberg87 skrev:
Då var hålen färdiga! Kan lova att jag höll på att stryka med, kallsvettig upptäckte jag en golvvärme slang som jag inte skulle träffa hade ju kollat med värmekamera men den gömde sig bra!!
Touchade den och skyddsokpten strök med. Galen tur eller vad säger man?

Tänkte jag får nog dra på lite plast på den åtminstone eller vad säger ni?[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
T tobben87 skrev:
Jo, vissa är inte så snygga, mer bulkiga lådor. Men det finns ett gäng designade varianter också, typ denna:
[länk]
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ska läsa lite om det det. Ser inte sp snygga ut dom där konventionerna men kylan längtar man efter
holmberg87 holmberg87 skrev:
Hej!

Tänkte att jag startar en tråd på forumet när jag nu ska till att byta värmekälla och borra för bergvärme.
Det är lite pyssel och jag tar gärna emot tips och idéer av er på forumet!
Elpannan börjar bli till åren och det är lika bra att byta innan det blir ett panikbyte

Har idag en elpanna, CTC 1100 Family 25.
Golvvärme i hela huset som är i 1.5 plan på ca 130m2. Har även en Contura kamin centralt i huset som används ofta och ger bra mys!
Förbrukar ca 15000kw per år.

Så idag hade jag besök av en firma och ska få en offert på borrningen.
Ser ut att bli en CTC EcoHeat 400.

Men till det som ska göras innan så är det;
1. Håltagning i pannrummet ner till krypgrunden för slangarna till pumpen, 2st.
2. Bort med skorstenen som idag står på pannan.

Jag har tänkt göra det själv och det låter kanske lätt men blir nog en utmaning.
Håltagningen, alltså 2st 100mm hål ska göras typ under expansionskärlet. Kruxet är golvvärme så där har jag hyrt en värmekamera imorgon.
Men jag behöver ju också undvika golvreglarna. Funderar på att öppna i krypgrunden för att kolla hur det ser ut. Vad tycker ni andra?
Hur ser era genomföringar ut?[bild] [bild]

Skorstenen då? 6.5m syrafast ej delbar som alltså måste lyftas upp ur schaktet! Ska kolla med kranbil imorgon men måste öppna skorstenshuven för stt frigöra pipan och borra i röret för lyftanordning.
Den borde väl gå sälja rätt lätt antar jag.[bild]

Mycket text o I första inlägget men hoppas ni orkar läsa och kommentera gärna vad ni tror om förbrukningen osv, val av pump mm.
En elpanna med skorsten. Konstift.
 
Battha Battha skrev:
En elpanna med skorsten. Konstift.
Det är en kombipanna, sitter en oljebrännare på den som aldrig använts. Och man kan även använda pellets om man vill göra om den till det.
Därav skorstenen installerad men aldrig använd
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det är en kombipanna, sitter en oljebrännare på den som aldrig använts. Och man kan även använda pellets om man vill göra om den till det.
Därav skorstenen installerad men aldrig använd
kul att följa den här tråden. En tanke från min sida, eftersom elpriset ballat ur så ser jag högt värde i att vår pump har smart prisstyrning, dvs brassar på när elen är billig och tvärtom. Kan vara värt att kolla så pumpen har den funktionen nu när du ändå köper en ny.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
kul att följa den här tråden. En tanke från min sida, eftersom elpriset ballat ur så ser jag högt värde i att vår pump har smart prisstyrning, dvs brassar på när elen är billig och tvärtom. Kan vara värt att kolla så pumpen har den funktionen nu när du ändå köper en ny.
Vad har du för pump?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Vad har du för pump?
Vi har en Nibe S1255. Den är uppkopplad via wifi och har man elavtal med timdebitering så fungerar det så att pumpen hämtar elpriset och använder den infon för att ”lura” sig själv att det är varmare eller kallare än verklig temperatur för att antingen tillföra mer värme och varmvatten eller tvärtom beroende på priset. Den vill helt enkelt dra mer ström när det är billigt.

kanske ingen funktion man använder om man har ett bra bundet avtal, dock går väl det också ut någon gång i framtiden.

funktionen heter smart price adaption. Vet att det finns fler märken med liknande funktion men kommer inte på dem nu.

kanske värt en googling?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
Vi har en Nibe S1255. Den är uppkopplad via wifi och har man elavtal med timdebitering så fungerar det så att pumpen hämtar elpriset och använder den infon för att ”lura” sig själv att det är varmare eller kallare än verklig temperatur för att antingen tillföra mer värme och varmvatten eller tvärtom beroende på priset. Den vill helt enkelt dra mer ström när det är billigt.

kanske ingen funktion man använder om man har ett bra bundet avtal, dock går väl det också ut någon gång i framtiden.

funktionen heter smart price adaption. Vet att det finns fler märken med liknande funktion men kommer inte på dem nu.

kanske värt en googling?
Intressant, ska absolut kolla.
Där jag bor har vi ändå relativt ok elpriser men det är iaf högt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Intressant, ska absolut kolla.
Där jag bor har vi ändå relativt ok elpriser men det är iaf högt
gör så. Det är ju svårt att sia om framtidens priser men det går ju jämföra priset på pumparna ändå. Sedan är ju Wi-Fi bekvämt när pumpen ska uppdateras, annars får du se över möjligheten att dra kabel till pumpen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Lägger upp en bild här. Det är en graf som visar elpriset samt min förbrukning. Nu har jag även solceller så utan dem hade huset dragit ca 300w mer för tillfället. Men den visar bra hur pumpen anpassar sig. Nu är värmen min stora förbrukare också.
 
  • Graf över elpriset från Tibber och energiförbrukning med minskad förbrukning tack vare solceller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sakta går det framåt och snart kan man inte ens ana ett en skorsten varit monterad här.
Ja förutom skorstenahuven då, en inte så snygg lösning men där ska det mycket till om det estetiska är viktigt. Popnitad plåt över det gamla hålet och tätt med roofseal.
I pannrummet är också schaktet gipsat nu. Täckt skorstenshål med popnitad plåt och roofseal på taket med sjöutsikt och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannrum med rörledningar, mätare på kopparledningar och en grön pumpenhet, verktyg på golv, halvfärdigt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde passa på att göra färdigt innertaket i pannrummet med att slipa och måla.

Sen händer det inte så mycket mer än att invänta tillståndet för borrningen, som är ansökt om och att borrfirman ska komma. Ca 4-8 veckor väntetid på borrningen så det läre bli stiltje tills dess
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu har det hänt lite!
Kabelutsättning gjordes ett par dagar innan det var dags att borra. El och fiber men allt låg en bra bit bort men för att vara helt säker märktes det ut.
Sen var det dags för borrningen aom gick ganska snabbt, grabbarna kom kl 8 och åkte före 15. Allt gick bra!
Ikväll kom grävkillen och jobbade på i rask takt i mörkret. Riktigt duktig och allt gick fint! Trädgårdsplattorna som låg där vi skulle gräva gick ganska bra att få bort men några gick i bitar.
Nu är alltså slangarna på plats och jag får invänta installationen av pumpen!
Lite bilder från ikväll och från borrningen. Blir rätt grisigt som det ser ut nu Grävplats utanför hus med borrslam i en skottkärra, utlagda kablar och trädgårdsplattor, i början av installationen av slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin som arbetar på natten för kabelutsättning och borrning i en snöig trädgård med markeringsstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin i arbete på kvällen med belysning, gräver för kablar med jord och stenar upprörda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin i arbete med att gräva upp trädgårdsplattor på kvällen för installation av slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markarbete med synliga gråa rör vid husvägg nattetid, delvis uppgrävda trädgårdsplattor och mörk jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen grävd grop på kvällen med nyinstallerade slangar för el och fiber i jord och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävningsarbete på kvällen med upplyst husvägg och borttagna trädgårdsplattor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Idag är det premiär, pumpen installerades! Gick snabbt och även rätt snabbt att få pumpen, i princip direkt från fabrik. Det är långs lev.tider nu men den här mindre modellen gick bättre.

Så nu provar vi och jag får lära mig alla funktioner. Använder inne och utgivare nu och golvvärmeslingornas shuntar är helt öppna så pumpen får styra kurvan helt själv i början.
Återstår att dra en nätverkskabel för att få den uppkopplad och ska bli väldigt intressant att se elförbrukningen.
Ställde 20 grader inomhus nu. Nytt installerat värmepumpssystem med digital display i ett pannrum, kopplat till rör och shuntar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.