Hej,

jag ska byta strömbrytare (från 2000) till en helt vanlig schneider exaaxt men är osäker på vilken färg som ska in var. I elbutiken jag var sa de att jag skulle sätta de likadant som de sitter på den gamla, men lite svårt när de inte ser likadana ut… någon vänlig själ som kan säga var varje kabel ska in?

tack!!!

Strömbrytare under installation med blå, gul, och svart tråd ej anslutna, öppen väggdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön Schneider Exxact strömbrytare utan kablar monterad på montageplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oöppnad modern Schneider Exxact strömbrytare utan anslutna kablar ovanifrån på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gröngul är jord och sitter på en plint som inte har ngn funktion. Osäker på om det finns ngn sådan på din nya.

svart är fas och skall sitta på L, blå på en av dem med pil. Sen är blå inte en lämplig färg på tändtråd men så är det ju nu..

L lotper skrev:
Hej,

jag ska byta strömbrytare (från 2000) till en helt vanlig schneider exaaxt men är osäker på vilken färg som ska in var. I elbutiken jag var sa de att jag skulle sätta de likadant som de sitter på den gamla, men lite svårt när de inte ser likadana ut… någon vänlig själ som kan säga var varje kabel ska in?

tack!!!

[bild] [bild] [bild]
 
Svart in på L, Blå in på pilen över L, gulgrön in på någon bredvid L

2:a på den
 
T Tompafix skrev:
Svart in på L, Blå in på pilen över L, gulgrön in på någon bredvid L

2:a på den
såhär?
Eluttag monterat på monteringsplatta med färgmarkeringar för ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Japp
 
T Tompafix skrev:
Japp
tusen tack!!
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Hej igen,

Den gul/gröna går inte att klämma fast på samma sätt som den svarta och blå. Ligger liksom lös inne i hålet, ska det vara så?
 
L lotper skrev:
Hej igen,

Den gul/gröna går inte att klämma fast på samma sätt som den svarta och blå. Ligger liksom lös inne i hålet, ska det vara så?
Är det inte skruvplint på exxakt? Så är det på mina. Dvs att du för in kabeln och skruvar åt den men du måste ta bort den vita vippan för att nå skruvarna.
Lägg upp en bild på hur du menar med att den ligger löst
 
På din gamla hade du en blind koppling, den användes för att "parkera" den gulgröna (som är skyddsjord). Den fyller ingen funktion för en brytare.

Nu behöver du på något sätt hantera den gulgröna, Den bör inte ligga helt lös i dosan, den får inte komma i kontakt med något. Ordna en toppklämma, ex. Wago, som kan sitta som isolering på den.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Är det inte skruvplint på exxakt? Så är det på mina. Dvs att du för in kabeln och skruvar åt den men du måste ta bort den vita vippan för att nå skruvarna.
Lägg upp en bild på hur du menar med att den ligger löst
alla nedan ”vippor” jag markerat i grönt är tröga att trycka på och klämmer fast kabeln.

där den gul/gröna ska i är vippan ”slapp” och håller inte fast kabeln. Dvs jag kan bara peta in den men drar ut den lika lätt. Elektrisk dosa med markerade terminaler som är tröga eller slappa för kabelfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk vägguttag bakstycke med tröga grönmarkerade anslutningar och lös gul/grön ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med öppen kabelanslutning och en slapp, grön markerad vipplåsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hempularen skrev:
På din gamla hade du en blind koppling, den användes för att "parkera" den gulgröna (som är skyddsjord). Den fyller ingen funktion för en brytare.

Nu behöver du på något sätt hantera den gulgröna, Den bör inte ligga helt lös i dosan, den får inte komma i kontakt med något. Ordna en toppklämma, ex. Wago, som kan sitta som isolering på den.
tack! Men om jag pular in den i ett av hålen så ligger den väl isolerad? Eller är det riskabelt iom att den kan glida ut?
 
L lotper skrev:
alla nedan ”vippor” jag markerat i grönt är tröga att trycka på och klämmer fast kabeln.

där den gul/gröna ska i är vippan ”slapp” och håller inte fast kabeln. Dvs jag kan bara peta in den men drar ut den lika lätt.[bild][bild][bild]
Som hempularen sa, sätt en ubåt eller wago på den gulgröna och låt den ligga i dosan bakom brytare istället
 
Allright! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.