M mogge_73 skrev:
Det där ett otyg som SGS (Alcontrol) håller på med, det är fult och inte så smickrande för ett företag som är ackrediterade av Swedac. Vet inte om det är för att få sälja fler prover.
Jag skulle vilja träffa den som känner på lukten om det finns petrolium i ett vatten.
Ofta är detta svavelväte, spola i kallvattnet och låt det virvla ner i ett glas samtidigt som du sticker näsan och luktar. Kan lukta lite ruttna ägg men även jord. Försvinner lukten är det svavelväte. Väte+syre=0
M mogge_73 skrev:
Det där ett otyg som SGS (Alcontrol) håller på med, det är fult och inte så smickrande för ett företag som är ackrediterade av Swedac. Vet inte om det är för att få sälja fler prover.
Jag skulle vilja träffa den som känner på lukten om det finns petrolium i ett vatten.
Ofta är detta svavelväte, spola i kallvattnet och låt det virvla ner i ett glas samtidigt som du sticker näsan och luktar. Kan lukta lite ruttna ägg men även jord. Försvinner lukten är det svavelväte. Väte+syre=0
Vi har testat och tycker både jag och min fru att det luktar något möjligtvis ruttna ägg. Svårt för oss att sätta fingret på vad det är. Men oavsett så försvinner lukten fort efter man hällt upp det i glaset.

Vi har beställt ett nytt test från ett annat provtagningsföretag.

Kan du bortse från lukten och säga npgot om vad vi ska ha för filter baserat på resten av resultatet?
 
Om ni har enskilt avlopp med trekammarbrunn med betongringar så kan ni ju kolla om den är tät, vätskeytan ska vara ända upp till avrinningshålet, om inte så läcker vätska ut, vilket kan påverka lukt och bakteriehalt
 
Spontant skulle jag säga att ni inte behöver något filter alls.
Det är något högt mangantal och kanske lite hårt, men det är mer hur ni själva upplever vattnet.

Vad det gäller lukten så rekommenderar jag er att byta ut hydropressen mot en hydrofor i komposit (typ wellmate) på denna monterar ni en micronizer (luftinjektor) på inkommande vatten och ett stigarör i HF.
Då kommer lukten vara ett minne blott. ni kan montera ett patronfilter efter HF för att samla upp ev. mangan som oxiderar.
 
M mogge_73 skrev:
Spontant skulle jag säga att ni inte behöver något filter alls.
Det är något högt mangantal och kanske lite hårt, men det är mer hur ni själva upplever vattnet.

Vad det gäller lukten så rekommenderar jag er att byta ut hydropressen mot en hydrofor i komposit (typ wellmate) på denna monterar ni en micronizer (luftinjektor) på inkommande vatten och ett stigarör i HF.
Då kommer lukten vara ett minne blott. ni kan montera ett patronfilter efter HF för att samla upp ev. mangan som oxiderar.

Tillbaka igen här för råd efter att all tid och energi lagts på diverse andra husrelaterade problem.

Vi tog ett nytt vattenprov då det senaste gav nedslag på lukt.

Bifogar resultatet nedan. Som jag läser detta är provet otjänligt nu med nickel som ny bov i dramat.
Laboratorieresultat av vattenprov med mätvärden och referenser för vattenkvalitet, inklusive nickel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laboratorieanalys av vattenprov med detaljerad lista över olika metallers koncentrationer och rekommendationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns sammantaget som att alla prov ger lite olika problem men att det är mycket olika metaller i proverna mangan, järn och nickel. Är lösningen densamma som du rekommenderade tidigare Mogge?
 
Frun här med tillägg :p

Det kombinerade kol/ partikelfilter vi har nu sätts igen snabbt och påverkar trycket på vattnet, takduschen kan nästan endast användas då filtret är nytt och trycket räcker knappt till att skölja ur schampot en vecka senare. Samt avlagringarna i toaletten daterar huset som bra mycket äldre än de sex månader det varit i bruk.

(filtret i blandaren rengörs med jämna mellanrum)
 
Hej på er

Nickel är i 99% av fallen ett resultat av att man inte spolat i kramen innan man tog provet. Det är oftast små släpp från kranar som gör detta. Jag skulle ta em provet då enbart på tungmetaller.

Kolfilter på så mycket järn är att slänga pengar i sjön. Järnet oxiderar när det kommer in i filtret vilket gör järnet extremt stort. Kolet tar slut nästan omedelbart. Ni behöver en lösning för järnet helt enkelt. Hade ni någon lukt på vattnet, svavelväte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.