Hej - är ny på forumet

Håller på och öppnar upp mellan gamla och nya köket och det är såklart en bärande vägg men stötte på en pelare som är lite grövre än jag räknat med och blev osäker på hur man kan växla av den på ett säkert sätt?

Pelaren är 155x120mm och bär upp bärlinan till takstolarna - om jag lyckats läsa tabellen rätt så klarar en sån stock av ca 8ton i tryck?
Den står direkt på grundmuren ca 3.2 meter total längd från bärlinan till grundmuren

Öppningen ska vara ca 180cm bred, frågan är om man klarar sig med en 115x225 limträbalk eller behövs motsvarande stålbalk i H-profil?

Kåken är en timmervilla från Hotagens timmerhus anno 1979.

Någon som har bra koll på dimensionering eller med erfarenhet som vet?

Tack på förhand!
 
  • Väggsektion med borttaget gips avslöjar stomme och elledningar, fråga om pelarens dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ritningar, planer och sektion, så underlättar det bedömningen. Alla vet inte hur Hotagens timmerhus ser ut.
 
Nej, det är såklart inte så lätt å veta!
Vad jag fått höra så är det bara 2st såna här hus byggda för dom blev för dyra att göra.

har tyvärr inga ritningar med laster och beräkningar utan bara byggritningar men jag lägger med ett par bilder på det så kanske det blir enklare?

Det är den inringade bärlinan av rundtimmer på fasadbilden som vilar på pelaren som är i väggen mellan kök/vardagsrum
 
  • Överblivet byggpapper med tekniska ritningar, märkningar och mått antecknade, något skrynkligt och användt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning av ett hus visande planlösning och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritningar av hus med inringad bärlina av rundtimmer på fasaden, markerad med gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker att det utvändiga timmerstuket är lite av en kuliss. Jag skulle vilja se dels en sektionsritning dels fullständiga planrritningar över bv och öv. Var är gamla och nya köket? Det framgår inte av ritningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej - sent svar men blir så när man grejjar mycket!

Timmerstuket är ingen kuliss utan kåken är byggd av 140mm rundtimmer.

Gjorde så att vi flyttade portalen istället för att röra pelaren, kändes säkrare och blev faktiskt bättre med!

Hälsningar
Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.