Hej

Har nu läst det mesta och förstår att de flesta tycker 45x45 är att föredra på liggande räcken/ altan och med ca 120 mellan stolpar.

Jag tycker det är snyggt men är ändå inte på 22x70 och liggande med ca 50 i mellanrum.

vad tror ni om detta?

Räcket kommer blir ca 40 meter så vill ju det ska bli snyggt och inte plottrigt.

Jag kommer måla det vitt med stolpar i mörkare brunt och golvet är vanligt tryckt.

har ni tips?

mvh

Jessica
 
  • Vitgrundad finsågad granplank 22x70 för byggprojekt från en webbshop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Jessica_E Jessica_E skrev:
Hej

Har nu läst det mesta och förstår att de flesta tycker 45x45 är att föredra på liggande räcken/ altan och med ca 120 mellan stolpar.

Jag tycker det är snyggt men är ändå inte på 22x70 och liggande med ca 50 i mellanrum.

vad tror ni om detta?

Räcket kommer blir ca 40 meter så vill ju det ska bli snyggt och inte plottrigt.

Jag kommer måla det vitt med stolpar i mörkare brunt och golvet är vanligt tryckt.

har ni tips?

mvh

Jessica
Vi har liggande 22x70 som kjol under altanen. Har skrivit om det tidigare men jag tycker inte om 45 till annat än spaljé.

Bilder finns här så får du en känsla för hur det kan bli att använda som staket. https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-utrymme-under-altan.368739/#post-3616791
 
J Jotsat skrev:
Vi har liggande 22x70 som kjol under altanen. Har skrivit om det tidigare men jag tycker inte om 45 till annat än spaljé.

Bilder finns här så får du en känsla för hur det kan bli att använda som staket. [länk]
Tack!
Alla verkar ha 45 så nu sa vi att vi skulle ha det men haha detta glr det ju svårt för ert är ju snyggt med liggande 22x70
 
Jag körde med 28x70 på vindskyddet på nedre delen av min altan. Ville inte heller ha det för plottrigt och tyckte att det blev lagom.

Altan med vit vindskydd av plankor i storlek 28x70, intill tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tegelvilla med en nybyggd altan med vita vindskydd i trä, 28x70 dimension, i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack :)
Jag kanske inte är helt fel ute då med 22x70 :)
 
B Bonzo2000 skrev:
Jag körde med 28x70 på vindskyddet på nedre delen av min altan. Ville inte heller ha det för plottrigt och tyckte att det blev lagom.

[bild]

[bild]
Hur långt har du mellan brädorna som är 28x70?
 
A Annika.L skrev:
Hur långt har du mellan brädorna som är 28x70?
Jag använde en bräda som distans, så det är alltså 28 mm mellan brädorna.

Ett litet tips om man använder en distans istället för att mäta ut placeringen för varje bräda är att fästa brädan i ena änden och kontrollera med ett vattenpass att det är rakt innan man fäster andra änden. Vissa brädor kan skifta lite i bredd och håller man inte koll på det så kan det bli väldigt snett efter några rader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.