Hej! Tänkte höra om någon skulle kunna ge lite rådgivning kring möjligheterna att bygga ett valmat tak öppet till nock med den här planlösningen utan att kostnaderna drar iväg allt för mycket? Mvh, Gustav
 
  • Arkitektonisk ritning av en husplanlösning med mått och rumsuppdelningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning med mått av husplanlösning för byggprojekt, inklusive skorstenar och takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husplanlösning med markerade rum som kontor och förråd, samt placering av takfönster och skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk planritning av ett hus med måtten angivna, inklusive rum och skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Generellt sett brukar valmade tak ha rätt fula takkonstruktioner. Ska man snygga till dem blir det pelare på dumma ställen. Dessutom har man alltid luftningsproblem med valmade tak. Är det bara på vindens mittdel du vill ha öppet till nock?
 
Tack för svar. Egentligen skulle vi vilja ha så öppet det går och att takstolarna enbart har stödben gömda i en kattvind. Är det helt omöjligt med en takkonstruktion där man varken har en tjock nockbalk eller hanbjälke?
 
Är huset byggt?
 
J justusandersson skrev:
Är huset byggt?
Inte ännu, men vi känner oss ganska klara med A-ritningarna.
 
Allting är möjligt, särskilt om huset inte är byggt. Jag återkommer när jag har tänkt lite mer.
 
  • Gilla
gustav100
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Allting är möjligt, särskilt om huset inte är byggt. Jag återkommer när jag har tänkt lite mer.
Tusen tack! Här kommer även två sektioner om det kan hjälpa till.
 
  • Sektion av byggprojekt med måttangivelser för tak och våningar, inklusive möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en byggnadssektion med märkta mått och fönster, visande 2,1m höjd och en höjdpunkt på +58,90.
Moderna varianter av valmade tak har nästan alltid fackverkstakstolar. På de valmade delarna blir de successivt lägre. Det finns typhustillverkare som är kända för sina bungalowliknande skapelser med valmade tak där taken närmast kan beskrivas som kulisser. Det bästa alternativa sättet att bygga ett valmat tak tror jag är att starta med en nockbalk som vilar på två pelare som går igenom hela huset. På dessa pelare vilar även fyra diagonala balkar som formerar takets hörn. Vanliga (fast rätt kraftiga) takbjälkar vilar sedan på nockbalk respektive hörnbalkar. En sådan lösning är inte helt kompatibel med er planlösning eftersom ni skulle få pelare på lite oönskade ställen. Återstår då att bygga upp mittdelen av taket med ramverkstakstolar utan stödben och bygga gavlarna på samma sätt som varianten med nockbalk. Mittdelens yttre takstolar måste också klara lasten från de valmade delarna. Det finns naturligtvis fler kombinationer. Det kan vara värt att slå en signal till en takstolsfabrik och fråga vad de kan tillverka.
 
J justusandersson skrev:
Moderna varianter av valmade tak har nästan alltid fackverkstakstolar. På de valmade delarna blir de successivt lägre. Det finns typhustillverkare som är kända för sina bungalowliknande skapelser med valmade tak där taken närmast kan beskrivas som kulisser. Det bästa alternativa sättet att bygga ett valmat tak tror jag är att starta med en nockbalk som vilar på två pelare som går igenom hela huset. På dessa pelare vilar även fyra diagonala balkar som formerar takets hörn. Vanliga (fast rätt kraftiga) takbjälkar vilar sedan på nockbalk respektive hörnbalkar. En sådan lösning är inte helt kompatibel med er planlösning eftersom ni skulle få pelare på lite oönskade ställen. Återstår då att bygga upp mittdelen av taket med ramverkstakstolar utan stödben och bygga gavlarna på samma sätt som varianten med nockbalk. Mittdelens yttre takstolar måste också klara lasten från de valmade delarna. Det finns naturligtvis fler kombinationer. Det kan vara värt att slå en signal till en takstolsfabrik och fråga vad de kan tillverka.
Tack för tipsen, det sista förslaget låter bra och det ska jag försöka forska mer om. Stödben tror jag vi skulle få plats med utan problem men hanbjälken skulle komma ivägen eftersom takhöjden är så pass låg. Finns det alternativa sätt att bygga upp en ramverkstakstol utan hanbjälke och enbart stödben i en kattvind? Ska sätta mig och ringa runt också men tänkte att det skulle vara bra att vara lite förberedd.
 
I en ramverkstakstol kan underramen fungera som hanbjälke, men det blir rätt rejäla dimensioner på virket. Snözon kan spela roll om huset ska ligga norröver.
 
J justusandersson skrev:
I en ramverkstakstol kan underramen fungera som hanbjälke, men det blir rätt rejäla dimensioner på virket. Snözon kan spela roll om huset ska ligga norröver.
Tack, då finns det iaf en potentiell lösning. Snözonen är 2 men bjälklaget bör helst inte vara tjockare än 30cm så det är antagligen utmaningen. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.