VI håller på att göra iordning ett av källarrummen till tvättstuga med dusch. Vi hade tänkt gräva ur men av tekniska skäl går det inte, så antingen skippar vi golvvärme helt eller så kör vi tunn isolering med golvvärme (el).

Byggjobbarna hävdar att vi kan lägga isolering som har aluminium på ovansidan (ca 4-7cm tjock vad jag förstått) och att det skulle hindra värmen från att gå neråt.

Jag är inte så bekymrad över kostnader för värme. Jag är mer bekymrad över fukten. Överallt läser man om att man skall isolera med minst 20cm isolering i källargolv om man ska ha golvvärme. Är det endast utifrån ett ekonomiskt perspektiv eller är det även pga fukt?

Kan det bli fuktkonsekvenser med en sådan lösning?

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig då byggjobbarna vill ha svar och de hävdar att det inte är några problem alls och att de gjort det förut.

Jag skulle vara överlycklig om det går då vi skulle kunna få golvvärme men fukt och källare är ju alltid ett orosmoment.
 
Redigerat:
Vi gjorde så hör 15 år sedan. Lade ett roh lågbyggande med 10mm slang. Det är väl lite emot rekommendationerna, då det skall finans någon risk att man drar upp fukt. I Vår fall med betonggolv i hela källaren, så kände vi at risken var värd att ta. Rätt lite vi värmer platan med den slangen. Förmodligen oekonomiskt. Men garanterat bättre än el-buret som folk gärna slänger in i badrummen lite varstans, då vi värmer med värmepump.

Jag hade möjligen undvikit att kombinera det om de angränsande utrymmena har täta golvbeläggningar som matta, trägolv utan luftspalt etc.

Många som vet bättre kommer definitivt avslå mina råd. men vi har inte en tillstymmelse av fuktpåslag, lukter eller mögel efter 15 år. Skall nämna att vårt hus från 1945, dränerades vid tidpunkten, dessförinnan hade vi fuktpåslag i vissa hörn etc. Så det kanske påverkar att vi trots avsaknad av markisolering åtminstone har mycket god dränering.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
VI har inget organiskt i närheten, det är torrt i källaren idag och vi kommer isolera utvändigt senare i vår.

Vad är roh? är det en isolering? Har det ett aluminiumskikt?
 
G Gesh skrev:
VI har inget organiskt i närheten, det är torrt i källaren idag och vi kommer isolera utvändigt senare i vår.

Vad är roh? är det en isolering? Har det ett aluminiumskikt?
Stavar som en kratta!!!
Roth skall det vara. Det är en tillverkare, och den vi hittade som klarade lägst bygghöjd.
Var noga med att jämna av golvet under bara. Cellplastskivorna limmas mot golvet med klinkerlim. Sen klinkar man direkt över. Ingen flytspackling ovanpå behövs. Vilket ger väldigt låg bygghöjd.

Roth Compact® system - Roth (roth-sverige.se)
 
Tack, ska kika på om det är det som våra byggjobbare pratar om.
 
Har du lust att utveckla varför du inte kunde gräva ur? När vi skulle renovera vår tvättstuga så ville jag gräva ur för att få mer takhöjd. det visade sig inte alls vara någon armerad platta som det var i badrummet vi gjorde samtidigt utan bara 2 cm flytspackel direkt på jord/sand/lera. Gjorde som dvärgarna o hacka o grävde, slet o bar tills det blev djupare kom dock snabbt fram till att det inte gav så mycket djup då det var en ås av berget som huset mer eller mindre står på som stack upp och gjorde att det nya golvet skulle hamn nästan i samma nivå (då vi ville ha ett jämnare golv en det skräpet som låg där innan). Lånade några sten/spräckkilar av en kollega o kollade på ett youtube klipp sedan var det bara att dra igång, satans kul! blev en fin utgrävning men efter ca 30-50 cm blev det stående vatten i hålen så kändes inte lönt att göra djupare. Tyvärr slutade inte bättre än att rörisarna la rören o la upp ena golvbrunnen på en sten för att den skulle behålla vinkeln något och när nästa gäng kom för att gjuta EPS så kollade de inte om det var rätt eller fel utan gjöt på det så det blev EPS hela vägen upp till tröskeln och med flytspackel på det o sten så fick jag tillslut en 4cm tröskel upp till tvättstugan istället för ca 10cm ner som var min plan, så det var många stenar burna i onödan. Dock ingen golvvärme men det var heller aldrig planen. Men då EPS betongen typ bara består av frigolit så håller den värmen väldigt väl o golvet är absolut inte kallt när man kör tvätt o torktumlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.