Hej!

Vill bara få en fundering ur världen.

Har hyffsat ny klinker i källaren. Förra ägaren satte in den för ca 4-6 år sen, jag flyttade in för 2 år sedan.

Vi hade som många andra översvämning nu för ett tag sen (ca 30-40cm i hela källaren)

Märkte nu idag när jag gick på en platta att den gjorde ljud ifrån sig (som att den släppt lite) knackar man på den (och andra plattor) så låter många ihåliga. Inget jag märkt förut.


Min fråga är om klinker kan lossa från sin fix pga för mycket fukt överifrån? Låter ju otroligt då källare förmodligen släpper igenom mycket fukt underifrån hela tiden. Just därför jag frågar här först innan jag frågar någon annan, här kan jag bli dumförklarad bakom en skärm

Är helt säker på att den inte låtit innan i alla fall och golvet har ju 6 år på nacken i alla fall.
 
H headlam skrev:
Hej!

Vill bara få en fundering ur världen.

Har hyffsat ny klinker i källaren. Förra ägaren satte in den för ca 4-6 år sen, jag flyttade in för 2 år sedan.

Vi hade som många andra översvämning nu för ett tag sen (ca 30-40cm i hela källaren)

Märkte nu idag när jag gick på en platta att den gjorde ljud ifrån sig (som att den släppt lite) knackar man på den (och andra plattor) så låter många ihåliga. Inget jag märkt förut.


Min fråga är om klinker kan lossa från sin fix pga för mycket fukt överifrån? Låter ju otroligt då källare förmodligen släpper igenom mycket fukt underifrån hela tiden. Just därför jag frågar här först innan jag frågar någon annan, här kan jag bli dumförklarad bakom en skärm

Är helt säker på att den inte låtit innan i alla fall och golvet har ju 6 år på nacken i alla fall.
Bump
 
Är det uppreglat golv eller så? Eller ligger det på betong?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Är det uppreglat golv eller så? Eller ligger det på betong?
Borde vara betong(stumt ljud där plattorna väl sitter) Men vet inte hur jag vet säkert? Är väl högst ovanligt och himla dumt att regla mot ett källargolv? Att tillägga är att elektronisk golvvärme finns i det rummet
 
Redigerat:
Bump. Ingen som vet?
 
Jag blir lite förvånade över att ert klinker ligger kvar. I vår källare som översvämmades efter skyfall i augusti har alla ytskikt rivits ut och väggar och golv slipats. Vad jag har förstått är det rutin iaf när vattnet vid skyfall kommit upp ur avloppen. Men hos er kanske vattnet tog sig in på andra sätt?
 
A Astrantia skrev:
Jag blir lite förvånade över att ert klinker ligger kvar. I vår källare som översvämmades efter skyfall i augusti har alla ytskikt rivits ut och väggar och golv slipats. Vad jag har förstått är det rutin iaf när vattnet vid skyfall kommit upp ur avloppen. Men hos er kanske vattnet tog sig in på andra sätt?
Ja det kom ur dagvattenbrunn. En av husets brunnar i källaren var kopplad på dagvatten vilket var felaktigt och åtgärdat nu. Försäkringsbolaget tog ärendet ändå. Det var alltså regnvatten och inte spillvatten.

Dom körde avfuktare 2 veckor och sedan gjorde rent golv (hade uppvik på klinkers överallt så väggarna klarade sig)

Måste varit hemskt att få "bajsvatten" i källaren, kan tänka mig lukten , hoppas det löste sig för er!

Fick ju aldrig svar på min ursprungsfråga här men efter att ha dividerat med mig själv så inser man ju att bomljud inte kan orsakas utav vatten eftersom det är vanligt med klinkers i duschutrymmen och där blir det ju minst lika blött över tid som i mitt fall.
 
Redigerat:
Ja förlåt, jag hade ju inte heller något svar på din fråga. Blev bara så förvånad över att ni alls hade kunnat behålla ert klinker.

Hos oss måste det rimligtvis också varit till stora delar dagvatten som pressats upp genom avloppsrören och upp ur brunnarna. Så tack och lov inga synliga bajskorvar eller uppenbar bajslukt. Men illa nog ändå.
 
A Astrantia skrev:
Ja förlåt, jag hade ju inte heller något svar på din fråga. Blev bara så förvånad över att ni alls hade kunnat behålla ert klinker.

Hos oss måste det rimligtvis också varit till stora delar dagvatten som pressats upp genom avloppsrören och upp ur brunnarna. Så tack och lov inga synliga bajskorvar eller uppenbar bajslukt. Men illa nog ändå.
Haha, ja det hade varit en mardröm.

Intressant att dom rev allt ifall det bara var dagvatten. Måste ju vara helt onödigt ifall man inte har parkett eller annat trämaterial under/inuti.

Hos mig tryckte det alltså inte upp ur toalett eller så utan hade en separat brunn som någon på 50 talet kopplat på direkt på dagvatten. Kom krav från kommunen efter översvämning att jag inte fick bruka den brunnen. Den är bommad nu :)

Trycker det upp ur toalett eller "vanliga spillbrunnar" så är det ju så klart mycket "dagvatten" men även spillvatten (bajs) som kommer med upp.
 
Även med klinkers direkt på golv i perfekta förhållanden kan det bli så att det massiva fukttillskottet som översvämningen innebar följt av en uttorkning orsakade spänningar som får plattor att släppa. Om det sedan är mindre perfekta förutsättningar med tex flytspackel under som klarar fukten eller om fixen inte klarar rörelsen….

enstaka plattor går att lägga om men det kan ju vara läge att krypa omkring och märka upp hur stort problemet är.
 
M myrstack skrev:
Även med klinkers direkt på golv i perfekta förhållanden kan det bli så att det massiva fukttillskottet som översvämningen innebar följt av en uttorkning orsakade spänningar som får plattor att släppa. Om det sedan är mindre perfekta förutsättningar med tex flytspackel under som klarar fukten eller om fixen inte klarar rörelsen….

enstaka plattor går att lägga om men det kan ju vara läge att krypa omkring och märka upp hur stort problemet är.
Tack för ett intressant svar! Låter ju rimligt och något jag bör kolla upp. Verkar vara flertalet plattor med bomljud.

Jag frågar mig dock fortfarande i ett exempelvis duschutrymme där man duschar på klinkers och sen golvvärme på det. Borde inte det bli samma i det fallet då? Vi hade ca 8cm vatten som låg i 1-2 timmar innan vi fått bort allt med våtsugare och sen avfuktare 2 veckor.

Anledningen till kompletteringsfrågan är att jag vill ha lite på benen till försäkringsbolaget då skadan redan är utbetald för 2 månader sen.
 
Kan det vara så att fel fix har används? Kanske det finns fix-sorter som är fuktkänsliga..
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan det vara så att fel fix har används? Kanske det finns fix-sorter som är fuktkänsliga..
Har ingen aning om underarbetet men med tanke på andra meriter från föregående ägare så är det nog enklast möjliga :)

Kan ju även varit så att vid utflytt utav lösöre så kan någon stampat hårt med skor på just dom plattorna vilket har gjort att dom släppt nu och att dom satt dåligt från början men inget som man märkte av innan.

Läst igenom besiktningsprotokollet och där står det "inga anmärkningar" i det rummet men "bomljud på klinkers" i badrum och där är det mycket äldre och sämre skick.
 
Var klinkern kvar och bara avfuktare i rummet, en sådan tar bara som mest det ytliga och det som kommer från materiel. Det är i källaren då och vad vet du om vad som finns under plattorna. Är det bara betong som ligger mot underjorden så ska det inte vara tätskikt annat än i duschen och ca 0, 5 meter utanför. Nu har vattnet gått ner i fogarna , in under plattorna, ev blött betongen. Om då GV-värmen sätts på , för att tro sig om att torka ur fukt/väta , så blir det ett ångtryck under som kan göra att plattorna lossnar. Vid läggning av klinker på betong/flyt så ska det gå ca 30 dygn innan värmen sätts på, väldigt lågt, så fixen och underlag torkar ur genom fogarna..
 
J jonaserik skrev:
Var klinkern kvar och bara avfuktare i rummet, en sådan tar bara som mest det ytliga och det som kommer från materiel. Det är i källaren då och vad vet du om vad som finns under plattorna. Är det bara betong som ligger mot underjorden så ska det inte vara tätskikt annat än i duschen och ca 0, 5 meter utanför. Nu har vattnet gått ner i fogarna , in under plattorna, ev blött betongen. Om då GV-värmen sätts på , för att tro sig om att torka ur fukt/väta , så blir det ett ångtryck under som kan göra att plattorna lossnar. Vid läggning av klinker på betong/flyt så ska det gå ca 30 dygn innan värmen sätts på, väldigt lågt, så fixen och underlag torkar ur genom fogarna..
Det var en riktig avfuktare för ändamålet. En från polygon med värme på 2500w. Men förstår vad du menar.

Det är förhoppningsvis inget tätskikt under för jag har oisolerad platta och skulle inte tro att förra ägaren bekymrade sig med extrajobb som tätskikt innebär.

Golvvärmen var inte på vid översvämning och vi väntade 60 dagar med att sätta på den igen efter avfuktaren gått klart (för att funktionstesta). Borde ej vara nödvändigt när fixen väl har torkat från början eller?
Golvvärmen är bara på i rummet när det brukas (mysrum med biosystem). Någon gång i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.