Har ritat ett hus på 68m2 samt loftvån på 30m2
Det skall vara pulpettak och papp på det.
Snickarna skall:
Resa stommen, sätta utegips och liggande panel.
Montera mellanbjälklaget och innerväggarna utan att klä dom, sätta in 10 fönster och en dörr.
Pappa taket med två sorters papp, montera hängrännor och stuprör.
Är det rimligt att det tar 1månad för två snickare att utföra detta?
Med vänlig hälsning, David
 

Bästa svaret

Ja tycker de verkar ganska så rimligt. Hur många meter innervägg ska dom regla, ska dom sätts nockplåt/vindskiveplåt. Ska dom montera foder p plåtar runt fönster? Är det vanliga råspontsbrädor eller är det råspontsluckor dom skall montera? Behöver dom hämta materialet själva eller finns det på plats? Det är mycket som väger in men min spontana känsla tycker det verkar vara rimligt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
wildeside
D Dawwa76 skrev:
Har ritat ett hus på 68m2 samt loftvån på 30m2
Det skall vara pulpettak och papp på det.
Snickarna skall:
Resa stommen, sätta utegips och liggande panel.
Montera mellanbjälklaget och innerväggarna utan att klä dom, sätta in 10 fönster och en dörr.
Pappa taket med två sorters papp, montera hängrännor och stuprör.
Är det rimligt att det tar 1månad för två snickare att utföra detta?
Med vänlig hälsning, David
Hur mycket vill dom ha betalt för kalaset?
Du har ju ställt frågan om kostnaden är rimlig men nämner inget om priset.
 
wildeside wildeside skrev:
Hur mycket vill dom ha betalt för kalaset?
Du har ju ställt frågan om kostnaden är rimlig men nämner inget om priset.
Hej,
De kör på löpande, så det är bara en uppskattning av kostnaden.
det blir typ 150000:-
 
S Snickarkirre skrev:
Ja tycker de verkar ganska så rimligt. Hur många meter innervägg ska dom regla, ska dom sätts nockplåt/vindskiveplåt. Ska dom montera foder p plåtar runt fönster? Är det vanliga råspontsbrädor eller är det råspontsluckor dom skall montera? Behöver dom hämta materialet själva eller finns det på plats? Det är mycket som väger in men min spontana känsla tycker det verkar vara rimligt.
Hej,
Bra frågor..det är 16m innerväggar och de skall montera all utvändig plåt. När det gäller materialet, så beställer de ut det på plats.
De väljer själva vilken typ av råspont som de använder, eller tänker jag fel där tycker du?
Som sagt så skall de köra arbetet på löpande och jag har bara fått
en uppskattning.
Inga avtal är skrivna, men jag tänker att går det går fortare med råspontsluckor och då behöver jag hyra ställningen en kortare tid, vilket också är bra.
Det är på gjuten platta med golvvärme som det skall reglas.
Målet är att snickarna gör detta sen tar jag vid och gör resten.
 
wildeside
D Dawwa76 skrev:
Hej,
De kör på löpande, så det är bara en uppskattning av kostnaden.
det blir typ 150000:-
Låter rimligt.
 
Låter som att du ska gör mycket själv på bygget? I sådana fall skulle jag överväga att gör mer av det utvändiga arbetet själv. Att sätta utgepis och fasad är inte speciellt svårt. Inte heller det tråkigaste man kan göra.

Som en liten jämförelse tog jag in snickare under stomresningen av mitt hus. Hade gärna gjort det själv men ville få det tätt fort. Snickarna reste stommen, satte fönster och dörrar och gjorde taket helt färdigt med plåtar och avvattning. Det tog ganska precis 350 h för ett hus på 160 kvm. Då var det duktiga gubbar och allt var väl förberett.

Sen tog jag vid och satte fasadskivor, spikläkt och fasad. Började direkt efter snickarnas första dag. Tog ett antal veckor men var helt ok att hålla på med. Använde pengarna jag "sparat" till att anlita målare som spacklade hela huset på slutet när jag var spyless.

Edit: Även innerväggar är ju perfekt att påta på med själv. Om det inte är bärande och behöver resas samtidigt som stommen.
 
N nybyggarn3 skrev:
Låter som att du ska gör mycket själv på bygget? I sådana fall skulle jag överväga att gör mer av det utvändiga arbetet själv. Att sätta utgepis och fasad är inte speciellt svårt. Inte heller det tråkigaste man kan göra.
Som en liten jämförelse tog jag in snickare under stomresningen av mitt hus. Hade gärna gjort det själv men ville få det tätt fort. Snickarna reste stommen, satte fönster och dörrar och gjorde taket helt färdigt med plåtar och avvattning. Det tog ganska precis 350 h för ett hus på 160 kvm. Då var det duktiga gubbar och allt var väl förberett.

Sen tog jag vid och satte fasadskivor, spikläkt och fasad. Började direkt efter snickarnas första dag. Tog ett antal veckor men var helt ok att hålla på med. Använde pengarna jag "sparat" till att anlita målare som spacklade hela huset på slutet när jag var spyless.

Edit: Även innerväggar är ju perfekt att påta på med själv. Om det inte är bärande och behöver resas samtidigt som stommen.
Hej,
Eftersom min tid är begränsad och sommarstugan ligger 10mil bort, har jag bestämt att få hjälp med utsidan när ställningen ändå är på plats, det är bara andra strykningen som skall utföras till sommaren.
Insidan får ta den tid det tar, går att nyttja ändå när det bara är sommarstuga ;)
 
D Dawwa76 skrev:
Hej,
Eftersom min tid är begränsad och sommarstugan ligger 10mil bort, har jag bestämt att få hjälp med utsidan när ställningen ändå är på plats, det är bara andra strykningen som skall utföras till sommaren.
Insidan får ta den tid det tar, går att nyttja ändå när det bara är sommarstuga ;)
Då är ju läget ett annat. Låter som en bra plan.
 
  • Gilla
Dawwa76
  • Laddar…
D Dawwa76 skrev:
Hej,
Bra frågor..det är 16m innerväggar och de skall montera all utvändig plåt. När det gäller materialet, så beställer de ut det på plats.
De väljer själva vilken typ av råspont som de använder, eller tänker jag fel där tycker du?
Som sagt så skall de köra arbetet på löpande och jag har bara fått
en uppskattning.
Inga avtal är skrivna, men jag tänker att går det går fortare med råspontsluckor och då behöver jag hyra ställningen en kortare tid, vilket också är bra.
Det är på gjuten platta med golvvärme som det skall reglas.
Målet är att snickarna gör detta sen tar jag vid och gör resten.
Okej nej det får ni ju komma överens om de va bara en fundering. Det är stor skillnad i tidsåtgång om det är luckor eller lösa brädor. Så det kommer spara tid om det är luckor men samtidigt är det lite dyrare. Kan ju höra med dom va dom tänkt själva (y)
 
  • Gilla
Dawwa76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.