Lite nyfiken på hur det ska kunna bli rätt, många förslag önskas!

har ett lerstenshus på platta som behöver nya innerväggar o tak, köpte huset i aug. förra året då inget va vidgjort i 2 rum sen 50-talet, huset e annars byggt runt 1850talet

Det jag e osäker på det här med tjockleken av isolering, glasull e det tänkt att jag ska använda eller cellplast och då e det tjockleken på den med som förbryllar, man använder väl inte 195 i cellplast också som det rekomenderas med glasullen?

svarar även på era frågor om min renovering, då jag e novis som sagt
 
Cellplast isolerar i princip lika effektivt som mineralull, så om det rekommenderas 195 mm ull kan man inte köra med cellplast och komma tunnare undan. Men var har du fått det ifrån att man rekommenderar 195 mm mineralull som tilläggsisolering i en murad vägg? Det är ju snarare ett mått man har (eller hade, tills för några år sedan) i en vanlig trävägg, och då som enda isolering. Jag hade nöjt mig med kanske 50-100 mm cellplast utvändigt, beroende på hur kåken är i övrigt.
 
aha, det e till trähus, visste inte bättre om 195isoleringen

Om jag ska riva innerväggar å bygga upp nya så ska jag väl inte isolera utvändigt heller, har redan en putsad fasad i dag som e i bra skick(skulle nämnt det tidigare), vill bara isolera inuti mitt hus, vill veta vad som kan rekommenderas att isolera med för tjocklek på glas/mineral-ull eller eventuell cellplast mellan reglarna som jag bygger upp!?
 
Sorry, missade att det inte handlade om tilläggsisolering. Slarvade gravt när jag läste..

Men du pratar alltså om ljudisolering nu? I så fall tycker jag att du ska satsa på vanlig ullisolering i väggarna, vanliga 45x70 eller 45x95 som väggreglar och sedan dubbla skivor på båda sidorna av väggen.

Edit: Och isoleringen är då lika tjock som reglarna. Var fick du att man rekommenderade 195 ifrån, så tjocka innerväggar av reglar har jag aldrig sett..?
 
Kallar man det tilläggsisolering när man isolerar utvändigt och ljudisolering när man tar bort befintlig invändig och bygger upp nytt invändigt?
Antingen förklarar jag klumpigt om mitt syfte att isolera invändigt eller så finns det ingen möjlighet att isolera hus inuti!?
 
Jag hänger inte med vad du pratar om tror jag. Menar du innerväggar som väggar mellan två rum eller vad menar du egentligen?
 
Okej, jag tror att jag förstår. Du har ett hus där ytterväggen består av dels ett murverk och dels en regelvägg med isolering. Regelväggen ska du av någon anledning riva och bygga upp på nytt, och du undrar då hur tjocka reglar, och därmed vilken tjocklek på isoleringen, du ska ha. Stämmer detta?

Förresten, varför ska du riva regelväggen, och är du säker på att den inte bär och att fasadstenen bara är just fasad?
 
Tack, förklarade klumpigt som jag trodde! :D

Jo, regelväggen e inte bärande, har lertegel med ngn. form av stomme i ytterväggarna som bär upp taket, svårt att förklara då jag e novis som sagt!

Innerväggarna i dag består av "trätex" eller vad det heter som inte e så formsnygga, varken våg eller lodräta som även innertaket består av och som vi märkte i vintras hade väldigt dålig isoleringsförmåga!
 
Okej. Men det är väl också isolerat mellan reglarna idag? Hur tjock är själva den här innerväggen?

I vilket fall, om det är en fullstensmur med isolering direkt emot teglet så tror jag att man i alla fall ska upp i 145-170 mm isolering för att det ska blir hyfsat.

Förresten, jag tycker du ska släppa tankarna på cellplast. Det är väldigt svårt att få cellplasten tät i anslutningen till reglarna, och jag kan inte se några fördelar alls med den i det här sammanhanget.
 
Innerväggen uppskattas till 250mm iaf, har liksom inte rivit väggarna ännu å vet inte om det ens finns ngn. isolering alls, det återstår att se när jag river väggarna om hur tillvida dessa väggar e uppbyggda med reglar och hur isolering ligger an teglet eller ej.

Kan man sätta isolering direkt mot teglet eller ska man ha en "diffspärr"(eller vad det heter?)
 
Diffspärr sätter man under alla omständigheter inte där, den ska i så fall vara närmast den varma sidan av väggen. Men det tycker jag inte att du bör ha i ditt hus alls. Eventuellt har man en luftspalt mellan isolering och tegel.

Men om nu innerdelen av väggen är närmare 250 mm, vad är då problemet med att ha isolering på 195 mm? Om det är en reglad vägg nu som är dåligt isolerad så förstår jag inte varför du inte bara river bort skivbeklädnade på insidan och helt enkelt isolerar så tjockt som reglarna bygger, och sedan sätter upp ny gips på insidan? Varför pratar du om att riva bort hela rasket..? Och det låter väldigt märkligt att man skulle ha reglat upp en vägg så tjockt som 250 mm utan att fylla med isolering. Låter helt meningslöst.

Men i vilket fall, det är svårt att ge råd när det visar sig att du egentligen inte ens vet hur väggen är uppbyggd i dagsläget.. :)
 
Nu har jag tagit upp ett hål i den befintliga innerväggen, som är bestående av 20mm trätex och innanför verkar det vara korsvirke av ngt. slag!

Det andra rummet e också uppbyggt på ungefär samma vis med 20mm trätex men uppreglat m. 145mm reglar och sen fyllda med sågspån

Inte konstigt att man haft det svinkallt på vintern i dessa 2 rum väl?!
 
Hur är skicket på korsvirket i ytterväggen? Den där dimensioneringen på regelverket låter lite som om man stöttat inifrån.

Korsvirke ihop med lertegel är vanligt här nere i skåne men menar du att det finns ännu en konstruktion med korsvirke innanför ytterväggen?

Kan du lägga upp några bilder?

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.