Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Vågar jag såhär 1700 inlägg senare reta upp 80 % av alla här med att fråga om man inte tar en risk när man inte binder avtalet ?
Hur ställer sig ”risktagandet” för alla de vars fasta avtal löpte ut fr november till januari? Har de också varit korkade ? Alla dessa tvingas antingen till ett nytt svindyrt bundet avtal, alternativt ett nytt lika svindyrt rörligt pris….
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Teson Teson skrev:
Hur ställer sig ”risktagandet” för alla de vars fasta avtal löpte ut fr november till januari? Har de också varit korkade ? Alla dessa tvingas antingen till ett nytt svindyrt bundet avtal, alternativt ett nytt lika svindyrt rörligt pris….
Svarar lite diskret att jag inte tänkt så långt... tänkte att alla binder som jag sommartid
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle alla göra så? Det är normalt sett inte billigare att binda då.
 
A
1 1000konst skrev:
Detta blir allt mer absurt! Vindkraftutbyggnaden måste stoppas!

[länk]
Nja det ska ligga på så jämn nivå som möjligt.. Mätarvisning av aktuell frekvens vid 49.97 Hz på en mätarskala med grön, gul och röd sektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut just nu..
Karta över elpriser och energiflöden i olika regioner, med numeriska värden och pilar som indikerar riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vi importerar inget.
Men det blåser bra..
Skulle man släppa på för fullt skulle vi ha minus pris och näten skulle inte tåla dessa rusningar, är övertygad om att det skulle orsaka skador i hushållen också..
 
D Daniel 109 skrev:
Du tycks som så många andra ha missförstått den artikeln. Testa om du blir lugnare av att läsa källan i stället.

[länk]
Tack det räcker med ingressen. Vindkraft är möjligen en rolig hobby för den som vill leka i sin trädgård. Men den hör inte hemma i ett robust elsystem.

Min åsikt och jag kan inte se att det finns något i detta som ändrar den.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Syftet med den är att locka till läsning. Läser du bara den får du helt fel bild av vad det handlar om.

Om du ska kommentera en nyhet är det lämpligt att du i alla fall läser den.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
A
1 1000konst skrev:
Tack det räcker med ingressen. Vindkraft är möjligen en rolig hobby för den som vill leka i sin trädgård. Men den hör inte hemma i ett robust elsystem.

Min åsikt och jag kan inte se att det finns något i detta som ändrar den.
idag står vindkraft för 38% av vår energi produktion.. 30% står kärnkraften för..
Det kommer dock bli kallare så vi får se hur det blir med vinden... Men tack vare vindkraften så har vi lågt pris nu..
och exporterar rätt fint till våra grannländer..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
idag står vindkraft för 38% av vår energi produktion.. 30% står kärnkraften för..
Det kommer dock bli kallare så vi får se hur det blir med vinden... Men tack vare vindkraften så har vi lågt pris nu..
och exporterar rätt fint till våra grannländer..
Ja det är ju fantastiskt att det fungerar just nu men man bör se det långsiktigt. Det ger en dyster bild om vindkraften fortsätter att vara del i systemet.
 
A
1 1000konst skrev:
Ja det är ju fantastiskt att det fungerar just nu men man bör se det långsiktigt. Det ger en dyster bild om vindkraften fortsätter att vara del i systemet.
Varför då?
att vindkraftverk skulle vara enda produktions källan har jag svårt att se men 2 nya kärnkraftverk och lite mer vatten samt vindkraft ja då är systemet helt klart okej för att fungera konstant.
 
Maskintok skrev:
Varför då?
att vindkraftverk skulle vara enda produktions källan har jag svårt att se men 2 nya kärnkraftverk och lite mer vatten samt vindkraft ja då är systemet helt klart okej för att fungera konstant.
Kan inte komma på en enda fördel med vindkraft så bättre bygga stabil kraft.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A
1 1000konst skrev:
Kan inte komma på en enda fördel med vindkraft så bättre bygga stabil kraft.
som jag har förstått det så är det lättare att få tillstånd att bygga vindkraftsparker än att bygga kärnkraftsverk..

samt att vid denna tiden på året blåser det som mest.. Så det ger billigare energi..
vattenkraften är sämre nu än om ca 4 månader... Och kärnkraften är konstant oavsett väder.. Men har sin nackdel den med...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
som jag har förstått det så är det lättare att få tillstånd att bygga vindkraftsparker än att bygga kärnkraftsverk..

samt att vid denna tiden på året blåser det som mest.. Så det ger billigare energi..
vattenkraften är sämre nu än om ca 4 månader... Och kärnkraften är konstant oavsett väder.. Men har sin nackdel den med...
Visst kommer säkert gå köra över dom som bor i norr.

Diskussionen blir dock bara ett petande i ovidkommande detaljer. Vindkraft var och är en felsatsning och hör inte hemma i stabil elproduktion.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
De flesta ser vattenkraften som en stor resurs när det gäller stabiliteten. Både bra reglermöjligheter och svängmassa.
 
  • Gilla
1000konst
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.