Har ett montage gjort av två olika VVS-firmor, vänster Uponor tappvatten, höger LK värmerör. Från källargolv upp på källarvägg. Försökte hitta i säkervatten om det var ok att göra utan böjstöd? Någon som vet?

Bryter man lämpligen isoleringen för att böja med böjstöd eller hur ska man tänka? Rören kommer ledas upp på ”varma sidan” av väggen enl säkervatten, och kommer bygga ”installationsvägg”/skikt.

eller låter man det bara vara? Behöver komma till gjutning. :)
 
KJD KJD skrev:
Har ett montage gjort av två olika VVS-firmor, vänster Uponor tappvatten, höger LK värmerör. Från källargolv upp på källarvägg. Försökte hitta i säkervatten om det var ok att göra utan böjstöd? Någon som vet?

Bryter man lämpligen isoleringen för att böja med böjstöd eller hur ska man tänka? Rören kommer ledas upp på ”varma sidan” av väggen enl säkervatten, och kommer bygga ”installationsvägg”/skikt.

eller låter man det bara vara? Behöver komma till gjutning. :)
+ bild
 
  • Samling av gråa flexibla rör och kablar markerade med röd tejp på betongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha! Tror jag hittade svaret för LK åtminstone. Borde vara det dom beskriver här?? Eller vad tror ni?
 
  • Skärmdump av en webbsida med en tabell över minsta böjradier för LK PE-X rör och text om kallbockning, samt en bild på ett rör med koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
80mm som minsta börradie (i mitt fall) helt enkelt! Och då kan jag behålla isolering och allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.