nino nino skrev:
Ok då bör man inte köra drickat i den kretsen utan i den andra.
Undra om det räcker med tex en diskmaskinstablett i varmt vatten som spolas runt
Kylmediet är ju en gas. Det lär väl inte vara mycket kvar och är väl mest skadligt för miljön, ozonlagret och så växthuseffekten.
Går det att få bort alla avlagringar efter radiatorvattnet så att växlaren är lätt att göra ren från vört?

Jan hade nog börjat med avkalkningsmedel och sen kört en vända med maskindiskmedel. (Blanda inte surt och alkaliskt rengöringsmedel. Det kan bli gasutveckling som är väldigt onyttig att andas in). Så skölj ordentligt med vatten emellanåt!

Plattvärmeväxlare har jag ingen erfarenhet av, men har experimenterat lite med att rengöra oxiderat material. Bara halvlyckad behandling. Körde avkalkningsmedel för vattenkokare/kaffebryggare.
Det finns medel som inte ska angripa rostfritt eller koppar.

Använd den ”sida” av plattvärmeväxlaren som du lyckas göra ordentligt ren till vörten. Jag hade tänkt tvärs om mot vad du skrev i inlägget, dvs den som vart till radiatorvatten är nog svårast att göra ren och hålla ren om den är angripen av oxid, medan den sidan som bara haft kylmedium nog inte är angripen, och borde vara lättare att hålla ren nog för vörten.

Redan är jag läste första inlägget undrade jag om du skulle kyla vört…
Jag byggde lite öl för typ 20 år sedan. :beer: :p
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Är den likadan som växlarna jag stått och lött så är det ett kopparrör pålött på en rostfri stos..

Inte jättelätt att löda, men jag tolkar det som att du enbart ska använda ofarlig vätska utan något särskilt tryck..

Så då är det ju inte lika noga..

Dock krävs det ganska specifikt fluss och lod, så det är ingen direkt billig sak att köpa in bara för det..

Man kan inte kapa rent kopparrören litegrann, värma upp dem och kraga ut dem?
Jo det kan gå, ett rör är kapat väldigt nära övergången till stora.muffen som är lödd i pvv men det kan kanske gå
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kylmediet är ju en gas. Det lär väl inte vara mycket kvar och är väl mest skadligt för miljön, ozonlagret och så växthuseffekten.
Går det att få bort alla avlagringar efter radiatorvattnet så att växlaren är lätt att göra ren från vört?

Jan hade nog börjat med avkalkningsmedel och sen kört en vända med maskindiskmedel. (Blanda inte surt och alkaliskt rengöringsmedel. Det kan bli gasutveckling som är väldigt onyttig att andas in). Så skölj ordentligt med vatten emellanåt!

Plattvärmeväxlare har jag ingen erfarenhet av, men har experimenterat lite med att rengöra oxiderat material. Bara halvlyckad behandling. Körde avkalkningsmedel för vattenkokare/kaffebryggare.
Det finns medel som inte ska angripa rostfritt eller koppar.

Använd den ”sida” av plattvärmeväxlaren som du lyckas göra ordentligt ren till vörten. Jag hade tänkt tvärs om mot vad du skrev i inlägget, dvs den som vart till radiatorvatten är nog svårast att göra ren och hålla ren om den är angripen av oxid, medan den sidan som bara haft kylmedium nog inte är angripen, och borde vara lättare att hålla ren nog för vörten.

Redan är jag läste första inlägget undrade jag om du skulle kyla vört…
Jag byggde lite öl för typ 20 år sedan. :beer: :p

Tänkte att det var giftigt men det är kanske som du säger att det har försvunnit.
Jo jag tänkte också först att man kör vörten genom gas delen.

Det sitter ju filter på radiatorkretsen i ett bvsystem, borde ju inte sätta igen pvv då ordentligt ju effekten sjunka drastiskt?

Får börja med att göra rent och se hur vattnet ser ut efter några genomkörningar.

Kanske ska prova med Hessa kalkbort först, rengöring sen maskindisk sen kanske kallbort igen?
 
Alltså..

Kylmediat är ju något som övergår från gas till flytande och vice versa när det tar upp/avger värme/kyla..

Så det är inte helt ovanligt att det åtminstone funnits köldmedia i vätskeform i växlaren..

Hade varit intressant att veta exakt typ av växlare, för då hade man kunnat säga mer om vilken typ av köldmedia och vätska som flödet igenom den..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Här hittade jag en bild

Värmepumpens SWEP 10151-020 värmeväxlare med kopparanslutningar och mätsticka på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SWEP 10151-020
 
B
Skulle gissa att köldmediumet är förångat sedan länge och borta. Däremot brukar det ju vara lite olja i köldmediumet som blir kvar, och teoretiskt kan det väl vara minimalt med t.ex. metall från kompressorn. Och den andra sidan, har ju i worst case lite spår av glykol, partiklar och metallrost i sig.

Jag skulle inte oroa mig så mycket över det, låter som du fått bra tips ovan på rengöring. Jag brukar använda mig av ett speciellt rengöringsmedel som säljs i vinbutiker, men det kanske bara är överprissatt maskindiskmedel. Rent blir det i alla fall!

Är du orolig så kan jag kostnadsfritt kvalitetstesta innehållet den första batchen... eller köpa en ny vvx, de ligger ju på runt 1000kr på aliexpress.
 
Rengöringsmedlet är väl pwb, det är maskindiskmedel och bleksalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.