Hej !! Vi bor i ett gammalt fritidshus året runt och det är alltså uppvärm året runt numera sedan många år , det är byggt på 40 talet , jag skall snart riva ut köket och bygga upp nytt kök , själva köksutrymmet är inte isolerat i golvet , har då fått ett tipps att riva ut brädgolvet och isolera uppifrån , spika ribbor längs sidorna och lägg dit masonit och isolera , sedan ångspärr eller fuktspärr som man kallar det , och sedan spånskivegolv , behöver man ha fuktspärren ? Verkar finnas delade meningar , finns det någon nackdel och ha fuktspärren? Huset har en ventilerad kall torpargrund , huset är byggt på sandmark och det är snustorr under huset och har alltid varit
 
EJ plast eller ångspärr i golv med krypgrund/plintgrund som är torr.
 
Om jag ändå bestämmer mig för att lägga dit fuktspärr ( plast) är det någon nackdel ? Vad kan hända ?
 
Du kan stänga in fukt, även om risken är liten. Onödigt moment alltså.
 
Tänkte att det var bra att sätta dit spärren när man nu ändå har golvet uppe , var menar du att fukten kan bli någonstans
 
Den kan fastna på plasten.
 
Plast är bara en nackdel för din konstruktion. Fukt kan komma underifrån och ovanifrån. Inte sannolikt men bättre utan så det kan torka ut om det mot förmodan kommer fukt/vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.